Jazykovou propedeutiku chápeme jako seznamování se s různými jazyky, napomáhá motivaci a pozitivnímu přístupu žáků k jazykům, připravuje je na život v multikulturní a mnohojazyčné společnosti. Jde především o společné objevování jazykové a kulturní odlišnosti, která však není překážkou porozumění. Jejím hlavním principem je rozvíjení dovedností, které usnadní učení jak cizím jazykům, tak i jazyku mateřskému.

SPECIFICKÉ PRO PRVOSTUPŇOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Chystáme se na cizí jazyky (PDF, 2 MB)

Metodická příručka nabízí náměty pro výuku žáků v 1.–2. ročníku ZŠ. Lze je modifikovat na různé úrovně obtížnosti podle aktuální úrovně schopností a zkušeností konkrétních žáků. Společným principem všech aktivit je aktivní zapojení žáků a jejich prožitek.

Chystáme se na cizí jazyky 2 (PDF, 3 MB)

Příručka navazuje na předchozí publikaci Chystáme se na cizí jazyky. Nabízí videoukázky osmi aktivit, které si učitelé vybrali z obsahu 1. dílu, přizpůsobili je potřebám a možnostem svých žáků a nenásilnou formou je začlenili mezi témata, kterým v daném období věnovali pozornost. Jejich společným jmenovatelem je aktivní zapojení žáků při objevování významů slov a slovních spojení, zapojení vlastních zkušeností, odvaha chybovat, radost z objeveného a konstruktivistické pojetí výuky učitelem.

Další aktuality

25. duben 2024

Zveme vás na mezinárodní konferenci pro budoucnost neformálního a formálního vzdělávání

Nenechte si ujít mezinárodní konferenci v Plzni o vzdělávání, které baví žáky. Hlavními tématy budou generace Z, její silné stránky a potřeby, mindset a motivace žáků a učitelů, wellbeing a práce s nadanými v rámci heterogenního kolektivu.

Číst více

23. duben 2024

Společný evropský referenční rámec pro jazyky – praktické rady pro efektivní využití

Zveřejnili jsme český překlad aktualizované kapitoly publikace CEFR zaměřené na tvorbu deskriptorů s důrazem na plurilingvní a plurikulturní kompetence.

Číst více

22. duben 2024

Ocenění za úřednický čin roku 2023 míří také k nám

Z prvního ročníku projektu Úřednický čin roku vzešlo jedenáct oceněných. U odborné poroty zabodoval v kategorii Týmová podpora také tým designu služeb NPI ČR, vedený Matějem Bacovským.

Číst více

02. duben 2024

Zahájili jsme veřejnou konzultaci rámcových vzdělávacích programů

NPI ČR předkládá k veřejné konzultaci výsledky práce odborných pracovních skupin, které se zabývaly revizí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Číst více

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více