Jak přistupují jednotlivé evropské vzdělávací systémy k výuce informatiky? Analýzu a srovnání přináší studie sítě Eurydice.

 Přední strana publikace

Informatika je v rámci školního vzdělávání stále relativně novým oborem, a tak obsah výuky, stejně jako název příslušného předmětu a jeho hlavní zaměření, jsou v evropských zemích různé. Její význam je však zásadní pro aktivní zapojení se do společnosti založené na digitálních technologiích. Na novou realitu a potřeby musí reagovat i školní kurikula. Síť Eurydice proto analyzovala kompetence, existující kurikulární rámce a očekávané výsledky učení, díky čemuž je možné pochopit i porovnat výuku informatiky v různých vzdělávacích systémech.

Zpráva s názvem Výuka informatiky ve školách v Evropě předkládá ucelenou srovnávací analýzu výuky informatiky jako samostatného předmětu na primární a sekundární úrovni škol poskytujících všeobecné vzdělávání.

Stáhněte si hlavní zjištění (v češtině)

Stáhněte si celou studii (v angličtině)

Analýza Eurydice poskytuje nové pohledy na vzdělávání v oblasti informatiky na základních a středních školách. Řeší přístupy jednotlivých evropských vzdělávacích systémů ke vzdělávacímu obsahu a očekávaným výstupům, zabývá se kvalifikací učitelů, možnostmi školení a dalšími podpůrnými opatřeními. Věnuje se i proměně výuky vlivem pandemie covidu-19, která představovala zlom pro digitální vzdělávání v celé Evropě

Zpráva vychází z legislativy a dalších oficiálních dokumentů, které shromáždila síť Eurydice. Do analýzy bylo zahrnuto 39 evropských vzdělávacích systémů za školní rok 2020/2021.


Připravila Aneta Vencovská

Výuka informatiky ve školách v Evropě: Hlavní zjištění ze zprávy Eurydice [online]. Evropská výkonná agentura pro vzdělávání a kulturu / Dům zahraniční spolupráce, 2023 [cit. 2023-11-01]. Dostupné z: https://www.dzs.cz/sites/default/files/2023-09/V%C3%BDuka_informatiky_ve_%C5%A1kol%C3%A1ch_v_Evrop%C4%9B_Hlavn%C3%AD_zji%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD.pdf

Informatics education at school in Europe: Eurydice report [online]. European Commission / EACEA / Eurydice, 2022 [cit. 2023-11-01]. Dostupné z: https://www.dzs.cz/sites/default/files/2022-09/Informatics_education_at_school_in_Europe.pdf


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více