Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

 

Máte na starosti praktické vyučování na střední nebo vyšší odborné škole? Pak si možná kladete tyto otázky:

  • Je naše spolupráce se zaměstnavateli v oblasti praktického vyučování kvalitní?
  • Daří se studujícím během praktického vyučování dosahovat očekávaných výsledků učení?
  • Mají zaměstnavatelé odpovídající podmínky pro rozvoj našich žáků a studentů?

Zajistit kvalitní praxi je jednodušší s evaluačním nástrojem pro praktické vyučování. Nový nástroj pro vlastní hodnocení, podporovaný Českou školní inspekcí, umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů (např.ve firmách) nebo školních pracovištích (např. v dílnách).

Vyzkoušejte evaluační nástroj

Pro koho je nástroj určen?

Odpovědnost za průběh i kvalitu praktického vyučování nese škola. Nástroj je proto určen pracovníkům a pracovnicím středních a vyšších odborných škol, kteří mají na starosti praktické vyučování. Jedná se zejména o:

  • zástupce a zástupkyně ředitele/ředitelky pro praktické vyučování a odborný výcvik,
  • vedoucí učitele a učitelky praktického vyučování a odborného výcviku.

Ilustrace evaluačního nástroje: přehled účtu

K čemu nástroj slouží?

S pomocí nástroje je možné:

  • ověřit si, zda studující dosahují během praktického vyučování očekávaných výsledků učení,
  • systematicky shromažďovat podklady k hodnocení praktického vyučování a pro jeho zlepšování,
  • sledovat kvalitu praktického vyučování v čase,
  • připravit podklady pro vlastní hodnocení školy dle kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (kritérium 2.1 a dále např. 1.5 a 2.4) využitelné při návštěvě České školní inspekce.

Evaluační nástroj je určen k hodnocení praktického vyučování, které probíhá:

  • na pracovišti zaměstnavatele:

• výrobní a obchodní firmy,
• neziskové organizace,
• nemocnice, laboratoře a zařízení sociální péče a mnohé další.

  • na školním pracovišti středních a vyšších odborných škol:

• školní dílny a laboratoře či odborné učebny,
• školní provozovny (např. hotel, kadeřnictví),
• střediska praktického vyučování a další.

Postup práce s nástrojem

Jako zástupce školy pracujete s nástrojem ve třech krocích:

  1. Vyplníte základní údaje o škole.
  2. Na základě dostupných podkladů hodnotíte praktické vyučování v pěti oblastech:
    • podmínky vyplývající z legislativy
    • provozní podmínky
    • personální zajištění
    • podmínky učení se na pracovišti
    • výsledky učení
  3. Zpracujete souhrnné hodnocení praktického vyučování a navrhnete zlepšení pro další období.

Ilustrace evaluačního nástroje: hodnoticí archy

Proč vyzkoušet evaluační nástroj?

  • Zkvalitnění praktického vyučování: S nástrojem monitorujete aktuální stav a hledáte cesty ke zlepšení.
  • Pohledy různých aktérů: Nástroj zohledňuje perspektivu školy, zaměstnavatelů i studujících.
  • Přístup založený na důkazech: Hodnocení vychází z podkladů o praktickém vyučování získaných školou.
  • Bezpečné prostředí: Školní data uložená v evaluačním nástroji jsou v bezpečí. Pouze vy rozhodujete o tom, jak s nimi naložíte.
  • Aktuálnost: Nástroj je v souladu s platnou legislativou a reflektuje současné poznání, cyklus pro zajišťování kvality (EQAVET) a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání České školní inspekce v modifikaci pro střední a vyšší odborné školy.

Udělejte krok k lepšímu učebnímu zážitku z praktického vyučování

  1. Zaregistrujte se na platformě Autoevaluace: https://autoevaluace.eqavet.cz/
  2. Prostudujte si návod: https://autoevaluace.eqavet.cz/pokyny/
  3. Vyzkoušejte evaluační nástroj a podpořte kvalitu praktického vyučování na vaší škole.

Evaluační nástroj vznikl v Národním pedagogickém institutu ČR v projektu věnovaném zajišťování kvality v odborném vzdělávání EQAVET.

 

Další aktuality

17. prosinec 2025

Rozvoj dovedností pro život: inspirace a tipy pro vzdělavatele dospělých

Dospělí čelí novým výzvám – od používání technologií po péči o zdraví. Příklady z terénu ukazují, jak jim mohou vzdělavatelé pomoci zvládat změny a rozvíjet dovednosti potřebné v běžném životě.

Číst více

17. prosinec 2025

Objevte 10 inovativních přístupů ve vzdělávání dospělých

Motivace dospělých ke vzdělávání stojí na kreativitě a ochotě hledat nové cesty. Sborník představuje příklady inovativních přístupů, které odpovídají na potřeby lidí v rychle se měnící společnosti.

Číst více

15. prosinec 2025

Sekce Národního metodického kabinetu ladily témata i pravidla tvorby vzdělávacích materiálů

V prvních listopadových dnech proběhla napříč jednotlivými sekcemi NMK série pracovních setkání, které se věnovaly klíčovým krokům souvisejícím s implementací revidovaného RVP.

Číst více

10. prosinec 2025

Finanční vzdělávání v Rakousku

Rakouský projekt se zaměřuje na finanční vzdělávání učňů, kteří byli dosud v této oblasti opomíjeni. E-learningové moduly inspirované praktickým životem posilují jejich finanční gramotnost a připravují je na samostatný život.

Číst více

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více