Koncept průřezového rozvoje digitální gramotnosti dětí a žáků se ověřoval v letech 2019–2020 v mateřských, základních a středních školách. V RVP PV není v současnosti digitální kompetence vymezena, přesto je v očekávaných výstupech implicitně obsažena a je vhodné, aby k jejímu rozvíjení v předškolním vzdělávání učitelé směřovali. Rozvoj digitální kompetence žáků je v RVP ZV (2021) zpracován v podobě nového cíle základního vzdělávání a nové klíčové kompetence.

 

SPOLEČNÉ INSPIRACE

Materiály Národního kabinetu předškolního a prvostupňového vzdělávání

Šest souborů recenzovaných materiálů vytvořených v Národním kabinetu předškolního a prvostupňového vzdělávání je uspořádáno podle jednotlivých oblastí digitální kompetence do myšlenkových map. U každé oblasti najdete výstupy, od předškolního vzdělávání přes 3. ročník až k 5. ročníku ZŠ, propojené s konkrétními aktivitami, které k jejich naplnění směřují.

Jak na rozvoj digitální kompetence v MŠ a na 1. st.

Webinář představuje metodickou příručku „Digitální kompetence pro všechny“. Ta je zpracována v netradičním interaktivním prostředí a obsahuje náměty na rozvoj digitální kompetence u dětí v mateřské škole a u žáků na 1. stupni základní školy.

Digitální gramotnost v uzlových bodech vzdělávání

Metodický materiál vznikl jako nástroj, který může učiteli usnadnit stanovovaní́ výukových cílů a zároveň poskytuje podporu pro sledování pokroku dětí a žáků v rozvoji digitální gramotnosti. Ukazuje nejen na to „co“ učit, ale především „jak“ učit, aby každé dítě a každý žák dosáhl v daném období svého maximálního rozvoje v dané oblasti.

Projekt TIO
Metodický materiál k podpoře rozvoje digitální gramotnosti dětí. Cílem materiálu je prostřednictvím robůtka, jehož jméno v sobě nese nejen jeho oblíbené slovní spojení „ty jo“, ale především základní myšlenku příběhů – Technologie Informace Objevy, přiblížit dětem a žákům téma komunikace, etiky a bezpečí v digitálním světě.

Algoritmizace s využitím robotických hraček pro děti do věku 8 let

Publikace představuje ucelený soubor metodicky zpracovaných námětů a postupů, které vedou k rozvoji informatického myšlení. Materiály se zaměřují na rozvoj prostorového vnímání, které umožňuje chápat vztahy mezi jednotlivými předměty nebo předměty a námi, a je důležité pro rozvoj matematických dovedností.


SPECIFICKÉ PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

Digitální technologie v mateřské škole

Cílem publikace je ukázat, jak na rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení u dětí v mateřské škole.

Digitální technologie v preprimárním vzdělávání

Sada přednášek se zabývá rozvojem digitální gramotnosti a informatického myšlení dětí předškolního věku.

Digitální technologie v preprimárním vzdělávání

Vzdělávací materiál pokrývá téma týkající se rozvíjení informatického myšlení u dětí předškolního věku v oblastech algoritmizace, robotických hraček, dětských programovacích prostředí aj.


SPECIFICKÉ PRO PRVOSTUPŇOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Rozvoj digitální kompetence v oborech

Oborové stránky nabízejí formulace vzdělávacích strategií, které v konkrétní vzdělávací oblasti mohou vést k utváření́ a rozvíjení digitální kompetence, dále ukázky očekávaných výstupů pro 3.  očník (1. období) a 5. ročník (2. období). Naleznete zde i konkrétní náměty do výuky.

Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni ZŠ

První video ze seriálu pro prvostupňové učitele je věnováno ukázkám konkrétních činností, které se neváží k jednomu konkrétnímu předmětu, ale vycházejí z každodenních situací a potřeb žáků.

Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni ZŠ, předmět Český jazyk

Druhý díl je věnován ukázkám konkrétních činností, kterými můžeme přispívat k rozvíjení digitální kompetence v Českém jazyce. Ukazuje nejen zapojení digitálních technologií, ale také aktivity, které lze realizovat bez jejich využití, a přesto k rozvíjení digitální kompetence směřují.

Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni ZŠ, předmět Matematika

Třetí díl je věnován ukázkám konkrétních činností, kterými můžeme přispívat k rozvíjení digitální kompetence v Matematice. Opět ukazuje jak zapojení digitálních technologií, tak i aktivity, které lze realizovat bez nich, a přesto k rozvíjení digitální kompetence směřují.

Rozvíjení digitální kompetence na 1. stupni ZŠ, předmět Člověk a jeho svět

Čtvrtý díl je věnován ukázkám ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Ukazuje, kdy dosahování vzdělávacích cílů napomáhá zapojení digitálních technologií a nabízí i aktivity, které lze realizovat bez technologií, a přesto rozvíjení digitální kompetence podporují.

Bezpečné chování na internetu pro kluky a holky

E-publikace (ke stažení zdarma) se zaměřuje na problematiku bezpečného chování v online prostředí a je určená pro žáky základní školy. Některé náměty jsou vhodné k zařazení do výuky i ve 4.–5. ročníku ZŠ. Připravené pracovní listy jsou doplněné metodickým komentářem pro učitele.

Další aktuality

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více

13. březen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Do škol se dostává mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Na dubnové DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na smysluplné využití informatických pomůcek zábavnou formou.

Číst více

28. únor 2024

Zahajujeme veřejnou diskuzi ke Koncepci revize RVP ZŠS

Rádi bychom vás pozvali na zahájení veřejné diskuze ke Koncepci revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Debata se bude konat online 4. března.

Číst více

31. leden 2024

Vyjádření k informacím zveřejněným dne 29. ledna 2024 v článku na Seznamzpravy.cz

NPI ČR se důsledně ohrazuje proti nepravdivým informacím, které byly zveřejněny na Seznamzpravy.cz v článku Další fáze výuky začala. Místo Přemyslovců bude důležitější výklad.

Číst více

25. leden 2024

Projekt Podpora kurikulární práce škol vypracoval analýzu dostupných otevřených vzdělávacích zdrojů

Analýza byla provedena s důrazem na saturaci všeobecně vzdělávacích předmětů v mateřských, základních a středních školách.

Číst více