Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.
Svět se mění rychleji než kdy dřív a to, co jsme si osvojili v mládí, už často nestačí. Roste význam dovedností, které nám pomáhají uplatnit se nejen v práci, ale i v každodenním životě. Pro střední školy to znamená příležitost – stát se místem, kde se vzdělávání nekončí výučním listem či maturitou, ale pokračuje po celý život.
Právě s tímto cílem vznikla nová publikace Příručka pro plánování rozvoje celoživotního učení ve škole. Je určena zejména vedení středních odborných škol, ale inspiraci v ní najdou i vyučující a koordinátoři a koordinátorky dalšího vzdělávání.
Proč se zapojit do celoživotního učení?
Systematický rozvoj celoživotního učení není jen společenskou výzvou, ale může škole přinést řadu konkrétních výhod:
- zvýšit atraktivitu a prestiž školy,
- posílit motivaci a kompetence pedagogického sboru,
- usnadnit nábor nových žáků a žákyň i vyučujících,
- rozšířit spolupráci s partnery v regionu,
- přinést škole nové finanční zdroje.
Školy, které se vzdělávání dospělých věnují, navíc potvrzují, že tato činnost pozitivně ovlivňuje i samotnou kvalitu počátečního vzdělávání a posiluje propojení školy s komunitou.
Neomezujme se na odborné vzdělávání
Publikace boří stereotyp, že vzdělávání dospělých znamená pouze rekvalifikace či profesní kurzy. Možnosti jsou mnohem širší. Školy mohou otevírat programy zaměřené například na:
- zájmové vzdělávání (např. řemesla, umělecká tvorba),
- občanské vzdělávání a dovednosti pro život (rozvoj různých gramotností, například občanských, zdravotních, finančních, mediálních, environmentálních či sociálních),
- specifické skupiny (lidé v seniorském věku, nízkokvalifikovaní, ženy po mateřské či rodičovské, místní pracovní síla atd.).
Taková rozmanitost aktivit přináší školám možnost lépe reagovat na potřeby regionu a zároveň posílit svoji roli jako centra komunitního života.
Praktická pomoc pro školy
Jak systematicky přistoupit k rozvoji celoživotního učení na úrovni školy? Hlavním nástrojem je plán rozvoje celoživotního učení. Jedná se o strategický rámec, ve kterém si škola definuje svou vizi a dlouhodobé cíle v této oblasti. Díky němu má všechny důležité informace pohromadě, může průběžně sledovat pokrok a včas reagovat na změny.
Strategické cíle se pak rozpracovávají do konkrétních akčních plánů, které fungují jako praktická navigace: určují dílčí kroky, jejich časový rámec, zodpovědné osoby, potřebné zdroje i způsoby vyhodnocení.
Příručka vysvětluje, jak na to. Současně poskytuje praktické rady, jak ošetřit klíčové oblasti ovlivňující úspěšnost vaší nabídky dalšího vzdělávání:
- koordinaci celoživotního učení na úrovni školy,
- zakotvení oblasti do dokumentů školy,
- propagaci nabídky pro dospělé,
- spolupráci s partnery v regionu,
- motivaci dospělých k účasti na vzdělávání.
Proč si publikaci stáhnout?
Pokud vaše škola nabízí vzdělávání dospělých – nebo o tom teprve uvažuje – může být tato příručka cenným průvodcem, jak začít i jak rozvíjet už existující aktivity. Čerpá ze zkušenosti jiných škol a poskytuje inspiraci i konkrétní návody.
Stáhněte si Příručku pro plánování rozvoje celoživotního učení ve škole
Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?
- Prohlédněte si další články k těmto tématům.
- Zjistěte více o rozvoji dovedností na dovednostiprozivot.cz.
- Prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu Evropská agenda pro učení dospělých.