Slovensko spustilo web monitorující uplatnění absolventů

Připravili jsme překlad článku Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání o nové webové stránce slovenského Ministerstva práce, sociálních věcí a rodiny, která poskytuje podrobná data o absolventech sekundárního a terciárního vzdělávání.

Na začátku roku spustilo slovenské Ministerstvo práce, sociálních věcí a rodiny společně s dalšími partnery novou webovou stránku, která poskytuje podrobná data o absolventech sekundárního a terciárního vzdělávání.

Slovensko na tomto webu propojilo data z různých administrativních zdrojů a informačních systémů: ze vzdělávacího sektoru, služeb zaměstnanosti, sociálních pojišťoven a systémů nákladů práce. Připravuje se také využití dat ze zdravotních pojišťoven.

Následující ukazatele statusu absolventů jsou dostupné pro každou ze 733 středních škol a jejich 366 oborů vzdělání a pro 33 vysokých škol a jejich 1415 studijních oborů:

  • zaměstnanost (optimální, alternativní, mimo obor studia),
  • krátkodobá smlouva,
  • samostatná výdělečná činnost,
  • registrovaná nezaměstnanost,
  • pokračování v sekundárním nebo terciárním vzdělávání,
  • mateřská nebo rodičovská dovolená,
  • jiné (práce v zahraničí, dobrovolná nezaměstnanost atd.).

Na webu lze najít také geografické rozmístění absolventů, top 3 zaměstnání, top 3 odvětví, průměr a medián mezd, míru registrované nezaměstnanosti a průměrnou dobu ve dnech potřebnou k nalezení prvního zaměstnání. 

Individuální monitorování poprvé umožňují anonymizované trajektorie absolventů. Přesné popisy související s dobou začátku zaměstnání (SK NACE Rev. 2, SK ISCO-08, identita a oficiální adresa společnosti, mzda) a registrovanou nezaměstnaností společně s uplatněním nástrojů aktivní politiky trhu práce jsou k dispozici pro každého jednotlivého absolventa. Tyto individuální trajektorie nejsou veřejně dostupné, ale pro odborníky představují cenný zdroj dat.

Veřejně přístupné jsou ukazatele k jednotlivým školám a oborům studia. Webová stránka umožňuje srovnávat dvě školy a/nebo školu či obor studia s agregovanými regionálními či národními daty. Nástroj může pomoci žákům dělat informovaná rozhodnutí při výběru školy.

Sledování uplatnění absolventů může rovněž doplnit prognózy poptávky na trhu práce a zásadním způsobem zlepšit regulování současné nabídky absolventů.

Přeložila Aneta Vencovská

Slovakia: Graduate-tracking instrument launched [online]. Cedefop, 19/05/2020 [cit. 2020-07-07]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/slovakia-graduate-tracking-instrument-launched

Photo by John Schnobrich on Unsplash

Další informace najdete na webu www.refernet.cz.

Další aktuality

Britská inspirace: Jak začlenit nově příchozí žáky do vzdělávání

Představujeme vám 10dílný seriál, který připravili redaktoři webu Zapojmevšechny.cz na základě anglické Národní strategie podpory začleňování nově příchozích žáků do školní výuky.

Číst více

Pozvánka: Jak motivovat dospělé ke vzdělávání v Jihočeském kraji

Co udělat pro to, aby se dospělí více účastnili dalšího vzdělávání a celoživotního učení? Přijďte se inspirovat a diskutovat 13. října do Českých Budějovic.

Číst více

Jak na digitální kompetence na základní škole? Sledujte živou debatu u kulatého stolu

Co si představit pod pojmem digitální kompetence? Jak je implementovat do výuky? Jaký přínos mají digitální kompetence pro žáky? Sledujte debatu s učiteli, kteří se s vámi podělí o vlastní zkušenosti. 

Číst více

Proběhla první letní škola propojování formálního a neformálního vzdělávání

V Chaloupkách se letos v srpnu sešlo 22 učitelek a učitelů ze základních i středních škol, kteří pilotovali třídenní program se zájmem načerpat inspiraci pro svou práci.

Číst více

Španělsko: revoluce v odborném vzdělávání a přípravě

Španělsko se stalo průkopníkem nového modelu odborného vzdělávání a přípravy.

Číst více