Co přinesla konference projektu Evropská agenda pro učení dospělých? Svědectví o významu celoživotního učení ze zkušeností vzdělavatelů a jejich klientů, ale i příležitost získat nové dovednosti. Přečtěte si hlavní body v kostce.

Konference projektu Evropská agenda pro učení dospělých, která se uskutečnila 22. listopadu 2023, se snažila ukázat, že učit se celý život má smysl. Svět kolem nás se turbulentně proměňuje. Nejistotě čelíme dnes a je jisté, že se s ní budeme potkávat i v budoucnosti. Zatímco do budoucnosti nevidíme, existuje způsob, jak z toho ven. Je jím právě celoživotní učení.

Svědectví o významu celoživotního učení poskytli během konference nejen vzdělavatelé dospělých, ale i jejich klienti prostřednictvím osobních příběhů. Účastníci konference měli dále příležitost odnést si nové poznatky či dovednosti zapojením se do workshopů na téma umělé inteligence, dezinformací či základních dovedností zaměstnanců.

Líbila se Vám konference a rádi byste se k jejím tématům vrátili? Nebo jste se konference nemohli zúčastnit a chcete vědět, co se dělo? Pojďme si zrekapitulovat důležité body.

folks team working together

Celoživotní učení je pro Národní pedagogický institut téma

Matěj Bulant, ředitel odboru Kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání, zdůraznil význam tématu celoživotního učení pro Národní pedagogický institut, a to i v návaznosti na probíhající revize rámcových vzdělávacích programů počátečního vzdělávání.

Schopnost průběžně se učit jako běžná součást života

Že je budoucnost plná změn, které lze jen stěží předvídat, ukázal Jan Brůha, národní koordinátor Evropské agendy pro učení dospělých. Proto musíme být jako dospělí připraveni se neustále učit a nespoléhat se pouze na to, co jsme se naučili ve škole.

Zjistěte, jak je možné měnit mindset dospělých a motivovat je k učení:

Zkušenost s celoživotním učením mění životy

Zástupci organizací Moudrá Sovička a RUBIKON Centrum promluvili o tom, jak celoživotní učení mění životy nejen jejich klientům, ale i jim samotným.

Moudrá Sovička učí seniory samostatně a bezpečně pracovat s jejich digitálními zařízeními. Osobní zkušenosti klientů potvrdily to, že ovládnout technologie stojí za to v každém věku. Technologie se tak mohou stát šikovným pomocníkem, od hledání dopravního spojení po tvorbu proslovu s pomocí umělé inteligence. Rozvoj digitální gramotnosti v Moudré Sovičce navíc propojuje různé generace, které se tak mohou navzájem obohacovat.

RUBIKON Centrum pomáhá lidem s trestní minulostí s návratem do běžného života a pracovního procesu. V rámci poradenství a na tréninkových místech pomáhají svým klientům s posilováním sociálních, komunikačních a celé řady dalších dovedností. Osobní příběh jednoho z bývalých klientů ukázal to, že člověk může udělat ve svém životě chybu a dostat se na dno, ale také to, že se od něj může díky cílené podpoře odrazit.

Nepřehlížejme základní dovednosti dospělých

Účelem workshopu Lukáše Němce a Jana Brůhy bylo strategicky se zamyslet nad rozvojem základních dovedností dospělých v České republice, a to na základě příkladů dobré praxe z německého a norského prostředí. Účastníci dospěli k následujícím doporučením a krokům, jež je nutné podniknout:

  • celospolečensky zviditelnit danou problematiku s využitím dat
  • změnit společenský mindset
  • sdílet informace a příklady dobré praxe
  • posílit roli celoživotního poradenství

Zajímá Vás, podle čeho definovat nebo přizpůsobovat vzdělávací obsah vedoucí k rozvoji základních dovedností?

Ovládat AI i rozpoznat dezinformace – dovednosti současnosti

Účastníci konference mohli na workshopu vedeném Braněm Frkem také zjistit, jak velkou revoluci představuje umělá inteligence pro oblast vzdělávání dospělých.

Během workshopu organizace NELEŽ vyplynulo, že dezinformace se mohou týkat každého z nás, nezávisle na věku, genderu či dosaženém vzdělání. Roman Číhalík také ukázal, jak se manipulaci v prostředí informací bránit.

Zajímají Vás akce Evropské agendy pro učení dospělých? Přihlaste se o pozvánky na naše akce.


Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?

Další aktuality

06. prosinec 2024

Připravili jsme návrh inovace oborové soustavy

Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.

Číst více

05. prosinec 2024

Představujeme Mapu spádovosti, nový nástroj pro rodiče, školy i odborníky

Mapa spádovosti je novým nástrojem, který umožňuje snadno a rychle zjistit spádovou školu podle konkrétní adresy nebo přehledně zobrazit rozdělení spádových oblastí jednotlivých škol ve městech.

Číst více

04. prosinec 2024

Strategie dovedností: Klíčem je spolupráce aktérů a inspirace z praxe

Připravit Česko na budoucí výzvy může usnadnit strategie dovedností. Pro její vznik je zásadní partnerství mezi aktéry, ale i inspirace fungujícími přístupy – například z Norska.

Číst více

02. prosinec 2024

Předčasné odchody ze vzdělávání lze zmírnit s nástroji Cedefopu

Předčasné odchody ze vzdělávání jsou v Česku problém hlavně v souvislosti se sociálním znevýhodněním žáků a žákyň. Jak situaci zlepšit? Osvědčené přístupy z Evropy nabízí platforma Cedefopu.

Číst více

29. listopad 2024

Vychází nová EduRevue. Stáhnout v PDF si ji můžete už nyní

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Téma nejnovějšího čísla? Kurikulum pro 21. století.

Číst více