Česko čelí výzvám v oblasti rozvoje dovedností – od nízké účasti dospělých na vzdělávání až po potíže podniků se získáváním pracovníků a pracovnic. Infografiky Cedefopu přinášejí přehled o tom, jak si v těchto oblastech stojíme ve srovnání s ostatními zeměmi.

 

Pracovníci a pracovnice vybavení těmi správnými dovednostmi představují jádro konkurenceschopné a sociálně spravedlivé Evropy. Rozvoj dovedností posiluje postavení pracujících, podporuje podniky a udržuje sociální model Evropské unie. Proto je zásadní porozumět situaci v oblasti dovedností v jednotlivých členských státech.

Jak jsme na tom s dovednostmi v Česku?

Základní dovednosti

Mnoho lidí v České republice i v Evropě má problémy se základními dovednostmi, jako je čtenářská, matematická a digitální gramotnost.

  • 22 % patnáctiletých dosahuje podprůměrných výsledků ve čtení, matematice a přírodních vědách (EU 27 %).
  • 17 % dospělých má nízkou úroveň ve čtenářské a matematické gramotnost (EU 20 %).
  • 69 % dospělých disponuje alespoň základními digitálními dovednostmi (EU 56 %).

Infografika: základní dovednosti

Rozvoj dovedností

Málo lidí získává dovednosti potřebné pro práci v současné době i v budoucnosti.

21 % dospělých se účastní vzdělávání (EU 40 %).
16 % odborného vzdělávání je tvořeno tzv. učením se prací (EU 64 %).
34 % mladých lidí má vysokoškolské vzdělání (EU 43 %).

Infografika: rozvoj dovedností

Nedostatek pracovních sil i dovedností

Podniky se potýkají s nedostatkem pracovníků a pracovnic s odpovídajícími dovednostmi, kteří by jim pomohli růst a zavádět inovace.

67 % podniků uvádí nedostatek pracovních sil s požadovanými dovednostmi jako překážku investic (EU 77 %).
51 % malých a středních podniků má potíže s hledáním zaměstnanců a zaměstnankyň s odpovídajícími dovednostmi (EU 54 %).

Chcete se dozvědět více? Prozkoumejte infografiku Czechia: Skills development, labour and skills shortages.

Infografiky o dovednostech v 27 zemích

Sérii infografik o stavu dovedností pracovní síly v jednotlivých členských státech EU zpracoval Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání).


Připravila Aneta Vencovská

Cedefop (2025, February 28). Skills development, labour and skills shortages in Europe – national infographics series. Data insights

Uvedené informace čerpají z šetření OECD PISA, OECD PIAAC, Eurostat Adult education survey, Eurostat Labour force survey, EIB Investment Survey, Eurobaromenter Survey.


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více