Šestnácti odborných konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech se zúčastnilo téměř 3 200 pedagogických pracovníků a pracovnic.
Setkání byla zorganizována v průběhu dubna až června 2025 ve všech krajích České republiky. Téměř třicet odborníků a odbornic odprezentovalo během dvou měsíců přibližně 80 hodin obsahu na téma kurikulárních změn pro předškolní a základní vzdělávání, včetně jejich dopadů na vzdělávací praxi. Nejvyšší účast zaznamenaly akce v Praze a Brně, kde se každé z konferencí zúčastnilo téměř 300 osob. Účastníci konferencí získali nejen přehled o hlavních změnách v revidovaných rámcových vzdělávacích programech, ale měli také příležitost sdílet své postřehy a dotazy s jednotlivými řečníky. A právě zpětná vazba z praxe bude důležitým podkladem pro další úpravy metodické podpory škol, které NPI připravuje.
„Zájem o účast na konferencích příjemně překonal naše očekávání. Velmi si vážíme věcné a otevřené diskuse, která se rozvinula s účastníky a účastnicemi. Naši řečníci i kolegové z MŠMT se s respektem a profesionalitou vypořádali i s náročnými otázkami z publika. Děkujeme všem, kteří dorazili – pedagogům, pedagožkám, ředitelkám i ředitelům škol – za jejich zájem o společnou modernizaci českého vzdělávání,“ uvedla Leona Gergelová Šteigrová, ředitelka odboru Kurikulum a další vzdělávání v NPI.
„Pro účastníky bylo určitě přínosné mít možnost slyšet informace přímo od tvůrců RVP, což mnozí kvitovali již na místě. My jsme měli příležitost mírnit obavy ze změny, naslouchat potřebám učitelů. To je moc důležité pro naši další práci,“ hodnotí Hana Splavcová, garantka předškolního vzdělávání na NPI a její kolegyně Hana Havlínová, která na konferencích hovořila o aktuálních změnách v RVP na prvním stupni ZŠ, k tomu dodává: „Za důležité považuji, že byly představeny oba rámcové vzdělávací programy, pro předškolní a základní vzdělávání, společně. Právě vzájemná znalost dokumentů nám může pomoci sladit naše očekávání a představy o plynulém přechodu mezi těmito stupni.“
Jednotná struktura konferencí napříč regiony
Každá konference měla jednotnou strukturu, která reflektovala potřeby obou vzdělávacích úrovní. Dopolední část byla věnována změnám v předškolním vzdělávání, odpolední blok se soustředil na změny v základním vzdělávání a jejich dopad na školní praxi. Součástí programu byly i prezentace nových metodických materiálů a přehled připravovaných dokumentů, které mají školám pomoci se zaváděním kurikulárních změn. Oba bloky tradičně uzavírala otevřená diskuze s účastníky zaměřená na harmonogram změn a různé formy zapojení škol – jak dobrovolné, tak povinné.
„Chtěl bych především poděkovat všem kolegyním a kolegům, kteří se podíleli na realizaci všech konferencí nebo byli v rolích řečníků, za jejich profesionální přístup a vysvětlování mnohdy dost složitých témat, která s revizí RVP souvisejí. Odnášíme si velmi cennou zpětnou vazbu od zástupců pedagogické veřejnosti a také motivaci k realizaci dalších plánovaných aktivit na podporu školám při zavádění změn kurikula do výuky,“ uvedl ředitel NPI Ivo Jupa.
Sérii konferencí uspořádal Národní pedagogický institut České republiky ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.