Jak přistupují jednotlivé evropské vzdělávací systémy k výuce informatiky? Analýzu a srovnání přináší studie sítě Eurydice.

 Přední strana publikace

Informatika je v rámci školního vzdělávání stále relativně novým oborem, a tak obsah výuky, stejně jako název příslušného předmětu a jeho hlavní zaměření, jsou v evropských zemích různé. Její význam je však zásadní pro aktivní zapojení se do společnosti založené na digitálních technologiích. Na novou realitu a potřeby musí reagovat i školní kurikula. Síť Eurydice proto analyzovala kompetence, existující kurikulární rámce a očekávané výsledky učení, díky čemuž je možné pochopit i porovnat výuku informatiky v různých vzdělávacích systémech.

Zpráva s názvem Výuka informatiky ve školách v Evropě předkládá ucelenou srovnávací analýzu výuky informatiky jako samostatného předmětu na primární a sekundární úrovni škol poskytujících všeobecné vzdělávání.

Stáhněte si hlavní zjištění (v češtině)

Stáhněte si celou studii (v angličtině)

Analýza Eurydice poskytuje nové pohledy na vzdělávání v oblasti informatiky na základních a středních školách. Řeší přístupy jednotlivých evropských vzdělávacích systémů ke vzdělávacímu obsahu a očekávaným výstupům, zabývá se kvalifikací učitelů, možnostmi školení a dalšími podpůrnými opatřeními. Věnuje se i proměně výuky vlivem pandemie covidu-19, která představovala zlom pro digitální vzdělávání v celé Evropě

Zpráva vychází z legislativy a dalších oficiálních dokumentů, které shromáždila síť Eurydice. Do analýzy bylo zahrnuto 39 evropských vzdělávacích systémů za školní rok 2020/2021.


Připravila Aneta Vencovská

Výuka informatiky ve školách v Evropě: Hlavní zjištění ze zprávy Eurydice [online]. Evropská výkonná agentura pro vzdělávání a kulturu / Dům zahraniční spolupráce, 2023 [cit. 2023-11-01]. Dostupné z: https://www.dzs.cz/sites/default/files/2023-09/V%C3%BDuka_informatiky_ve_%C5%A1kol%C3%A1ch_v_Evrop%C4%9B_Hlavn%C3%AD_zji%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD.pdf

Informatics education at school in Europe: Eurydice report [online]. European Commission / EACEA / Eurydice, 2022 [cit. 2023-11-01]. Dostupné z: https://www.dzs.cz/sites/default/files/2022-09/Informatics_education_at_school_in_Europe.pdf


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

07. říjen 2024

Skills Intelligence: nástroj pro odhalování budoucích kvalifikačních potřeb

Jaké kvalifikace budou v budoucnosti na trhu práce nejžádanější? A které dovednosti budou pracovníci potřebovat? Odpovědi přináší projekce budoucích kvalifikačních potřeb, které na celoevropské úrovni vytváří Cedefop.

Číst více

27. září 2024

Zahájili jsme druhý ročník kvalifikačního studia Lídr školy

Dvouletou cestu ke splnění kvalifikačních předpokladů a osvojení pedagogického leadershipu má nyní před sebou 72 nových studentů a studentek.

Číst více

26. září 2024

Jak lépe připravovat děti na život v digitální éře?

Cílem spolupráce Partnerství pro vzdělávání 2030+ a NPI je propojit klíčové experty a expertky při hledání cest, jak zlepšit digitální wellbeing dětí ve školním prostředí.

Číst více

25. září 2024

Švédské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Švédsku.

Číst více

12. září 2024

Podepsali jsme memorandum o spolupráci s organizací Elixír do škol

Ředitelé Ivo Jupa a Petra Prošková podepsali memorandum, aby mohly obě organizace lépe koordinovat aktivity zaměřené na profesní vzdělávání učitelů a na podporu motivace pedagogů k dalšímu vzdělávání.

Číst více