Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

 

Podle statistik tvoří romští žáci přibližně 3 % všech žáků v ČR. Existuje ale téměř 130 základních škol, kde je více než třetina žáků romského původu – z toho na 46 školách více než polovina a na 16 školách dokonce více než 90 %. Nadměrné soustředění romských dětí do některých škol či do speciálních vzdělávacích proudů tak nadále představuje závažný problém.

Nová metodika desegregace vznikla na základě více než roční spolupráce odborníků a zkušeností z deseti českých měst. Vychází z praxe a dat, opírá se o ověřené intervence i zkušenosti obcí, škol a komunit, které se rozhodly systematicky odstraňovat vzdělávací nerovnosti. Jejím cílem je nabídnout konkrétní rámec a nástroje, jak efektivně předcházet segregaci a podporovat školy otevřené všem dětem.

Nový metodický nástroj státu ukazuje, jak těmto nerovnostem předcházet a jak krok za krokem budovat školy, které jsou spravedlivé, kvalitní a otevřené všem dětem,“ uvedl Jan Vöröš Mušuta, ředitel odboru rovného přístupu ke vzdělávání a podpory pracovníků v regionálním školství na MŠMT.

Součástí metodiky je přehled opatření, která pomáhají převést principy desegregace do každodenní reality. Jde o kroky v oblasti strategického řízení (např. plánování rovnoměrného rozložení žáků mezi školami), pedagogické podpory (vzdělávání učitelů, tandemová výuka, doučovací kluby) i komunitní práce (spolupráce s rodiči, komunitními organizacemi či terénními pracovníky).

Pilotní projekty a iniciativy měst a škol z posledních let ukazují, že desegregace funguje tam, kde se propojí odbornost, spolupráce a důvěra. Metodický nástroj na webu Desegregace.cz nabízí cestu, jak z těchto zkušeností udělat standard,“ uvedl Tomáš Machalík, ředitel odboru Podpora žáků, poradenství a společné vzdělávání na NPI.


Ministerstvo školství, NPI, výzkumná organizace PAQ Research a Ministerstvo pro místní rozvoj podepsaly v dubnu 2024 Memorandum o spolupráci pro ukončování etnické segregace ve školství. Tento krok představuje silný závazek klíčových institucí k řešení dlouhodobého problému segregace v českém vzdělávacím systému. Na základě tohoto memoranda byla v rámci projektu NPI „Podpora rovných příležitostí“ spuštěna klíčová aktivita Desegregace, která potrvá do 28. února 2026.


Další aktuality

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se do e-learningového kurzu zaměřeného na tvorbu školního vzdělávacího programu

Kurz vznikl jako praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více

03. listopad 2025

Zveme vás na diskuse o připravované revizi základního uměleckého vzdělávání

Od listopadu 2025 se budeme potkávat online každý první čtvrtek v měsíci od deseti hodin se členy týmu revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání.

Číst více