Připravili jsme překlad článku Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání o nové webové stránce slovenského Ministerstva práce, sociálních věcí a rodiny, která poskytuje podrobná data o absolventech sekundárního a terciárního vzdělávání.

Na začátku roku spustilo slovenské Ministerstvo práce, sociálních věcí a rodiny společně s dalšími partnery novou webovou stránku, která poskytuje podrobná data o absolventech sekundárního a terciárního vzdělávání.

Slovensko na tomto webu propojilo data z různých administrativních zdrojů a informačních systémů: ze vzdělávacího sektoru, služeb zaměstnanosti, sociálních pojišťoven a systémů nákladů práce. Připravuje se také využití dat ze zdravotních pojišťoven.

Následující ukazatele statusu absolventů jsou dostupné pro každou ze 733 středních škol a jejich 366 oborů vzdělání a pro 33 vysokých škol a jejich 1415 studijních oborů:

  • zaměstnanost (optimální, alternativní, mimo obor studia),
  • krátkodobá smlouva,
  • samostatná výdělečná činnost,
  • registrovaná nezaměstnanost,
  • pokračování v sekundárním nebo terciárním vzdělávání,
  • mateřská nebo rodičovská dovolená,
  • jiné (práce v zahraničí, dobrovolná nezaměstnanost atd.).

Na webu lze najít také geografické rozmístění absolventů, top 3 zaměstnání, top 3 odvětví, průměr a medián mezd, míru registrované nezaměstnanosti a průměrnou dobu ve dnech potřebnou k nalezení prvního zaměstnání. 

Individuální monitorování poprvé umožňují anonymizované trajektorie absolventů. Přesné popisy související s dobou začátku zaměstnání (SK NACE Rev. 2, SK ISCO-08, identita a oficiální adresa společnosti, mzda) a registrovanou nezaměstnaností společně s uplatněním nástrojů aktivní politiky trhu práce jsou k dispozici pro každého jednotlivého absolventa. Tyto individuální trajektorie nejsou veřejně dostupné, ale pro odborníky představují cenný zdroj dat.

Veřejně přístupné jsou ukazatele k jednotlivým školám a oborům studia. Webová stránka umožňuje srovnávat dvě školy a/nebo školu či obor studia s agregovanými regionálními či národními daty. Nástroj může pomoci žákům dělat informovaná rozhodnutí při výběru školy.

Sledování uplatnění absolventů může rovněž doplnit prognózy poptávky na trhu práce a zásadním způsobem zlepšit regulování současné nabídky absolventů.

Přeložila Aneta Vencovská

Slovakia: Graduate-tracking instrument launched [online]. Cedefop, 19/05/2020 [cit. 2020-07-07]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/slovakia-graduate-tracking-instrument-launched

Photo by John Schnobrich on Unsplash

Další informace najdete na webu www.refernet.cz.

Další aktuality

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se do e-learningového kurzu zaměřeného na tvorbu školního vzdělávacího programu

Kurz vznikl jako praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více

03. listopad 2025

Zveme vás na diskuse o připravované revizi základního uměleckého vzdělávání

Od listopadu 2025 se budeme potkávat online každý první čtvrtek v měsíci od deseti hodin se členy týmu revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání.

Číst více