Německo: modernizace profesních profilů ve všech předpisech o odborné přípravě

Německo zmodernizovalo profesní profily v předpisech o odborné přípravě. Nové položky povinné pro všechna „učňovská“ povolání reagují na měnící se poptávku po dovednostech na trhu práce.  

Ilustrační foto

Modernizované profesní profily rozšířené o nové položky vznikly v návaznosti na přizpůsobování předpisů o odborné přípravě dynamickým změnám v oblasti dovedností potřebných na trhu práce. Rozšíření, které je povinné pro všechna „učňovská“ povolání, vstoupilo v platnost 1. srpna 2021.

Novými položkami v profesním profilu jsou mezioborové kompetence uváděné v předpisech o odborné přípravě, které jsou totožné pro všechny učně. Jsou nezbytným základem pro dovednosti související se zaměstnatelností i odbornou způsobilost a jsou také součástí všeobecných vzdělávacích plánů a předmětem zkoušek. Tyto všeobecně platné kvalifikační požadavky jsou shodné pro všechna „učňovská“ povolání.

Předpisy o odborné přípravě obsahují od 1. srpna 2021 nové minimální standardy pro definované dovednosti, znalosti a kompetence ve čtyřech tematických oblastech:

  • podnik, odborné vzdělávání a příprava, pracovní a kolektivní pracovní právo;
  • bezpečnost a ochrana zdraví při práci;
  • ochrana životního prostředí a udržitelnost;
  • digitalizovaný svět práce.

Tyto nové položky profesního profilu jsou povinné pro všechny předpisy v systému duálního vzdělávání, které vstoupí v platnost od 1. srpna 2021. Nové položky mají charakter doporučení pro všechna povolání v systému duálního vzdělávání, která byla regulována před rokem 2021.

Požadavky na ochranu životního prostředí a udržitelnost

Příklady takových kompetencí jsou kompetence definované pro tematickou oblast Životní prostředí a udržitelnost: „Během pracovních procesů a s ohledem na produkty, zboží nebo služby odpovídajícím způsobem zohledněte ekonomické, environmentální a společenské aspekty udržitelnosti při používání materiálů a energie“. Od všech budoucích kvalifikovaných pracovníků se požaduje, aby v rámci své učňovské přípravy řešili takové aspekty, jako je původ a výroba, dopravní cesty a ekologická a sociální stopa produktů a služeb nebo procesů přidávajících hodnotu.

Vývoj profesního profilu

Obsahy vzdělávání, které mají zásadní charakter a poskytují tak nepostradatelný základ pro kompetentní jednání každého kvalifikovaného pracovníka, jsou již dlouho zakotveny v předpisech. Ty byly naposledy modernizovány na konci 90. let a od té doby po částech aktualizovány.

Témata jako digitalizace a změna klimatu způsobují v dnešní době zásadní změny ve světě práce. Všichni učni musí být na tyto výzvy připraveni stejnou měrou během své učňovské přípravy. Položky profesního profilu pro vzdělávací předpisy byly přijaty radou Spolkového ústavu pro odborné vzdělávání (BIBB), orgánem odpovědným společně s dalšími klíčovými aktéry za další rozvoj odborného vzdělávání a přípravy v Německu. Rozhodnutí bylo připraveno v rámci pracovní skupiny složené ze zástupců Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF), Spolkového ministerstva hospodářství a energetiky, zaměstnavatelských a zaměstnaneckých svazů, spolkových zemí a BIBB. Princip konsenzu zajišťuje bezprostřední návaznost na trh práce a transparentnost povolání v duálním systému přípravy a jejich široké přijetí v ekonomice.


Přeložila Aneta Vencovská

Germany: modernised occupational profile items in all training regulations [online]. Cedefop, 17/12/2021 [cit. 2022-05-09]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/germany-modernised-occupational-profile-items-all-training-regulations

Foto od Clark Young na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

Britská inspirace: Jak začlenit nově příchozí žáky do vzdělávání

Představujeme vám 10dílný seriál, který připravili redaktoři webu Zapojmevšechny.cz na základě anglické Národní strategie podpory začleňování nově příchozích žáků do školní výuky.

Číst více

Pozvánka: Jak motivovat dospělé ke vzdělávání v Jihočeském kraji

Co udělat pro to, aby se dospělí více účastnili dalšího vzdělávání a celoživotního učení? Přijďte se inspirovat a diskutovat 13. října do Českých Budějovic.

Číst více

Jak na digitální kompetence na základní škole? Sledujte živou debatu u kulatého stolu

Co si představit pod pojmem digitální kompetence? Jak je implementovat do výuky? Jaký přínos mají digitální kompetence pro žáky? Sledujte debatu s učiteli, kteří se s vámi podělí o vlastní zkušenosti. 

Číst více

Proběhla první letní škola propojování formálního a neformálního vzdělávání

V Chaloupkách se letos v srpnu sešlo 22 učitelek a učitelů ze základních i středních škol, kteří pilotovali třídenní program se zájmem načerpat inspiraci pro svou práci.

Číst více

Španělsko: revoluce v odborném vzdělávání a přípravě

Španělsko se stalo průkopníkem nového modelu odborného vzdělávání a přípravy.

Číst více