Jak přistupují jednotlivé evropské vzdělávací systémy k výuce informatiky? Analýzu a srovnání přináší studie sítě Eurydice.

 Přední strana publikace

Informatika je v rámci školního vzdělávání stále relativně novým oborem, a tak obsah výuky, stejně jako název příslušného předmětu a jeho hlavní zaměření, jsou v evropských zemích různé. Její význam je však zásadní pro aktivní zapojení se do společnosti založené na digitálních technologiích. Na novou realitu a potřeby musí reagovat i školní kurikula. Síť Eurydice proto analyzovala kompetence, existující kurikulární rámce a očekávané výsledky učení, díky čemuž je možné pochopit i porovnat výuku informatiky v různých vzdělávacích systémech.

Zpráva s názvem Výuka informatiky ve školách v Evropě předkládá ucelenou srovnávací analýzu výuky informatiky jako samostatného předmětu na primární a sekundární úrovni škol poskytujících všeobecné vzdělávání.

Stáhněte si hlavní zjištění (v češtině)

Stáhněte si celou studii (v angličtině)

Analýza Eurydice poskytuje nové pohledy na vzdělávání v oblasti informatiky na základních a středních školách. Řeší přístupy jednotlivých evropských vzdělávacích systémů ke vzdělávacímu obsahu a očekávaným výstupům, zabývá se kvalifikací učitelů, možnostmi školení a dalšími podpůrnými opatřeními. Věnuje se i proměně výuky vlivem pandemie covidu-19, která představovala zlom pro digitální vzdělávání v celé Evropě

Zpráva vychází z legislativy a dalších oficiálních dokumentů, které shromáždila síť Eurydice. Do analýzy bylo zahrnuto 39 evropských vzdělávacích systémů za školní rok 2020/2021.


Připravila Aneta Vencovská

Výuka informatiky ve školách v Evropě: Hlavní zjištění ze zprávy Eurydice [online]. Evropská výkonná agentura pro vzdělávání a kulturu / Dům zahraniční spolupráce, 2023 [cit. 2023-11-01]. Dostupné z: https://www.dzs.cz/sites/default/files/2023-09/V%C3%BDuka_informatiky_ve_%C5%A1kol%C3%A1ch_v_Evrop%C4%9B_Hlavn%C3%AD_zji%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD.pdf

Informatics education at school in Europe: Eurydice report [online]. European Commission / EACEA / Eurydice, 2022 [cit. 2023-11-01]. Dostupné z: https://www.dzs.cz/sites/default/files/2022-09/Informatics_education_at_school_in_Europe.pdf


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

28. duben 2025

Nové číslo EduRevue k vám přichází s tématem rámcových vzdělávacích programů

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

17. duben 2025

Tři projekty NPI se dostaly do finále soutěže Úřednický čin roku 2024

Projekty Mapa spádovosti, Digitální nástroj pro tvorbu RVP a Podpora rovných příležitostí se probojovaly mezi finalisty ocenění, které uděluje Sekce pro státní službu Ministerstva vnitra spolu s platformou Byro.

Číst více

15. duben 2025

Polsko podporuje rozvoj učitelů v odborném vzdělávání

Polsko se zaměřuje na přípravu učitelů v odborném vzdělávání s pomocí nových postgraduálních programů, pedagogické praxe či revize dalšího vzdělávání.

Číst více

08. duben 2025

Mezinárodní den Romů a rovný přístup ke vzdělávání

MŠMT a NPI připravily tematický vzdělávací materiál „Síla romských příběhů: Jak obohatit výuku a školní prostředí“, který byl rozeslán školám po celé republice.

Číst více

07. duben 2025

Konference k bezpečnosti ve školách: Prevence a zvládání mimořádných situací ve školách

Na krajském pracovišti NPI v Liberci proběhla 1. dubna 2025 odborná konference zaměřená na bezpečnost ve školách.

Číst více