Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

 

Program KOMPAS je výsledkem spolupráce MŠMT, ČŠI a NPI. Každá z těchto institucí zde sehrává svou roli – MŠMT celý systém strategicky řídí a zaštiťuje, včetně administrativní a organizační podpory prostřednictvím Středního článku, ČŠI identifikuje potřeby škol a poskytuje konzultace a NPI připravuje vzdělávací opatření na míru.

Program se skládá ze dvou hlavních forem podpory: dvouletého komplexního balíčku rozvojových opatření a kratší mentoringové spolupráce mezi řediteli škol.

Základem úspěchu je individuální přístup, kdy má každý ředitel školy k dispozici podporu doslova na míru. V jednotlivých krajích České republiky se školám systematicky věnuje tým 30 konzultantů Národního pedagogického institutu,“ uvádí Ivo Jupa, ředitel NPI.

Naší snahou je nabídnout školám takovou podporu, která skutečně reaguje na jejich potřeby. Ředitelé škol jsou klíčovými aktéry změny – a je důležité, aby na to nebyli sami,“ říká náměstek ministra školství Jiří Nantl.

Dosavadní vyhodnocení programu podle ČŠI ukazuje, že zapojené školy vykazují významný potenciál pro zlepšení, zejména v oblasti strategického a personálního řízení. Téměř 90 % ředitelů označilo alespoň jednu z poskytnutých forem podpory za vysoce efektivní, přičemž většina z nich zaznamenala pozitivní změny v pěti klíčových oblastech pedagogického vedení podle modelu Kvalitní školy. 

KOMPAS ukazuje, že když školy dostanou systematickou a dobře cílenou podporu, dokážou se posouvat rychle kupředu. Velmi cenné je, že ředitelé si uvědomují význam svého profesního rozvoje a jsou připraveni sdílet zkušenosti s kolegy,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.



Program KOMPAS je ovšem pouze jednou z částí širšího systému podpory, který MŠMT zavádí na základě konzultací s odborníky z praxe, zástupci asociací zřizovatelů škol, ředitelů i učitelů. Vedle mentoringové a metodické podpory stojí v centru pozornosti také práce na Kompetenčním rámci ředitele školy, jehož cílem je vymezit jasná, srozumitelná a praktická kritéria pro profesní rozvoj ředitelů. Dalším pilířem systému je revize kvalifikačních studií pro ředitele, která bude platná od července 2026. Nově navržený model studia bude dvoumodulový, propojený s mentoringem a zaměřený na rozvoj praktických dovedností. Poslední, neméně důležitou oblastí je posílení vedení škol na úrovni zřizovatelů a regionů. Kromě podpory zřizovatelů v oblasti řízení, financování či personálních procesů se MŠMT zaměřuje i na vznik a rozvoj učících se komunit.

Zavedením těchto opatření chce MŠMT zajistit, aby každá škola měla kvalitní vedení, které má přístup k aktuálním informacím, nástrojům i zkušenostem ostatních.

Další aktuality

02. říjen 2025

Program KOMPAS je klíčovou součástí podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

Číst více

30. září 2025

Začínáme se seriálem podcastů na téma mediální výchovy

Seriál přinese rozhovory s osobnostmi z prostředí médií, škol i odborných institucí. Cílem je otevřeně a srozumitelně mluvit o tom, jak děti a mladí lidé čelí informačním nástrahám a jak jim školy mohou pomoci.

Číst více

29. září 2025

Nové číslo EduRevue se zaměřuje na klíčové kompetence a základní gramotnosti v novém kurikulu

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

19. září 2025

Polské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Polsku.

Číst více

12. září 2025

Časopis EduRevue zabodoval v prestižní soutěži Zlatý středník

Magazín moderního vzdělávání EduRevue získal nejvyšší ocenění v kategorii Externí tištěný časopis a noviny. V kategorii Veřejný sektor a politická komunikace skončil na třetím místě.

Číst více