Hlavním posláním konference, která se konala již počtvrté, bylo poukázat na důležitost a význam odolnosti a samostatnosti jako součásti výchovy mladé generace, a tím přispět k budoucí prosperitě České republiky.

Konferenci na téma „Odolnost a samostatnost“ v horní parlamentní komoře inicioval senátní vzdělávací výbor ve spolupráci s Nadací Pangea, Národním pedagogickým institutem ČR a prázdninovou školou Lipnice. Cílem konference bylo vyzvednout a na praktických příkladech ukázat význam odolnosti a samostatnosti pro život člověka a celé společnosti a zároveň podpořit celistvou výchovu, která je otevřená moderním trendům, a přitom vychází z nejlepších tradic a kořenů výchovy a vzdělávání.

Výchova v přírodě posiluje odolnost, odvahu a chuť objevovat svět, ale také odpovědnost za sebe sama i svoje okolí. Je proto třeba zaměřit se už ve škole na aktivity, které žáky formou zážitku učí schopnosti řešit problém, překonávat překážky, správně se rozhodnout, napravit případnou chybu a nést za svá rozhodnutí zodpovědnost,“ říká Jiří Růžička, předseda senátního Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice.

Předseda Senátu Miloš Vystrčil dodává: „Odolnost nelze rozvíjet jen samu o sobě, ale vždy jako součást píle a úsilí napříč různými oblastmi lidské činnosti. Dříve spočívala odolnost v materiálním zabezpečení, dnes jedná hlavně o obranu hodnot a základních principů, na kterých je společnost založena. Je proto důležité být odolný proti populistům a dezinformacím, v tomto smyslu se Senát snaží jít příkladem.“

První zástupce náčelníka Generálního štábu Armády ČR Miroslav Hlaváč hovořil na konferenci o tom, jak odolný občan, odolná společnost rovná se odolný stát. Přednosta Dětské psychiatrické kliniky 2. LF UK a FN v Motole Michal Hrdlička zdůraznil význam odolnosti na rozhraní psychiatrie a každodenního života. Vystoupil zde také bývalý reprezentant v biatlonu Ondřej Moravec, odborníci z oblasti pedagogiky, psychologie, armády a sportu včetně zástupců organizací, kteří představili konkrétní příklady, jak lze s odolností a samostatností pracovat v praxi.

Mladá generace vyrůstající v blahobytu, bezpečí a jistotách, kterou naše společnost v historii nezažila, je paradoxně nespokojená, nejistá a bez cílů. Většinu věcí tak těžce získaných díky odvaze, odolnosti předchozích generací si neváží a nemají k nim vztah. Chybí jim vůle, nasazení a aktivita. Generace, která je plně zasažena virtuálním světem, se všemi aplikacemi, lákadly, a hlavně bez žádného pohybu. Jen postupným vystavováním realitě a nejistotám dnešního světa je můžeme přirozeně vzdělat. Takovým prostředím může být příroda. Pobyt v přírodě je prvním krokem k získání větší odolnosti a samostatnosti mladých lidí,“ vysvětluje předseda správní rady Nadace Pangea Miroslav Hanuš.


Konference se uskutečnila pod záštitou předsedy Senátu Miloše Vystrčila a za podpory Evy Pavlové, manželky prezidenta republiky.


Kontakt pro média

Radek Hanuš, předseda organizačního výboru konference a člen dozorčí rady Nadace Pangea

e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

tel. 734 280 518

Další aktuality

10. prosinec 2025

Finanční vzdělávání v Rakousku

Rakouský projekt se zaměřuje na finanční vzdělávání učňů, kteří byli dosud v této oblasti opomíjeni. E-learningové moduly inspirované praktickým životem posilují jejich finanční gramotnost a připravují je na samostatný život.

Číst více

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více