Analýza byla provedena s důrazem na saturaci všeobecně vzdělávacích předmětů v mateřských, základních a středních školách.

Tým autorů zkoumal dostupné databáze otevřených vzdělávacích zdrojů (OVZ) na českém internetu, zahrnul i výzkumné šetření formou focus groups s učiteli.

Z průzkumu vyplývá, že existují oblasti nedostatečně pokryté OVZ, zejména z hlediska tematických okruhů, očekávaných výstupů rámcových vzdělávacích programů a samotných pojmů. Tým autorů identifikoval problémy s popisem metadat objektů, což často znesnadňuje vyhledávání vhodných vzdělávacích materiálů. I přes bohatou nabídku OVZ tak může být obtížné nalézt relevantní vzdělávací objekty.

Závěry analýzy databáze Metodického portálu RVP.CZ ukazují i na nedostatečnou saturaci některých tematických okruhů ve vzdělávání na základních a středních školách. Například v základním vzdělávání je 23 tematických okruhů pokryto méně než 3 OVZ, z toho 9 nemá OVZ žádný. V gymnaziálním vzdělávání je 57 okruhů pokryto méně než 3 OVZ, z toho 27 nemá OVZ žádný.

Závěry analýzy také ukazují na průměrnou saturaci očekávaných výstupů na ZŠ a SŠ. V základním vzdělávání u předmětů matematika, český jazyk, cizí jazyk, informatika, člověk a jeho svět, fyzika, biologie, chemie, dějepis a geografie jde o 86% saturaci očekávaných výstupů. V gymnaziálním vzdělávání u předmětů matematika, český jazyk, cizí jazyk, informatika, fyzika, biologie, chemie, dějepis, geografie jde o 68% saturaci očekávaných výstupů.

Kromě toho analýza doporučuje dále se zaměřit na tvorbu typů OVZ týkajících se zejména moderních forem a metod výuky, jako jsou využití videosekvencí, rozšířené a virtuální reality, her ve výuce, práce s vlastními zařízeními (BYOD), využití umělé inteligence (AI) a sociálních sítí.

Analýza také zdůrazňuje, že kvalita dostupných OVZ je variabilní a mnohé se nedají pro moderní výuku a revidované kurikulum využít.

Následnou aktivitou projektu Podpora kurikulární práce škol je vyhledávání kvalitních OVZ podle připravovaného checklistu a metodiky hodnocení a tvorba certifikované databáze OVZ podle revidovaného RVP.


Projekt Podpora kurikulární práce škol podporuje modernizaci obsahu, metod a forem vzdělávání ve školách se záměrem zlepšit úroveň klíčových kompetencí, znalostí a dovedností žáků a sekundárně snížit nerovnosti ve vzdělávání.


pkps

Další aktuality

12. září 2025

Časopis EduRevue zabodoval v prestižní soutěži Zlatý středník

Magazín moderního vzdělávání EduRevue získal nejvyšší ocenění v kategorii Externí tištěný časopis a noviny. V kategorii Veřejný sektor a politická komunikace skončil na třetím místě.

Číst více

09. září 2025

Pozvánka na semináře: Jak rozvíjet celoživotní učení ve škole

Zveme vás na semináře k rozvoji celoživotního učení na středních školách s pomocí akčního plánování. Semináře jsou určeny zejména středním školám nabízejícím vzdělávání dospělých.

Číst více

08. září 2025

Představujeme odborné veřejnosti nový informační systém pro tvorbu a publikaci rámcových vzdělávacích programů

Plně digitalizovaný informační systém přináší otevřená data a aplikační programové rozhraní. Nabízí tak nové možnosti pro vývojáře a dodavatele školních informačních systémů.

Číst více

02. září 2025

Příručka pro školy: Jak se stát centrem celoživotního učení

Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

Číst více

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více