Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

 

Učit dospělé novým dovednostem může mít mnoho podob – může se odehrávat v komunitě, prostřednictvím prožitku, s využitím moderních technologií či jako microlearning přes sociální sítě. Konference Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých (2025) ukázala, že inovace nespočívají jen v nových nástrojích, ale hlavně v přístupu ke vzdělávání. A tento přístup se zrcadlil nejen v příspěvcích prezentujících, ale i v organizaci samotné akce.

Konference Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých

Měníme pohled na učení

Během úvodního příspěvku Mirka Dvořáková odhalila, že inovace ve vzdělávání dospělých nejsou jen o nejnovějších technologiích. Skutečná inovace začíná změnou přístupu. Popsala ji pěti klíčovými posuny:

  • od nástrojů k lidem;
  • od sdělování poznatků ke sdílení;
  • od experta k facilitátorovi;
  • od kurzů k učící se komunitě;
  • od fast learningu ke slow learningu.

Právě tyto posuny na konferenci zhmotnili vzdělavatelé, kteří ve svých vzdělávacích aktivitách rozvíjejí něco mimořádného.

Když se tvoří v komunitě

Pokud chceme, aby se lidé učili, musíme jim dát prostor nejen obsah přijímat, ale i tvořit. Příkladem je klub Senzační senioři z Krajské knihovny v Pardubicích, který boří stereotypy spojené se stárnutím. Klub funguje jako živá komunita, která není „cílovou skupinou“, ale spolutvůrcem vzdělávacích aktivit. Učení tu vzniká z potřeb samotných členů a z jejich vzájemné podpory.

Komunitním duchem žije i plzeňský Víkend otevřených ateliérů, který otevírá umění široké veřejnosti pod vedením místních umělců a umělkyň. Akce umožňuje lidem prožít tvorbu na vlastní kůži a zvídavě zkoušet, ne jen pozorovat.

Nový vztah mezi vzdělavatelem a účastníkem

Řada prezentujících potvrdila, že role vzdělavatele se proměňuje. Více než o předávání hotových poznatků jde o vytváření prostoru k tomu, aby si lidé hledali odpovědi sami.

Speciálním příkladem je microlearning projektu Chill je Skill. Instagramový profil psychologů Mirka Světláka a Adama Suchého přináší krátká, srozumitelná a výzkumem podložená videa o duševním zdraví. Každé z nich je navržené tak, aby mohlo vyvolat alespoň jednu malou, subjektivně citelnou změnu v každodenním životě. Sami tvůrci přitom ve videích vystupují především jako lidé, kteří řeší stejné problémy jako ostatní.

Od rychlého učení k prožitku

Technologie mohou vzdělávání zefektivnit, ale také být nástrojem pro hlubší učení. Organizace Aspekt ukázala, jak může virtuální realita sloužit lidem se zdravotním či sociálním znevýhodněním – například při tréninku pracovních a kognitivních dovedností v bezpečném prostředí upraveném na míru účastníkovi.

Na prožitku staví své vzdělávání také SFÉRA sídlící v Automatických mlýnech v Pardubicích, kde se dospělí učí vědě, technologiím, řemeslům i umění podle principu hands-on science. Lektoři a lektorky vytvářejí prostor pro experimentování i pro dělání chyb, které slouží jako odrazový můstek k učení.

Tak trochu jiné pojetí učení i konference

Inovace ve vzdělávání dospělých nejsou jen módní pojem – jsou odpovědí na rychle se měnící svět, nové technologie i proměnu potřeb lidí a společnosti. Naším cílem bylo během konference vytvořit příležitost, kde se představí vzdělavatelé dospělých, kteří jdou svými aktivitami mimo vyšlapanou cestu. Nechtěli jsme však, aby se o inovacích jen mluvilo.

Proto se staly principem prostupujícím organizaci samotné konference:

  • z prezentovaných příkladů dobré praxe jsme se inspirovali zážitkovým učením a snažili se kromě naší intelektové stránky rozvíjet i tu fyzickou: k tomu sloužily pauzy na fyzioterapeutické a taneční protažení;
  • k učení jsme využili i prostředí, ve kterém konference probíhala, a to během komentované prohlídky architektonicky pozoruhodné budovy Autoklubu ČR;
  • každý si mohl vyzkoušet tvořivou mikroaktivitu, při níž si sestavil drobný předmět podle návodu.

Wordcloud ze závěrečného Slida zachytil atmosféru, která konferenci provázela: otevřenost, sdílení, radost, inspiraci, komunitu a chuť učit se novými způsoby.

Závěrečné Slido z konference

Co plánujeme dál?

Konference potvrdila, že v této oblasti působí mnoho nadšených a nadaných lidí a že vzdělávání dospělých může být:

  • zvídavé a hravé, ale stále odborné;
  • komunitní a vzájemně podporující;
  • technologicky chytré, ale lidsky ukotvené.

Na téma inovativních přístupů ve vzdělávání dospělých navážeme v projektu Evropská agenda pro učení dospělých. Chystáme:

  • sborník příkladů dobré praxe zahrnující inovativní přístupy sesbírané v Česku;
  • sérii krátkých videí se vzdělavateli a jejich klienty, kteří sdílejí své zkušenosti s celoživotním učením.

Chcete být u toho? Přihlaste se k odběru našich novinek.


Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?

Další aktuality

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více