Německo zmodernizovalo profesní profily v předpisech o odborné přípravě. Nové položky povinné pro všechna „učňovská“ povolání reagují na měnící se poptávku po dovednostech na trhu práce.  

Ilustrační foto

Modernizované profesní profily rozšířené o nové položky vznikly v návaznosti na přizpůsobování předpisů o odborné přípravě dynamickým změnám v oblasti dovedností potřebných na trhu práce. Rozšíření, které je povinné pro všechna „učňovská“ povolání, vstoupilo v platnost 1. srpna 2021.

Novými položkami v profesním profilu jsou mezioborové kompetence uváděné v předpisech o odborné přípravě, které jsou totožné pro všechny učně. Jsou nezbytným základem pro dovednosti související se zaměstnatelností i odbornou způsobilost a jsou také součástí všeobecných vzdělávacích plánů a předmětem zkoušek. Tyto všeobecně platné kvalifikační požadavky jsou shodné pro všechna „učňovská“ povolání.

Předpisy o odborné přípravě obsahují od 1. srpna 2021 nové minimální standardy pro definované dovednosti, znalosti a kompetence ve čtyřech tematických oblastech:

  • podnik, odborné vzdělávání a příprava, pracovní a kolektivní pracovní právo;
  • bezpečnost a ochrana zdraví při práci;
  • ochrana životního prostředí a udržitelnost;
  • digitalizovaný svět práce.

Tyto nové položky profesního profilu jsou povinné pro všechny předpisy v systému duálního vzdělávání, které vstoupí v platnost od 1. srpna 2021. Nové položky mají charakter doporučení pro všechna povolání v systému duálního vzdělávání, která byla regulována před rokem 2021.

Požadavky na ochranu životního prostředí a udržitelnost

Příklady takových kompetencí jsou kompetence definované pro tematickou oblast Životní prostředí a udržitelnost: „Během pracovních procesů a s ohledem na produkty, zboží nebo služby odpovídajícím způsobem zohledněte ekonomické, environmentální a společenské aspekty udržitelnosti při používání materiálů a energie“. Od všech budoucích kvalifikovaných pracovníků se požaduje, aby v rámci své učňovské přípravy řešili takové aspekty, jako je původ a výroba, dopravní cesty a ekologická a sociální stopa produktů a služeb nebo procesů přidávajících hodnotu.

Vývoj profesního profilu

Obsahy vzdělávání, které mají zásadní charakter a poskytují tak nepostradatelný základ pro kompetentní jednání každého kvalifikovaného pracovníka, jsou již dlouho zakotveny v předpisech. Ty byly naposledy modernizovány na konci 90. let a od té doby po částech aktualizovány.

Témata jako digitalizace a změna klimatu způsobují v dnešní době zásadní změny ve světě práce. Všichni učni musí být na tyto výzvy připraveni stejnou měrou během své učňovské přípravy. Položky profesního profilu pro vzdělávací předpisy byly přijaty radou Spolkového ústavu pro odborné vzdělávání (BIBB), orgánem odpovědným společně s dalšími klíčovými aktéry za další rozvoj odborného vzdělávání a přípravy v Německu. Rozhodnutí bylo připraveno v rámci pracovní skupiny složené ze zástupců Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF), Spolkového ministerstva hospodářství a energetiky, zaměstnavatelských a zaměstnaneckých svazů, spolkových zemí a BIBB. Princip konsenzu zajišťuje bezprostřední návaznost na trh práce a transparentnost povolání v duálním systému přípravy a jejich široké přijetí v ekonomice.


Přeložila Aneta Vencovská

Germany: modernised occupational profile items in all training regulations [online]. Cedefop, 17/12/2021 [cit. 2022-05-09]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/germany-modernised-occupational-profile-items-all-training-regulations

Foto od Clark Young na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

28. duben 2025

Nové číslo EduRevue k vám přichází s tématem rámcových vzdělávacích programů

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

17. duben 2025

Tři projekty NPI se dostaly do finále soutěže Úřednický čin roku 2024

Projekty Mapa spádovosti, Digitální nástroj pro tvorbu RVP a Podpora rovných příležitostí se probojovaly mezi finalisty ocenění, které uděluje Sekce pro státní službu Ministerstva vnitra spolu s platformou Byro.

Číst více

15. duben 2025

Polsko podporuje rozvoj učitelů v odborném vzdělávání

Polsko se zaměřuje na přípravu učitelů v odborném vzdělávání s pomocí nových postgraduálních programů, pedagogické praxe či revize dalšího vzdělávání.

Číst více

08. duben 2025

Mezinárodní den Romů a rovný přístup ke vzdělávání

MŠMT a NPI připravily tematický vzdělávací materiál „Síla romských příběhů: Jak obohatit výuku a školní prostředí“, který byl rozeslán školám po celé republice.

Číst více

07. duben 2025

Konference k bezpečnosti ve školách: Prevence a zvládání mimořádných situací ve školách

Na krajském pracovišti NPI v Liberci proběhla 1. dubna 2025 odborná konference zaměřená na bezpečnost ve školách.

Číst více