Uvedené inspirace jsou určené pro učitele MŠ i 1. stupně ZŠ a poskytují příležitost k získání vhledu do procesu plynulého přechodu mezi danými stupni.

 

Plynulým přechodem z předškolního do základního vzdělávání rozumíme přijetí myšlenky: „Učitel je připraven vzdělávat každé dítě, které do první třídy přichází:“ Ačkoliv mateřská škola směřuje k vyrovnávání vzdělávacích šancí všech dětí, není možné předpokládat, že na počátku školní docházky budou všechny děti na „stejné startovní čáře“.

Kognitivní rozvoj s využitím skupinových činností v předškolním vzdělávání (metodika pro pedagogy)

Metodika je určená především učitelům v mateřských školách a klade si za cíl podpořit učitele v oblasti využívání optimálních vzdělávacích strategií pro vyvážený socioemoční a kognitivní rozvoj dětí (nejen) ze sociálně znevýhodněného prostředí. Kromě odborného teoretického textu nabízí i 96 vzdělávacích aktivit.

Podpora dítěte v domácím prostředí (příručka pro rodiče)

Příručku mohou učitelé z mateřských škol nabídnout rodičům. Ti zde naleznou inspiraci pro přípravu podporujícího prostředí, ke stimulaci myšlení, k podpoře zdraví a výživy, utváření pozitivního vztahu k učení a lásky k poznávání. Příručka obsahuje soubor námětů na činnosti, které mohou rodiče s dítětem realizovat doma nebo venku a podpořit tak úspěšný přechod dítěte z mateřské do základní školy.

Adaptační období v 1. ročníku základní školy jako příležitost k usnadnění plynulého přechodu z předškolního do základního vzdělávání

Každý začátek je důležitý. Nástup do základní školy může pro dítě znamenat velkou výzvu plnou očekávání, ale i nervozity a obav z neznámého. Ze strany školy ovlivňuje adaptaci množství nároků, míra odlišnosti od předškolního vzdělávání, školní prostředí a jeho klima, a především lidé ve školním prostředí, tedy učitelé se svou osobností a edukačním stylem a kolektiv spolužáků nejen ve třídě, ale v celé škole. Text je určen nejen učitelům 1. ročníků, kteří mají zásadní vliv na adaptaci dítěte na školní prostředí, ale i pro vedení základních škol, protože průběh adaptačního období ve školách organizačně nastavují.

Jak můžete podpořit své dítě v prvních týdnech školní docházky

Přehledný leták s doporučeními pro rodiče prvňáků můžou využít učitelé 1. ročníku ZŠ a předat ho rodičům při prvním společném setkání.

Zápis do 1. ročníku základní školy jako společenská událost

Zápis dítěte do 1. ročníku základní školy je významným mezníkem v jeho životě. Pocity, které v tomto okamžiku dítě prožívá, ovlivňují jeho očekávání týkající se školní docházky. Proto by měl být zápis událostí, na kterou se bude dítě společně se svými blízkými těšit a později rádo vzpomínat. Materiál přináší doporučení, jak lze připravit motivační část zápisu, a ukázky zápisů ze šesti základních škol.

Jak můžete pomoci svému dítěti před nástupem do školy

Materiál je věnován především rodičům dětí před nástupem do základní školy. Je přílohou dokumentu Informace k organizaci zápisů k povinné školní docházce (MŠMT) a nahrazuje dříve používané Desatero pro rodiče vydané v roce 2016.

Aby byl přechod z mateřské do základní školy plynulý

Online setkání nabízí užitečné informace pro učitele v mateřských školách i 1. ročnících základních škol, a přispívá tak ke sblížení jejich názorů na vzdělávání dětí, na přípravu dětí do školy a plynulý přechod z mateřské školy do základní.

Soubor videí

Soubor krátkých videí, ve kterých přibližujeme možnosti, jak můžeme podpořit rozvoj svého dítěte v domácím prostředí. Pozornost je věnována jednoduchým každodenním činnostem, při kterých můžeme společně trávit čas a zároveň vytvářet svému dítěti nové příležitosti k rozvoji, podporovat dětskou zvídavost, manuální zručnost, obratnost i další kompetence, důležité například pro přechod z mateřské do základní školy.

Minimetodiky pro předškolní vzdělávání

Minimetodiky stručně představují hlavní zásady, které se vztahují k rozvoji čtenářské, matematické, přírodovědné a digitální gramotnosti. Popisují konkrétní činnosti, které rozvíjení těchto gramotností podporují. Učitelům mohou pomoci v navazování spolupráce s rodiči, pro které mohou být minimetodiky osvětovým materiálem.

Jak zvládnout nástup do 1. třídy

Jak se připravit na jedno z nejdůležitějších období života dítěte? Co všechno dítě čeká a jak to nejlépe společně zvládnout?

Jak správně držet tužku

Grafomotorika, to není jen příprava na psaní a držení psacího náčiní.

Další aktuality

06. červen 2025

Absolventi mohou v dodatku k osvědčení prokazovat svou kvalifikaci v IT oblasti

Od letošního roku mohou absolventi gymnázií prokazovat v celé Evropské unii svoje dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Číst více

05. červen 2025

Evaluační nástroj pomáhá školám hodnotit praktické vyučování

Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

Číst více

04. červen 2025

Novela školského zákona přináší změny v oblasti financování škol a prvky modernějšího vzdělávání

Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, začne od roku 2026 platit nový způsob financování škol a školských zařízení. Změny mají za cíl také zajistit spravedlivější přístup ke vzdělávání, posílit jeho kvalitu a přiblížit výuku aktuálním potřebám žáků i společnosti.

Číst více

29. květen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Tématem je tentokrát podpora rovných příležitostí

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

23. květen 2025

Financování účasti dospělých ve vzdělávání: individuální vzdělávací účty

Individuální vzdělávací účty jsou nástrojem finanční podpory pro vzdělávání dospělých. Cedefop analyzoval jejich potenciál v pěti evropských zemích a upozorňuje na podmínky úspěšného zavádění i možné překážky.

Číst více