Cedefop vyzývá zaměstnance, zaměstnavatele, studující a nezaměstnané k vyjádření jejich názoru na přidanou hodnotu mikrocertifikátů v rámci šetření, které potrvá do 15. ledna 2023.

Dotazník mikrocertifikáty

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop) zve zaměstnance, zaměstnavatele, studující (mládež i dospělé) a nezaměstnané osoby, aby se zúčastnili šetření o přidané hodnotě mikrocertifikátů.

Mikrocertifikát je doklad o výsledcích učení, které si člověk osvojil krátkou studijní zkušeností. Výsledky učení jsou hodnoceny na základě transparentních a jasně definovaných kritérií. Studijní zkušenosti vedoucí k mikrocertifikátům mají učícímu se člověku poskytnout konkrétní znalosti, dovednosti a kompetence, které reagují na společenské, osobní a kulturní potřeby nebo potřeby trhu práce. Vlastníkem mikrocertifikátů je učící se jedinec, který je může sdílet dalším subjektům. Mikrocertifikáty mohou existovat samostatně nebo se seskupovat do větších celků. Stojí na zajišťování kvality podle standardů dohodnutých v příslušném odvětví nebo oblasti činnosti.

Úloha mikrocertifikátů při usnadňování učení pro účely zaměstnání je téma významné studie zpracovávané Cedefopem. Jejím cílem je přispět k lepšímu pochopení role, kterou hrají mikrocertifikáty při podpoře vzdělávání, odborné přípravy a učení souvisejícího s trhem práce a se zaměstnáním. Projekt nabídne nové poznatky o vlastnostech mikrocertifikátů, jejich přidané hodnotě pro učící se jednotlivce a zaměstnance i o jejich dopadu na stávající kvalifikace a systémy uznávání.

Hlavním zaměřením studie je porozumění významu mikrocertifikátů pro učícího se jedince a podmínkám, které je třeba splnit, aby mikrocertifikáty podpořily učící se na jejich kariérní cestě životem a napříč různými oblastmi vzdělávání a zaměstnání. Velmi důležité je zachytit názor jednotlivých držitelů mikrocertifikátů, jakož i účastníků vzdělávání a osob na trhu práce.

Za tímto účelem probíhají čtyři šetření (zaměřená na různé cílové skupiny). Respondenti jsou vyzváni k vyplnění krátkého dotazníku, v němž zaznamenají své zkušenosti a vnímání role mikrocertifikátů při podpoře celoživotního učení.

Využijte této příležitosti a sdělte Cedefopu svůj názor. Dotazníky jsou k dispozici pod těmito odkazy (v angličtině):

Šetření bude probíhat do 15. ledna 2023. Chcete-li získat více informací k obsahu, obraťte se na experty Cedefopu:

  • Anastasia Pouliou: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
  • Iraklis Pliakis: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více

15. leden 2025

Nový portál usnadní školám práci s rámcovými vzdělávacími programy

Národní pedagogický institut spustil v lednu 2025 moderní portál pro prohlížení a tvorbu rámcových vzdělávacích programů.

Číst více

14. leden 2025

MŠMT a NPI připravily největší změnu ve vzdělávání za posledních 20 let

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

Číst více