Připravili jsme překlad článku Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání o nové webové stránce slovenského Ministerstva práce, sociálních věcí a rodiny, která poskytuje podrobná data o absolventech sekundárního a terciárního vzdělávání.

Na začátku roku spustilo slovenské Ministerstvo práce, sociálních věcí a rodiny společně s dalšími partnery novou webovou stránku, která poskytuje podrobná data o absolventech sekundárního a terciárního vzdělávání.

Slovensko na tomto webu propojilo data z různých administrativních zdrojů a informačních systémů: ze vzdělávacího sektoru, služeb zaměstnanosti, sociálních pojišťoven a systémů nákladů práce. Připravuje se také využití dat ze zdravotních pojišťoven.

Následující ukazatele statusu absolventů jsou dostupné pro každou ze 733 středních škol a jejich 366 oborů vzdělání a pro 33 vysokých škol a jejich 1415 studijních oborů:

  • zaměstnanost (optimální, alternativní, mimo obor studia),
  • krátkodobá smlouva,
  • samostatná výdělečná činnost,
  • registrovaná nezaměstnanost,
  • pokračování v sekundárním nebo terciárním vzdělávání,
  • mateřská nebo rodičovská dovolená,
  • jiné (práce v zahraničí, dobrovolná nezaměstnanost atd.).

Na webu lze najít také geografické rozmístění absolventů, top 3 zaměstnání, top 3 odvětví, průměr a medián mezd, míru registrované nezaměstnanosti a průměrnou dobu ve dnech potřebnou k nalezení prvního zaměstnání. 

Individuální monitorování poprvé umožňují anonymizované trajektorie absolventů. Přesné popisy související s dobou začátku zaměstnání (SK NACE Rev. 2, SK ISCO-08, identita a oficiální adresa společnosti, mzda) a registrovanou nezaměstnaností společně s uplatněním nástrojů aktivní politiky trhu práce jsou k dispozici pro každého jednotlivého absolventa. Tyto individuální trajektorie nejsou veřejně dostupné, ale pro odborníky představují cenný zdroj dat.

Veřejně přístupné jsou ukazatele k jednotlivým školám a oborům studia. Webová stránka umožňuje srovnávat dvě školy a/nebo školu či obor studia s agregovanými regionálními či národními daty. Nástroj může pomoci žákům dělat informovaná rozhodnutí při výběru školy.

Sledování uplatnění absolventů může rovněž doplnit prognózy poptávky na trhu práce a zásadním způsobem zlepšit regulování současné nabídky absolventů.

Přeložila Aneta Vencovská

Slovakia: Graduate-tracking instrument launched [online]. Cedefop, 19/05/2020 [cit. 2020-07-07]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/slovakia-graduate-tracking-instrument-launched

Photo by John Schnobrich on Unsplash

Další informace najdete na webu www.refernet.cz.

Další aktuality

06. červen 2025

Absolventi mohou v dodatku k osvědčení prokazovat svou kvalifikaci v IT oblasti

Od letošního roku mohou absolventi gymnázií prokazovat v celé Evropské unii svoje dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Číst více

05. červen 2025

Evaluační nástroj pomáhá školám hodnotit praktické vyučování

Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

Číst více

04. červen 2025

Novela školského zákona přináší změny v oblasti financování škol a prvky modernějšího vzdělávání

Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, začne od roku 2026 platit nový způsob financování škol a školských zařízení. Změny mají za cíl také zajistit spravedlivější přístup ke vzdělávání, posílit jeho kvalitu a přiblížit výuku aktuálním potřebám žáků i společnosti.

Číst více

29. květen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Tématem je tentokrát podpora rovných příležitostí

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

23. květen 2025

Financování účasti dospělých ve vzdělávání: individuální vzdělávací účty

Individuální vzdělávací účty jsou nástrojem finanční podpory pro vzdělávání dospělých. Cedefop analyzoval jejich potenciál v pěti evropských zemích a upozorňuje na podmínky úspěšného zavádění i možné překážky.

Číst více