Aktualizovaná databáze Cedefopu nabízí srovnání systémů učňovské přípravy v Evropě i příklady dobré praxe, které využijí zejména odborníci a tvůrci politik.

 

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání a přípravy (Cedefop) nabízí v poslední aktualizaci databáze o systémech učňovské přípravy (2023–2024) nejnovější informace o podobách, organizaci a způsobech řízení učňovské přípravy v Evropě.

Online databáze, která byla aktualizována za přispění odborníků na učňovskou přípravu v rámci sítě Cedefop, poskytuje strukturované a porovnatelné informace o systémech učňovské přípravy v členských státech Evropské unie, Norsku, Švýcarsku, Spojeném království a na Islandu. Databáze představuje pro odborníky a tvůrce politik cenný nástroj, jenž usnadní komparativní analýzu a vyhledávání příkladů dobré praxe, a to zejména v situaci, kdy evropské země usilují o rozšíření a vylepšení svých učňovských systémů v souvislosti se zavedením Evropského rámce pro kvalitní a efektivní učňovskou přípravu v roce 2018.

Učňovská příprava je vhodnou odpovědí na svět práce, který se rychle mění v důsledku digitalizace, umělé inteligence či zelené transformace. Usnadňuje mladým lidem přechod ze vzdělávání do pracovního života a dospělým pomáhá se zvyšováním i změnou kvalifikace.

Kvalitní učňovská příprava, jež strukturovaně propojuje poskytovatele odborného vzdělávání a přípravy, zaměstnavatele a učící se, dokáže poskytovat komplexní vzdělávací zkušenost, která umožní učícím se jednotlivcům získat správné dovednosti požadované měnícím se trhem práce, a to jak v současnosti, tak v dlouhodobějším horizontu.

Údaje v databázi jsou roztříděny podle jednotlivých zemí a podle systémů učňovské přípravy. Jednotlivé záložky k učňovským systémům poskytují celou řadu informací:

  • jak daný systém učňovské přípravy vznikl;
  • které skupiny lidí se do učňovské přípravy obvykle přihlašují;
  • jaké kvalifikace mohou získat (typ, úroveň) a jak mohou postupovat ve vzdělávacím systému;
  • jak je učňovská příprava řízena, včetně odpovědnosti státních orgánů a sociálních partnerů;
  • jak je organizována odborná příprava na pracovišti, včetně jejího podílu v rámci vzdělávacího programu, způsobu střídání výuky ve škole a na pracovišti, ukotvení nabízeného vzdělávání v systému a role školitelů/mentorů/instruktorů ve firmě;
  • jaké typy smluv a odměn jsou pro učně stanoveny;
  • kdo pokrývá hlavní náklady a jaké pobídky existují pro firmy a učící se.

Chcete se dozvědět více o učňovské přípravě v Evropě a načerpat inspiraci? Prozkoumejte Evropskou databázi o systémech učňovské přípravy.

Ilustrační obrázek


Připravila Aneta Vencovská

CEDEFOP. All there is to know about European apprenticeships close to hand. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 27 March 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/all-there-know-about-european-apprenticeships-close-hand. [cit. 2024-06-06].

CEDEFOP. Cedefop European database on apprenticeship schemes. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/apprenticeship-schemes. [cit. 2024-06-06].


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

06. prosinec 2024

Připravili jsme návrh inovace oborové soustavy

Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.

Číst více

05. prosinec 2024

Představujeme Mapu spádovosti, nový nástroj pro rodiče, školy i odborníky

Mapa spádovosti je novým nástrojem, který umožňuje snadno a rychle zjistit spádovou školu podle konkrétní adresy nebo přehledně zobrazit rozdělení spádových oblastí jednotlivých škol ve městech.

Číst více

04. prosinec 2024

Strategie dovedností: Klíčem je spolupráce aktérů a inspirace z praxe

Připravit Česko na budoucí výzvy může usnadnit strategie dovedností. Pro její vznik je zásadní partnerství mezi aktéry, ale i inspirace fungujícími přístupy – například z Norska.

Číst více

02. prosinec 2024

Předčasné odchody ze vzdělávání lze zmírnit s nástroji Cedefopu

Předčasné odchody ze vzdělávání jsou v Česku problém hlavně v souvislosti se sociálním znevýhodněním žáků a žákyň. Jak situaci zlepšit? Osvědčené přístupy z Evropy nabízí platforma Cedefopu.

Číst více

29. listopad 2024

Vychází nová EduRevue. Stáhnout v PDF si ji můžete už nyní

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Téma nejnovějšího čísla? Kurikulum pro 21. století.

Číst více