Vývoj národních rámců kvalifikací ve 41 zemích sleduje a mezi sebou srovnává interaktivní nástroj od Cedefopu. Zdroj informací využijí zejména tvůrci politik a odborníci v oblasti vzdělávání a trhu práce.

Online nástroj Národní rámce kvalifikací od Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání a přípravy (Cedefop) představuje vývoj rámců kvalifikací v Evropě od roku 2018. Rámce kvalifikací podporují transparentnost a srovnatelnost kvalifikací, jakož i mobilitu mezi evropskými systémy vzdělávání a odborné přípravy. Mohou mít také dopad na širší politiky v oblasti vzdělávání a celoživotního učení, například na politiky týkající se uznávání a validace předchozího učení.

Ilustrační obrázek

Národní rámce kvalifikací třídí jednotlivé kvalifikace do úrovní na základě výsledků učení. Tato klasifikace odráží obsah a profil kvalifikací, tj. to, co má držitel osvědčení nebo diplomu znát, čemu má rozumět a co má umět. Přístup založený na výsledcích učení usnadňuje vertikální a horizontální postup jednotlivce vzdělávacím systémem.

Evropský rámec kvalifikací pro celoživotní učení (EQF) byl hlavním katalyzátorem rozvoje národních kvalifikačních rámců v Evropě, které zahrnují kvalifikace ze všech úrovní a sektorů vzdělávání.

Online nástroj Cedefopu je důležitým zdrojem informací o rámcích a systémech kvalifikací 41 zemí zapojených do procesu tvorby EQF, které vytvářejí nebo zavádějí národní rámce. Patří mezi ně 27 členských států EU, Island, Lichtenštejnsko, Norsko, Švýcarsko, Albánie, Bosna a Hercegovina, Gruzie, Kosovo, Moldavsko, Severní Makedonie, Černá Hora, Srbsko, Turecko a Ukrajina.

Zatímco Doporučení o EQF potvrzuje kompatibilitu mezi EQF a rámcem kvalifikací pro evropský prostor vysokoškolského vzdělávání (QF-EHEA), vývoj národních kvalifikačních rámců v Evropě rovněž odráží boloňský proces. Toho se účastní všechny země, které zavádějí EQF. Hlavním cílem boloňského procesu bylo do roku 2010 vytvořit a dále rozvíjet Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání (European Higher Education Area – EHEA) při zachování diverzity národních systémů (i jednotlivých vysokých škol) a zvýšit jejich vzájemnou prostupnost, ať už v rámci mezinárodní mobility jednotlivců nebo v rámci uznávání akademického vzdělání a kvalifikace získaných v ostatních zemích.

Nástroj Cedefopu si klade za cíl zvýšit transparentnost a srovnatelnost kvalifikací a přispět ke zvýšení mobility jednotlivců v různých odvětvích vzdělávání a odborné přípravy i na trhu práce, včetně mobility do zahraničí. Tvůrci politik, výzkumní pracovníci a odborníci na kvalifikace se mohou seznámit s nejnovějším vývojem v oblasti struktury a rozsahu národních kvalifikačních rámců a získat informace o jejich zavádění, dopadu a budoucích prioritách.

Interaktivní funkce nástroje

Online nástroj přináší prostřednictvím interaktivní mapy informace o stavu národních rámců kvalifikací v jednotlivých zemích v letech 2018, 2020 a 2022. Informace jsou uspořádány do tematických kategorií a poskytují přehled o hlavních rysech všech národních rámců v Evropě. Zároveň je možné porovnávat dvě zvolené země v rámci vybrané úrovně kvalifikace.

Užitečný je rovněž přehled rámců kvalifikací. Kromě právního ukotvení obsahuje také seznam webových stránek národních databází či registrů kvalifikací, ale i přiřazení k jedné ze šesti fází vývoje a implementace, v nichž se národní rámec dané země nachází, a to včetně indikátorů, které danou fázi charakterizují.

Informace obsažené v nástroji shromažďuje každé dva roky Cedefop společně s Evropskou komisí a Evropskou nadací odborného vzdělávání (ETF) ve spolupráci s členskými zeměmi a národními koordinačními místy EQF.

Publikační činnost Cedefopu věnuje pozornost Evropskému rámci kvalifikací a mapování pokroku, kterého v této souvislosti dosahují členské země, již od roku 2009.


Připravila Martina Kaňáková

CEDEFOP. Cedefop's NQF online tool allows cross-border comparison of qualifications. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 13 Feb 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/cedefops-nqf-online-tool-allows-cross-border-comparison-qualifications. [cit. 2024-06-14].

CEDEFOP. National qualifications frameworks (NQF) online tool. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/nqfs-online-tool. [cit. 2024-06-14].


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

 

 

Další aktuality

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více

15. leden 2025

Nový portál usnadní školám práci s rámcovými vzdělávacími programy

Národní pedagogický institut spustil v lednu 2025 moderní portál pro prohlížení a tvorbu rámcových vzdělávacích programů.

Číst více

14. leden 2025

MŠMT a NPI připravily největší změnu ve vzdělávání za posledních 20 let

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

Číst více

12. leden 2025

Prodloužení povinné školní docházky v Estonsku posílí odborné vzdělávání

V návaznosti na prodloužení povinné školní docházky Estonsko zavádí změny v odborném vzdělávání. Reforma má snížit počet mladých lidí bez středoškolského vzdělání či kvalifikace.

Číst více