Ve dnech 28. až 30. 8. 2023 proběhl v konferenčním centru NPI ČR workshop iniciativy RELANG. Akce byla určena tvůrcům vzdělávacích programů, školitelům budoucích i stávajících učitelů, zkoušejícím u jazykových zkoušek a testů, tvůrcům testových položek, školním inspektorům a tvůrcům politik.

Dlouhodobým cílem této iniciativy je to, aby jazykové testy a zkoušky používané v zúčastněných státech zajišťovaly validní hodnocení žáků a studentů. Výsledky testů budou vyjádřeny pomocí validních, srozumitelných a všeobecně přijímaných úrovní Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

V roli lektorek se představily Jana Bérešová, vedoucí katedry anglického jazyka a literatury z Pedagogické fakulty Trnavské univerzity na Slovensku a Rita Juknevičienė z katedry anglické filologie na Filologické fakultě Vilniuské univerzity v Litvě. Lektorky po celé tři dny velmi intenzivní, ale chytlavou a srozumitelnou formou účastníkům představily společný evropský referenční rámec pro jazyky. Vzhledem k počtu 28 účastníků se individuálně věnovaly každému dotazu a problematice testování.

Účastníci pracovali v menších skupinách pod vedením obou lektorek. Zadané úkoly postupně vedly k rozklíčování problematiky určování výše dosažené jazykové úrovně. Výsledky jejich práce byly posléze prezentovány a konzultovány s ostatními účastníky.

Kromě certifikátů si účastníci odnesli i znalosti a praktické dovednosti. Živá diskuze pokračovala i o přestávkách a byla zdrojem dalšího sdílení zkušeností a nápadů.


Jak to během workshopů vypadalo


Co konkrétního si účastníci z workshopu odnesli


Iniciativa probíhá v rámci dohody o spolupráci mezi Evropským střediskem pro moderní jazyky a Evropskou komisí pod názvem Inovativní metodiky a hodnocení při studiu jazyků.


V čem spočívá iniciativa RELANG?

V posledních letech se stal SERR nástrojem pro tvorbu strategií jazykového vzdělávání. Zvyšující se používání úrovní jazykových znalostí podle SERR vytvořilo situaci, kdy se veřejné orgány, zkušební ústavy, jazykové školy a univerzitní katedry v celé Evropě snaží uvést své učební osnovy a zkoušky cizích jazyků do souladu s SERR. Iniciativa RELANG nabízí zúčastněným stranám v členských státech Evropské unie a Evropském centru moderních jazyků školení o správném propojení jazykových testů a zkoušek s SERR a zkoumání vztahů mezi kurikuly cizích jazyků a SERR.

Další informace o iniciativě RELANGrelang

 


Evropské centrum pro moderní jazyky

  • ECML, rozšířená dílčí dohoda Rady Evropy, se nachází na rozhraní mezi politikou, výzkumem, vzděláváním učitelů a praxí. Má jedinečnou pozici působit jako katalyzátor reforem a pomáhat členským státům zavádět kvalitní jazykové vzdělávání.
  • ECML zahrnuje a aktivně podporuje vícejazyčnost, kdykoli a kdekoli je to možné, jak formálně, tak neformálně.
  • ECML uznává důležitost pedagogických přístupů, které jsou diferencované podle potřeb studentů a specifických jazykových kontextů (domácí/mateřský, druhý, zahraniční, regionální, migrace, v předmětech atd.). Oceňuje všechny, kteří pracují v oboru od předškolního vzdělávání až po vzdělávání dospělých, a přispívá k jejich profesionalizaci tím, že poskytuje přístup k inovativním zdrojům a příležitostem k rozvoji. Prostřednictvím svých sítí na národní a mezinárodní úrovni a prostřednictvím dialogu a výměny s příslušnými zainteresovanými stranami je ECML ideálně vybavené k tomu, aby fungovalo jako průkopnická instituce ve výuce a studiu jazyků.

Další informace o ECML


Iniciativa spolufinancovaná Evropským centrem pro moderní jazyky a Evropskou komisí.


ecml

Další aktuality

02. prosinec 2024

Předčasné odchody ze vzdělávání lze zmírnit s nástroji Cedefopu

Předčasné odchody ze vzdělávání jsou v Česku problém hlavně v souvislosti se sociálním znevýhodněním žáků a žákyň. Jak situaci zlepšit? Osvědčené přístupy z Evropy nabízí platforma Cedefopu.

Číst více

29. listopad 2024

Vychází nová EduRevue. Stáhnout v PDF si ji můžete už nyní

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Téma nejnovějšího čísla? Kurikulum pro 21. století.

Číst více

22. listopad 2024

Na konferenci Euroguidance jsme vyhlásili vítěze Národní ceny kariérového poradenství

Gratulujeme všem oceněným za rok 2024 a ostatním účastníkům děkujeme za velmi kvalitní příspěvky, které do soutěže přihlásili.

Číst více

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více