Jakou roli mají učitelé a školitelé v oblasti odborného vzdělávání v dobách společenských změn? A jak k jejich profesnímu rozvoji přistupují různé evropské země? Na to se zaměřil Cedefop ve svých publikacích.

Učitelé a instruktoři ČR

Profesní rozvoj učitelů, školitelů a instruktorů může být hnací silou kvalitního a inkluzivního vzdělávání v Evropě. Vyplývá to ze série zpráv z evropských zemí, kterou publikovalo Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Série o učitelích a školitelích v oblasti odborného vzdělávání v měnícím se světě čítá zprávy z 29 zemí (členských zemí EU, Norska a Islandu), včetně České republiky. Ukazuje, jak důležitý je profesní rozvoj učitelů a školitelů, kteří tvoří přední linii při poskytování odborného vzdělávání a přípravy.

Prozkoumejte (v angličtině):

Učitelé by měli mít možnost prohlubovat své dovednosti a získávat nové, aby dokázali svým žákům předávat kompetence potřebné v budoucnu, ať už jde o digitální a zelené dovednosti, či demokratické mírové hodnoty a inkluzivní hodnoty. Zprávy se proto zabývají národními přístupy a příležitostmi k počátečnímu vzdělávání i dalšímu profesnímu rozvoji učitelů a školitelů, a to jak ve školním, tak v pracovním prostředí.

Jaká je situace v Evropě? Všechny členské státy Evropské unie vyžadují u učitelů v odborném vzdělávání, aby kromě vysokoškolského vzdělání v daném oboru získali také pedagogickou/učitelskou kvalifikaci. Další profesní rozvoj učitelů odborného vzdělávání je povinný v 19 členských státech Evropské unie. U řady z nich je časový rámec, případně i obsah flexibilní. Například v Rakousku mají učitelé povinnost absolvovat 15 hodin dalšího profesního rozvoje nad rámec doby vyučování v každém školním roce, ale obsahově není toto vzdělávání specifikováno. Naopak u školitelů/instruktorů v pracovním prostředí jsou kvalifikační požadavky méně jednoznačné než v případě učitelů. V Maďarsku musí mít školitelé odborné přípravy na pracovišti státem uznávané středoškolské odborné vzdělání, nejméně 5 let praxe a složenou praktickou zkoušku pořádanou příslušnou řemeslnou nebo průmyslovou komorou. V Polsku je kromě odborné kvalifikace a praxe vyžadována také pedagogická kvalifikace. Pouze osm evropských zemí má pro školitele/instruktory specifické profily kompetencí a vnitrostátní kvalifikace.

Zprávy za jednotlivé země přinášejí:

  • národní definice klíčových pojmů, jako jsou učitelé, školitelé, instruktoři ve firmách a mentoři;
  • přehled pedagogických pracovníků působících v počátečním odborném vzdělávání, včetně programů učňovské přípravy;
  • analýzu toho, jak je organizován a podporován jejich profesní rozvoj.

Zprávy rovněž upozorňují na vývoj politik a praxe od roku 2015 do současnosti, zejména se zaměřením na digitální a zelené dovednosti a také na dovednosti podporující inkluzi v počátečním odborném vzdělávání. Prostor je věnován také přetrvávajícím výzvám, kterým učitelé, školitelé a instruktoři čelí při plnění své složité role, a také tomu, jak jsou v jednotlivých zemích formovány politické priority, které na tyto výzvy reagují.

Pohled na učitele napříč evropskými zeměmi

S využitím zpráv z 29 evropských zemí vytvořil Cedefop souhrnnou publikaci, která sleduje téma kompetencí učitelů pro inkluzivní, zelené a digitalizované odborné vzdělávání.

Přečtěte si (v angličtině):

Zpráva identifikuje aktuální trendy a vývoj politik v Evropě v oblasti počátečního vzdělávání a dalšího profesního rozvoje učitelů a školitelů v odborném vzdělávání. Popisuje různé typy učitelů, školitelů a instruktorů v Evropě a to, jak se vyvíjí jejich komplexní role: od osvojování si nových technologií přes začleňování uprchlíků po reflektování měnících se potřeb trhu práce. Ačkoliv se kvalifikace a příležitosti k dalšímu profesnímu rozvoji v jednotlivých zemích liší, tvůrci politik při podpoře učitelů čelí podobným výzvám.

Jak podpořit učitele při zvládání změn

Stručná zpráva učitelé a instruktoři

Učitelé v odborném vzdělávání jsou tématem i stručné zprávy Cedefopu. Ta předkládá fakta o počátečním vzdělávání i dalším profesním rozvoji učitelů, školitelů a instruktorů, včetně příkladů inspirativní praxe.

Přečtěte si (v češtině):

Profesní rozvoj učitelů, školitelů a instruktorů je zásadní pro plnění jejich četných úkolů. Právě v této době je prioritou zdokonalovat a aktualizovat jejich dovednosti, aby byli schopni vzbudit (sebe)důvěru ve svých žácích a nabídnout jim aktuální znalosti a dovednosti.


Připravila Aneta Vencovská

Teachers and trainers for change [online]. Cedefop, July 2022 [cit. 2023-01-23]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/teachers-and-trainers-change
Teachers and trainers in a changing world: Czechia [online]. Cedefop, 2022 [cit. 2023-01-23]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/country-reports/teachers-and-trainers-changing-world-czechia
Teachers and trainers in a changing world [online]. Cedefop, October 2022 [cit. 2023-01-23]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/5586
Briefing note - Empowering teachers and trainers to manage change [online]. Cedefop, October 2022 [cit. 2023-01-23]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/9177


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

07. říjen 2024

Skills Intelligence: nástroj pro odhalování budoucích kvalifikačních potřeb

Jaké kvalifikace budou v budoucnosti na trhu práce nejžádanější? A které dovednosti budou pracovníci potřebovat? Odpovědi přináší projekce budoucích kvalifikačních potřeb, které na celoevropské úrovni vytváří Cedefop.

Číst více

27. září 2024

Zahájili jsme druhý ročník kvalifikačního studia Lídr školy

Dvouletou cestu ke splnění kvalifikačních předpokladů a osvojení pedagogického leadershipu má nyní před sebou 72 nových studentů a studentek.

Číst více

26. září 2024

Jak lépe připravovat děti na život v digitální éře?

Cílem spolupráce Partnerství pro vzdělávání 2030+ a NPI je propojit klíčové experty a expertky při hledání cest, jak zlepšit digitální wellbeing dětí ve školním prostředí.

Číst více

25. září 2024

Švédské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Švédsku.

Číst více

12. září 2024

Podepsali jsme memorandum o spolupráci s organizací Elixír do škol

Ředitelé Ivo Jupa a Petra Prošková podepsali memorandum, aby mohly obě organizace lépe koordinovat aktivity zaměřené na profesní vzdělávání učitelů a na podporu motivace pedagogů k dalšímu vzdělávání.

Číst více