Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

 

Svět se mění rychleji než kdy dřív a to, co jsme si osvojili v mládí, už často nestačí. Roste význam dovedností, které nám pomáhají uplatnit se nejen v práci, ale i v každodenním životě. Pro střední školy to znamená příležitost – stát se místem, kde se vzdělávání nekončí výučním listem či maturitou, ale pokračuje po celý život.

Právě s tímto cílem vznikla nová publikace Příručka pro plánování rozvoje celoživotního učení ve škole. Je určena zejména vedení středních odborných škol, ale inspiraci v ní najdou i vyučující a koordinátoři a koordinátorky dalšího vzdělávání.

Přebal publikace školy jako centra CŽU

Proč se zapojit do celoživotního učení?

Systematický rozvoj celoživotního učení není jen společenskou výzvou, ale může škole přinést řadu konkrétních výhod:

  • zvýšit atraktivitu a prestiž školy,
  • posílit motivaci a kompetence pedagogického sboru,
  • usnadnit nábor nových žáků a žákyň i vyučujících,
  • rozšířit spolupráci s partnery v regionu,
  • přinést škole nové finanční zdroje.

Školy, které se vzdělávání dospělých věnují, navíc potvrzují, že tato činnost pozitivně ovlivňuje i samotnou kvalitu počátečního vzdělávání a posiluje propojení školy s komunitou.

Neomezujme se na odborné vzdělávání

Publikace boří stereotyp, že vzdělávání dospělých znamená pouze rekvalifikace či profesní kurzy. Možnosti jsou mnohem širší. Školy mohou otevírat programy zaměřené například na:

  • zájmové vzdělávání (např. řemesla, umělecká tvorba),
  • občanské vzdělávání a dovednosti pro život (rozvoj různých gramotností, například občanských, zdravotních, finančních, mediálních, environmentálních či sociálních),
  • specifické skupiny (lidé v seniorském věku, nízkokvalifikovaní, ženy po mateřské či rodičovské, místní pracovní síla atd.).

Taková rozmanitost aktivit přináší školám možnost lépe reagovat na potřeby regionu a zároveň posílit svoji roli jako centra komunitního života.

Praktická pomoc pro školy

Jak systematicky přistoupit k rozvoji celoživotního učení na úrovni školy? Hlavním nástrojem je plán rozvoje celoživotního učení. Jedná se o strategický rámec, ve kterém si škola definuje svou vizi a dlouhodobé cíle v této oblasti. Díky němu má všechny důležité informace pohromadě, může průběžně sledovat pokrok a včas reagovat na změny.

Strategické cíle se pak rozpracovávají do konkrétních akčních plánů, které fungují jako praktická navigace: určují dílčí kroky, jejich časový rámec, zodpovědné osoby, potřebné zdroje i způsoby vyhodnocení.

Příručka vysvětluje, jak na to. Současně poskytuje praktické rady, jak ošetřit klíčové oblasti ovlivňující úspěšnost vaší nabídky dalšího vzdělávání:

  • koordinaci celoživotního učení na úrovni školy,
  • zakotvení oblasti do dokumentů školy,
  • propagaci nabídky pro dospělé,
  • spolupráci s partnery v regionu,
  • motivaci dospělých k účasti na vzdělávání.

Proč si publikaci stáhnout?

Pokud vaše škola nabízí vzdělávání dospělých – nebo o tom teprve uvažuje – může být tato příručka cenným průvodcem, jak začít i jak rozvíjet už existující aktivity. Čerpá ze zkušenosti jiných škol a poskytuje inspiraci i konkrétní návody.

Stáhněte si Příručku pro plánování rozvoje celoživotního učení ve škole


Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?

Další aktuality

02. září 2025

Příručka pro školy: Jak se stát centrem celoživotního učení

Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

Číst více

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více