Nejlepšího skóre dosáhla Česká republika v nízkém podílu dlouhodobě nezaměstnaných, který vychází zejména z dobrého výkonu ekonomiky a téměř plné zaměstnanosti, jež byla pro Českou republiku v posledních letech charakteristická.

 

Index dovedností se skládá ze tří oblastí (rozvoj dovedností, aktivace dovedností a sladění dovedností a potřeb trhu práce), které jsou sledovány pomocí patnácti měřitelných ukazatelů, jejichž hodnoty jsou čerpány z různých mezinárodních databází.

Nejvyšší možné skóre má Česká republika za nízkou dlouhodobou nezaměstnanost

Nejlepšího skóre dosáhla Česká republika v nízkém podílu dlouhodobě nezaměstnaných (skóre 100 – nejlepší mezi sledovanými zeměmi), který vychází zejména z dobrého výkonu ekonomiky a téměř plné zaměstnanosti, jež byla pro Českou republiku v posledních letech charakteristická. Výborných výsledků dosáhla ČR také v podílu populace s minimálně středním vzděláním (skóre 95) a vysokém podílu žáků a studentů odborných programů (skóre 96). Jedná se o dlouhodobé rysy českého vzdělávacího systému, kde je střední odborné školství hlavním proudem a těší se ve srovnání s většinou zemí poměrně velké oblibě.

V ICT dovednostech jsme průměrní

Průměrné hodnoty má v ČR ukazatel podílu osob s vysokými ICT dovednostmi (skóre 51). Statistiky vycházejí z šetření Eurostatu, kde jsou osoby s vysokými ICT dovednostmi definovány zvládnutím 5–6 ICT úkolů z předložených šesti. Pozitivní zprávou je, že se v ICT dovednostech postupně zlepšujeme a daří se nám snižovat odstup za průměrem zemí EU. Zatímco v roce 2007 mělo vysoké ICT dovednosti 17 % respondentů v ČR oproti 23 % v EU, v roce 2014 šlo o 27 % vs. 29 %. Nejnovější data z šetření Eurostatu však potvrzují, že jsme v ICT stále pod průměrem EU.

Prostor pro zlepšení je v dalším vzdělávání

Slabšího výsledku ČR dosáhla v ukazateli účasti na dalším vzdělávání (skóre 26), který zjišťuje, jaký podíl dospělých se účastnil vzdělávání v posledních čtyřech týdnech před dotazováním. Tento poměrně nelichotivý ukazatel nejeví v dlouhodobé perspektivě významné známky zlepšování. Zajímavé je srovnání tohoto ukazatele s dalšími průzkumy mimo index dovedností. Průzkum Adult Education Survey (AES) zjišťoval účast na dalším vzdělávání v průběhu posledního roku a ukázal pro ČR o něco příznivější výsledek (46,1 % v roce 2016, mírně nad průměrem EU). Vypadá to, že v ČR se dospělí účastní spíše kratšího jednorázového vzdělávání oproti jiným zemím (např. Švédsko), které vykazují vysokou míru vzdělávání jak za poslední rok, tak za poslední čtyři týdny.

V podnikovém vzdělávání si vede ČR lépe. Z šetření v podnicích (CVTS) vyplývá velmi vysoká účast zaměstnanců ČR na podnikovém vzdělávání (84 %, nejvyšší podíl v EU). Velmi často jde o vzdělávání zaměstnanců ze strany podniků, které nemohou najít vhodně kvalifikované uchazeče na trhu práce. Lze však konstatovat, že kultura celoživotního vzdělávání stále není v ČR plně rozvinuta a chybí nástroje jeho komplexní podpory.  

V evropském srovnání je Česko nejlepší, ale zlepšuje se nejpomaleji

Za Českou republikou s výsledkem 77 následuje v indexu dovedností Finsko a Slovinsko (75), dále pak Estonsko, Lucembursko a Švédsko (73). Na druhé straně spektra stojí Španělsko (31), Řecko (30) a Itálie (24). Od roku 2018 se skóre České republiky zlepšilo o 1 bod. Zlepšilo se však i skóre většiny ostatních zemí, a to v průměru o téměř 4 body, což znamená, že v celkovém relativním srovnání všech zemí Česká republika svůj náskok mírně ztrácí. Nejvíce se zlepšují skóre zemí s nižšími výsledky (Bulharsko, Rumunsko, Španělsko).

Česká republika již podruhé v řadě dosáhla nejlepšího skóre v Evropském indexu dovedností díky relativně vysokému a vyrovnanému výsledku ve všech třech oblastech. Do hypotetického maxima 100 bodů však zbývá ještě velký prostor k vylepšení. Zároveň je index dovedností odrazem celkové reality a nelze jej interpretovat zjednodušeně. Ukazuje jednak silné stránky českého vzdělávacího systému, jako je tradičně vysoká účast na středním vzdělávání, rozmanitost a obliba odborných vzdělávacích programů, dále množství pracovních příležitostí díky dobré ekonomické situaci posledních let, jednak i slabší oblasti, jako je například účast populace na dalším vzdělávání.

TZ Evropský index dovedností

Odkaz na podrobný článek o indexu dovedností na webu ReferNetu 

Další aktuality

02. duben 2024

Zahájili jsme veřejnou konzultaci rámcových vzdělávacích programů

NPI ČR předkládá k veřejné konzultaci výsledky práce odborných pracovních skupin, které se zabývaly revizí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Číst více

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více

13. březen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Do škol se dostává mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Na dubnové DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na smysluplné využití informatických pomůcek zábavnou formou.

Číst více

28. únor 2024

Zahajujeme veřejnou diskuzi ke Koncepci revize RVP ZŠS

Rádi bychom vás pozvali na zahájení veřejné diskuze ke Koncepci revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Debata se bude konat online 4. března.

Číst více

31. leden 2024

Vyjádření k informacím zveřejněným dne 29. ledna 2024 v článku na Seznamzpravy.cz

NPI ČR se důsledně ohrazuje proti nepravdivým informacím, které byly zveřejněny na Seznamzpravy.cz v článku Další fáze výuky začala. Místo Přemyslovců bude důležitější výklad.

Číst více