Připravili jsme metodiku pro pedagogické pracovníky základních škol, která poskytuje funkční nástroj pro identifikaci žáků se sociálním znevýhodněním.

Mluvíme-li o žácích se sociálním znevýhodněním, o jaké žáky se vlastně jedná?

Nová metodika má za cíl pomoci školním poradenským pracovníkům i učitelům porozumět sociálnímu znevýhodnění žáků v celé šíři dané problematiky a připomenout jim, že i sociálně podmíněné bariéry mohou žákům výrazně znesnadnit cestu za úspěchem ve vzdělávání.

V současné době může metodika sloužit školám pro projektové účely. V rámci projektů zaměřených na podporu žáků se sociálním znevýhodněním si školy přesně definují cílovou skupinu žáků, která by měla být v projektu zapojena. V budoucnu by měla sloužit také jako podklad pro plánované „indexované“ financování škol. Předpokládá se, že právě na základě přesnějších údajů o počtech žáků se sociálním znevýhodněním bude školám poskytována potřebná finanční, personální a metodická podpora v oblasti vzdělávání těchto žáků.


Doporučujeme vám také rozhovor s autorem metodiky Zbyňkem Němcem.


NPO

Další aktuality

25. duben 2024

Zveme vás na mezinárodní konferenci pro budoucnost neformálního a formálního vzdělávání

Nenechte si ujít mezinárodní konferenci v Plzni o vzdělávání, které baví žáky. Hlavními tématy budou generace Z, její silné stránky a potřeby, mindset a motivace žáků a učitelů, wellbeing a práce s nadanými v rámci heterogenního kolektivu.

Číst více

23. duben 2024

Společný evropský referenční rámec pro jazyky – praktické rady pro efektivní využití

Zveřejnili jsme český překlad aktualizované kapitoly publikace CEFR zaměřené na tvorbu deskriptorů s důrazem na plurilingvní a plurikulturní kompetence.

Číst více

22. duben 2024

Ocenění za úřednický čin roku 2023 míří také k nám

Z prvního ročníku projektu Úřednický čin roku vzešlo jedenáct oceněných. U odborné poroty zabodoval v kategorii Týmová podpora také tým designu služeb NPI ČR, vedený Matějem Bacovským.

Číst více

02. duben 2024

Zahájili jsme veřejnou konzultaci rámcových vzdělávacích programů

NPI ČR předkládá k veřejné konzultaci výsledky práce odborných pracovních skupin, které se zabývaly revizí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Číst více

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více