Pilotní projekt HVE-flex si klade za cíl usnadnit a urychlit získávání kvalifikací z vysokoškolského odborného vzdělávání (HVE) na úrovních 5 a 6 Evropského rámce kvalifikací jednotlivcům s rozsáhlou praxí v daném oboru.

Pilotní projekt HVE-flex se rozběhl v roce 2020 a nyní začínají být patrné první známky jeho úspěchu. Projekt realizuje Švédská národní agentura pro vysokoškolské odborné vzdělávání (MYH). Skládá se z následujících dvou hlavních částí:

  • zkoumání a vývoj modelů pro ověřování a uznávání neformálního a informálního učení (tzv. validaci);
  • vytváření rychlejších a flexibilnějších vzdělávacích cest vedoucích k dokončení programů vysokoškolského odborného vzdělávání včetně získání příslušné kvalifikace.

Poskytování přípravy v návaznosti na trh práce

Pilotní projekt HVE-flex financuje nadlimitní místa v zavedeném vysokoškolském odborném programu a nastavuje v něm vzdělávací cesty vedoucí k osvojení výsledků učení potřebných pro získání úplné kvalifikace. Vzdělávací programy ve vysokoškolském odborném vzdělávání musejí být v souladu s potřebami trhu práce. Švédská národní agentura pro vysokoškolské odborné vzdělávání schvaluje a financuje programy na základě analýz těchto potřeb a kvalitativních kritérií, jako jsou dovednosti požadované zaměstnavateli a průmyslovými odvětvími, a distribuci studijních míst podle poptávky. Externí zainteresované strany, včetně zaměstnavatelů a sektorových organizací, jakož i centrální a regionální orgány, mají rovněž značný vliv na procesy hodnocení a rozhodování.

V červnu 2020 se švédská vláda rozhodla přidělit ročně 29 milionů švédských korun (přibližně 67 milionů korun českých) na roky 2020, 2021 a 2022, přičemž prostředky mají být určeny poskytovatelům vzdělávání prostřednictvím Švédské národní agentury pro vysokoškolské odborné vzdělávání. Finance pokrývají jak validaci, tak individuální doplňkové vzdělávání v modelu HVE-flex pro přibližně 500 lidí ročně. Jedním z hlavních cílů pilotního projektu HVE-flex je trvalé zavedení této flexibilní cesty ve vysokoškolském odborném vzdělávání.

První známky úspěchu

Projekt HVE-flex již vykazuje první známky úspěchu. Zúčastnění studenti vysokoškolského odborného vzdělávacího programu byli díky validaci v průměru osvobozeni od 60 % výsledků učení; 8 z 10 získá kvalifikaci z vysokoškolského odborného vzdělávání ve zrychleném plánu. Předběžné pozorování první skupiny studentů v rámci projektu HVE-flex ukazuje, že „náklady“ na vzdělání jsou poloviční.

Mnoho pracovníků v oblasti zdravotnictví a sociální péče je kvalifikovanějších, než je formálně zdokumentováno. Kvůli tomu je ověřování a uznávání předchozího učení důležité, jak také ukazuje následující příklad:

Katja Perälä, 47 let, z Eskilstuny, pracuje mnoho let jako pečovatelka o seniory. Nyní se zapsala do programu HVE-flex, aby se stala ošetřovatelkou se specializací v geriatrii. Vzhledem k jejím pracovním zkušenostem a předchozím znalostem byl dvouletý program zkrácen na šest měsíců kombinovaného studia. Po jeho dokončení ji čeká nová, lépe placená práce, což pro ni samotnou představuje pozitivní výsledek, ale i možnou cestu pro ostatní:

Doporučuji HVE-flex všem svým kolegům. Mnozí z nás považují zvyšování kvalifikace za obtížné, avšak máme tendenci podceňovat dovednosti, které jsme získali ve svém profesním životě.“


Přeložila Aneta Vencovská

Sweden: HVE-flex: fast track to higher VET qualifications through validation [online]. Cedefop, 20/12/2021 [cit. 2022-02-10].

Další aktuality

02. duben 2024

Zahájili jsme veřejnou konzultaci rámcových vzdělávacích programů

NPI ČR předkládá k veřejné konzultaci výsledky práce odborných pracovních skupin, které se zabývaly revizí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Číst více

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více

13. březen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Do škol se dostává mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Na dubnové DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na smysluplné využití informatických pomůcek zábavnou formou.

Číst více

28. únor 2024

Zahajujeme veřejnou diskuzi ke Koncepci revize RVP ZŠS

Rádi bychom vás pozvali na zahájení veřejné diskuze ke Koncepci revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Debata se bude konat online 4. března.

Číst více

31. leden 2024

Vyjádření k informacím zveřejněným dne 29. ledna 2024 v článku na Seznamzpravy.cz

NPI ČR se důsledně ohrazuje proti nepravdivým informacím, které byly zveřejněny na Seznamzpravy.cz v článku Další fáze výuky začala. Místo Přemyslovců bude důležitější výklad.

Číst více