Co čeká děti z odlišného jazykového prostředí, když nastoupí do české školy? Jaké bývají nejčastější problémy a jaké možnosti mají učitelé i žáci, aby integrace proběhla co nejlépe? Odpovědi s námi hledal Jan Heinrich z obecně prospěšné společnosti META.

Většina nově příchozích rodin cizinců má nulovou nebo jen velmi mlhavou představu, jak české školství funguje. Každá rodina přichází se svou vlastní zkušeností ze země původu, a ty se často diametrálně liší. Málokdo se tedy vyzná ve svých právech a povinnostech, v tom, co přesně obnáší v České republice povinná školní docházka apod. Nikdy však nelze čekat s nástupem do školy až do doby, kdy se dítě naučí dostatečně česky.

Prvním problémem je samozřejmě jazyk a následně scholarizace. Dítě se obvykle posílá do spádové školy, určitě není vhodné situaci zhoršovat dojížděním mimo bydliště. Navíc není žádoucí, aby se například v nějaké škole (vstřícné vůči integraci cizinců) koncentrovalo více studentů s odlišným mateřským jazykem (dále OMJ). Každé dítě by mělo hned po nástupu obdržet co největší podporu ve formě jazykové přípravy a následně plán pedagogické podpory, a to nejen v českém jazyce, ale i všech ostatních předmětech. Rozhodně se nedoporučuje, aby dítě automaticky šlo o ročník níže jen proto, že neumí dostatečně česky, byť je to na mnoha školách častá praxe.

V každém případě je třeba mít na paměti, že se jedná o velice individuální záležitost, kdy hraje roli celá řada faktorů, včetně osobnosti daného dítěte. Některé děti se díky svému osobnímu nastavení rychle zapojí do kolektivu, což prospívá i následnému učení se češtině, u jiných může odlišné prostředí a logické zhoršení (anebo kolísání) školních výkonů vyvolat silnou frustraci, která může vést k pasivitě a letargii, jindy naopak k „vyrušování“ ve snaze upoutat na sebe pozornost. Vždy je na místě vstřícnost a trpělivost ze strany učitele.

Hostem nového podcastu Adély Pospíchalové je Bc. Jan Heinrich z obecně prospěšné společnosti META o.p.s., zabývající se integrací dětí s odlišným mateřským jazykem.

PODCAST

Obecně prospěšná společnost META, o.p.s. pomáhá rodinám zorientovat se v českém vzdělávacím systému, naučit se česky, součástí její činnosti je i poradenství. Také se však s cílenou pomocí obrací na samotné školy, které mnohdy tápou a často dítě raději odmítnou z obavy, jak se k integraci dítěte s OMJ postavit.

Více naleznete na stránkách Zapojme všechny.


Web Zapojmevsechny.cz vznikl v rámci projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který realizuje Národní pedagogický institut České republiky. Projekt je spolufinancován EU.

Logolink OP VVV

Další aktuality

13. říjen 2025

Mezinárodní vzdělávací událost tohoto podzimu se jmenuje Future Port Youth 2025

Globální technologická konference v angličtině se koná 13. listopadu v Praze a potkáte na ní přední odborníky na inovace všech generací z celého světa.

Číst více

03. říjen 2025

Rakousko: učňovská vzdělávací platforma

Rakouská platforma Wîse up nabízí vzdělávací obsah na podporu duálního odborného vzdělávání. Ucelené digitální programy pro učně a učnice posilují flexibilitu a individuální přístup k profesní přípravě.

Číst více

02. říjen 2025

Program KOMPAS je klíčovou součástí podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

Číst více

30. září 2025

Začínáme se seriálem podcastů na téma mediální výchovy

Seriál přinese rozhovory s osobnostmi z prostředí médií, škol i odborných institucí. Cílem je otevřeně a srozumitelně mluvit o tom, jak děti a mladí lidé čelí informačním nástrahám a jak jim školy mohou pomoci.

Číst více

29. září 2025

Nové číslo EduRevue se zaměřuje na klíčové kompetence a základní gramotnosti v novém kurikulu

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více