V úterý 8. února 2022 proběhla online konference shrnující dílčí závěry diskuze k Hlavním směrům revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Akci pořádala Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity ve spolupráci s Expertním panelem MŠMT.

Konferenci zahájil přednáškou odborník na české kurikulum profesor Tomáš Janík. Popsal principy reformy kurikula a historické souvislosti. Věnoval se také problémům, které školství v současné době řeší. Kurikulem tzv. třetí dekády a generace je podle něj individualizované kurikulum. Jeho úlohu spatřuje i ve snižování nerovností ve vzdělávání.

Na přednášku navázal expertní panel, který prezentoval dílčí závěry svých sedmi pracovních skupin: klíčové kompetence a gramotnosti, jádrový a rozvíjející vzdělávací obsah, rámcový učební plán, uzlové body, průřezová témata, modelový školní vzdělávací program, struktura rámcového vzdělávacího programu. Bylo zdůrazněno, že expertní panel vychází z dokumentu Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Ve shodě s názorem profesora Janíka je cílem expertního panelu individualizované kurikulum.

Záznam z konference

Prezentace

Profesor Arnošt Veselý, garant pracovní skupiny Klíčové kompetence a gramotnosti, hovořil o tom, že je vhodné zachovat kompetence v českém kurikulu. Měly by být ale více provázány s očekávanými výstupy a vymezeny v souvislosti s kompetencemi v pojetí Evropské unie. Vznikla také potřeba doplnit ke kompetencím gramotnosti.

Jádrový a rozvíjející obsah vzdělávání přiblížil dr. Dominik Dvořák. Nově by měly být vzdělávací obsahy rozděleny na jádrové a rozvíjející. Je ovšem nutné zvážit, jaké konkrétní dopady bude toto rozdělení mít.

Garantem pracovní skupiny Rámcový učební plán dr. Michalem Černým byl představen návrh rámcového učebního plánu, který by oproti dosavadnímu vykazoval značnou volnost v povinnosti hodin. S tou je však spojena odpovědnost škol ke vhodnému využití hodin k maximálnímu a zdravému rozvoji žáků.

Diskutovány byly také uzlové body, jejichž garantem je doc. Pavel Mentlík. Uzlové body by měly sloužit ve 3. a 7. ročníku převážně k vnitřní reflexi žákům a učitelům. Školy by s nimi měly pracovat jako s nástrojem identifikace možných problémů a rizik, případně nadání žáků. V 5. a 9. ročníku by uzlové body mohly sloužit i k dalšímu ověřování průběhu vzdělávání. Konkrétní podoba je ovšem, stejně jako u dalších skupin, diskutována.

Průřezová témata představila dr. Martina Tóthová. Počet průřezových témat by se měl snížit na tři a témata měla by zachovat převážně postojový a hodnotový charakter. Byla navržena průřezová témata, která jsou vztažena k žákovi, ke společnosti a ke světu. Měl by být určitě zohledněn well-being, demokratické principy a udržitelnost.

Mgr. Tomáš Pavlas seznámil posluchače s problematikou školního vzdělávacího programu. Ten by se měl zjednodušit a vyvarovat se zbytečných formalismů. Důležitá je také flexibilita tohoto dokumentu, možnost jeho úprav. Měly by se odstranit duplicity s jinými školními dokumenty. Celkově by mělo být podporováno takové využívání školního vzdělávacího programu ve školách, aby se nejednalo pouze o formální dokument, aby z něj vycházela skutečná výuka. Samostatnou kapitolou je pojetí a obsah modelového školního vzdělávacího programu jako možné podpory škol při zavádění revidovaného kurikula.

Strukturu rámcového vzdělávacího programu prezentoval předseda expertního panelu Mgr. Jan Jiterský, který byl pro to, zachovat v RVP co nejvíce jeho stávajících součástí. Měla by být ovšem upřesněna jejich vzájemná provázanost. Rámcový vzdělávací program by měl být v každém případě moderní digitální nástroj. Zmíněna byla rovněž možnost opt-outu, fungování školy mimo systém rámcových vzdělávacích programů za přesně stanovených podmínek.

Po prezentaci dílčích závěrů pracovních skupin expertního panelu následovala diskuze s účastníky konference.

Podklady pro diskusi – co si odnášíme z workshopů a doposud došlých námětů:

Po konferenci bude revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání pokračovat textací dokumentu Hlavní směry revize RVP ZV, který bude v březnu 2022 předložen veřejnosti k připomínkám, před jeho oficiálním vydáním a předáním Národnímu pedagogickému institutu České republiky.


Harmonogram celého procesu revize RVP ZV:

  • Dokončení Hlavních směrů revize RVP ZV včetně veřejného projednávání – duben 2022
  • Tvorba samotného RVP ZV a osvětlování jeho úpravy a veřejné projednávání – 2022 a 2023
  • Vydání revidovaného RVP ZV – září 2023
  • Start implementace ve školách – září 2024 
  • Povinné zavedení revidovaného RVP ZV minimálně v 1. a 6. ročníku – září 2025 

Více informací naleznete na stránkách Velké revize RVP ZV.

Další aktuality

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více

13. březen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Do škol se dostává mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Na dubnové DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na smysluplné využití informatických pomůcek zábavnou formou.

Číst více

28. únor 2024

Zahajujeme veřejnou diskuzi ke Koncepci revize RVP ZŠS

Rádi bychom vás pozvali na zahájení veřejné diskuze ke Koncepci revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Debata se bude konat online 4. března.

Číst více

31. leden 2024

Vyjádření k informacím zveřejněným dne 29. ledna 2024 v článku na Seznamzpravy.cz

NPI ČR se důsledně ohrazuje proti nepravdivým informacím, které byly zveřejněny na Seznamzpravy.cz v článku Další fáze výuky začala. Místo Přemyslovců bude důležitější výklad.

Číst více

25. leden 2024

Projekt Podpora kurikulární práce škol vypracoval analýzu dostupných otevřených vzdělávacích zdrojů

Analýza byla provedena s důrazem na saturaci všeobecně vzdělávacích předmětů v mateřských, základních a středních školách.

Číst více