Jak vypadá role sociálního pedagoga na střední škole? V čem je tato role důležitá pro žáky, pro pedagogy a celkově pro klima školy?

V podcastech jsme si povídali s ředitelem Střední školy řemesel a služeb v Děčíně Tomášem Daňkem a sociální pedagožkou na této škole Veronikou Jurišovou.

Sociální pedagogové nabízejí žákům podporu v širokém spektru obtíží. Ty školní, s docházkou, učením či motivací k němu, jsou často způsobeny těmi mimoškolními. Veronika Jurišová proto nabádá, aby byl žák a mladý člověk brán jako celek. Sociální pedagog z podstaty své pozice žákům poskytuje větší prostor a pomoc, než kolik si může ve svém čase dovolit pedagog. Může s žáky také mít jiný, méně formální vztah. Pedagogům zároveň uvolní ruce k větší přípravě do hodin a soustředění se na výuku.


Oba hosté hovořili o nutnosti otevřít pedagogy myšlence nechat si pomoci a vytvoření důvěry. Nabádají učitele, aby se nebáli delegovat práci a sociálního pedagoga brali jako partnera.

Jaké strategie z vedoucí pozice Daněk volí, aby pedagogy k využívání služby naklonil? Celkově zdůrazňuje, jak důležité je nebát se tápat, protože každá škola je unikátní ve svých potřebách. Sám se v začátcích obrátil o konzultaci na Jiřího Daňka, ředitele Asociaci sociálních pedagogů.

V podcastu se dotýkáme konkrétních příkladů z praxe, které sociální pedagog řeší. Od neznalosti českého jazyka, nedostatečných financí na jízdenky, školní pomůcky či na menstruační potřeby, a celkové nevědomosti žáků, že si mohou říct o pomoc. Protože se sociální pracovník velmi dobře orientuje v systému podpory, může správně nasměrovat žáka i celou rodinu.

Sociální pedagog může hrát klíčovou roli zejména pro ty žáky, kteří pocházejí z rodinného prostředí s nedostatečnou podporou. Může být nápomocný v rodinné dynamice, propojit žáky s nadacemi či institucemi, které zvládnou pomoci v těžkých životních situacích. Hraje důležitou roli v prevenci problémů. Pracuje s učiteli i rodiči, aby identifikoval důvody problémů žáků ve škole a hledal způsoby, jak je řešit. Podle hostů podcastu je klíčové, že se sociální pedagog snaží identifikovat a řešit problémy v raném stadiu, aby se nestaly vážnějšími.


Nové díly podcastu o společném vzdělávání Zapojme všechny publikujeme nepravidelně, ale aspoň jednou do měsíce. Moderátorky Marta Kozdas a Adéla Pospíchalová si v nich povídají s odborníky na vzdělávání a výchovu a také s rodiči a žáky či studenty. Podcast vznikl v projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi a je součástí webové aplikace pro pedagogy a rodiče Zapojmevšechny.cz. Dostupný je také například prostřednictvím aplikací Spotify, Google Podcast nebo Apple Podcast.


Web Zapojmevsechny.cz vznikl v rámci projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který realizuje Národní pedagogický institut České republiky. Projekt je spolufinancován EU.


Logolink OP VVV

Další aktuality

02. prosinec 2024

Předčasné odchody ze vzdělávání lze zmírnit s nástroji Cedefopu

Předčasné odchody ze vzdělávání jsou v Česku problém hlavně v souvislosti se sociálním znevýhodněním žáků a žákyň. Jak situaci zlepšit? Osvědčené přístupy z Evropy nabízí platforma Cedefopu.

Číst více

29. listopad 2024

Vychází nová EduRevue. Stáhnout v PDF si ji můžete už nyní

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Téma nejnovějšího čísla? Kurikulum pro 21. století.

Číst více

22. listopad 2024

Na konferenci Euroguidance jsme vyhlásili vítěze Národní ceny kariérového poradenství

Gratulujeme všem oceněným za rok 2024 a ostatním účastníkům děkujeme za velmi kvalitní příspěvky, které do soutěže přihlásili.

Číst více

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více