Nejlepší kasina v České republice Ice Casino - osobní přístup ke klientovi! immediate bitwave Library zlib project z-library zlibrary project

Německo: modernizace profesních profilů ve všech předpisech o odborné přípravě

Německo zmodernizovalo profesní profily v předpisech o odborné přípravě. Nové položky povinné pro všechna „učňovská“ povolání reagují na měnící se poptávku po dovednostech na trhu práce.  

Ilustrační foto

Modernizované profesní profily rozšířené o nové položky vznikly v návaznosti na přizpůsobování předpisů o odborné přípravě dynamickým změnám v oblasti dovedností potřebných na trhu práce. Rozšíření, které je povinné pro všechna „učňovská“ povolání, vstoupilo v platnost 1. srpna 2021.

Novými položkami v profesním profilu jsou mezioborové kompetence uváděné v předpisech o odborné přípravě, které jsou totožné pro všechny učně. Jsou nezbytným základem pro dovednosti související se zaměstnatelností i odbornou způsobilost a jsou také součástí všeobecných vzdělávacích plánů a předmětem zkoušek. Tyto všeobecně platné kvalifikační požadavky jsou shodné pro všechna „učňovská“ povolání.

Předpisy o odborné přípravě obsahují od 1. srpna 2021 nové minimální standardy pro definované dovednosti, znalosti a kompetence ve čtyřech tematických oblastech:

  • podnik, odborné vzdělávání a příprava, pracovní a kolektivní pracovní právo;
  • bezpečnost a ochrana zdraví při práci;
  • ochrana životního prostředí a udržitelnost;
  • digitalizovaný svět práce.

Tyto nové položky profesního profilu jsou povinné pro všechny předpisy v systému duálního vzdělávání, které vstoupí v platnost od 1. srpna 2021. Nové položky mají charakter doporučení pro všechna povolání v systému duálního vzdělávání, která byla regulována před rokem 2021.

Požadavky na ochranu životního prostředí a udržitelnost

Příklady takových kompetencí jsou kompetence definované pro tematickou oblast Životní prostředí a udržitelnost: „Během pracovních procesů a s ohledem na produkty, zboží nebo služby odpovídajícím způsobem zohledněte ekonomické, environmentální a společenské aspekty udržitelnosti při používání materiálů a energie“. Od všech budoucích kvalifikovaných pracovníků se požaduje, aby v rámci své učňovské přípravy řešili takové aspekty, jako je původ a výroba, dopravní cesty a ekologická a sociální stopa produktů a služeb nebo procesů přidávajících hodnotu.

Vývoj profesního profilu

Obsahy vzdělávání, které mají zásadní charakter a poskytují tak nepostradatelný základ pro kompetentní jednání každého kvalifikovaného pracovníka, jsou již dlouho zakotveny v předpisech. Ty byly naposledy modernizovány na konci 90. let a od té doby po částech aktualizovány.

Témata jako digitalizace a změna klimatu způsobují v dnešní době zásadní změny ve světě práce. Všichni učni musí být na tyto výzvy připraveni stejnou měrou během své učňovské přípravy. Položky profesního profilu pro vzdělávací předpisy byly přijaty radou Spolkového ústavu pro odborné vzdělávání (BIBB), orgánem odpovědným společně s dalšími klíčovými aktéry za další rozvoj odborného vzdělávání a přípravy v Německu. Rozhodnutí bylo připraveno v rámci pracovní skupiny složené ze zástupců Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF), Spolkového ministerstva hospodářství a energetiky, zaměstnavatelských a zaměstnaneckých svazů, spolkových zemí a BIBB. Princip konsenzu zajišťuje bezprostřední návaznost na trh práce a transparentnost povolání v duálním systému přípravy a jejich široké přijetí v ekonomice.


Přeložila Aneta Vencovská

Germany: modernised occupational profile items in all training regulations [online]. Cedefop, 17/12/2021 [cit. 2022-05-09]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/germany-modernised-occupational-profile-items-all-training-regulations

Foto od Clark Young na Unsplash


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

Vyjádření k informacím zveřejněným dne 29. ledna 2024 v článku na Seznamzpravy.cz

NPI ČR se důsledně ohrazuje proti nepravdivým informacím, které byly zveřejněny na Seznamzpravy.cz v článku Další fáze výuky začala. Místo Přemyslovců bude důležitější výklad.

Číst více

Projekt Podpora kurikulární práce škol vypracoval analýzu dostupných otevřených vzdělávacích zdrojů

Analýza byla provedena s důrazem na saturaci všeobecně vzdělávacích předmětů v mateřských, základních a středních školách.

Číst více

Elektronické přihlášky na SŠ krok za krokem

Tisková zpráva MŠMT: Navýšení počtu přihlášek, prioritní seřazení škol a snazší přístup k informacím o přijetí – to vše přinese digitalizace přijímacího řízení na střední školy.

Číst více

Chci být uvádějícím učitelem: Jak mohu podpořit svého začínajícího kolegu

Připravili jsme vzdělávací programy na téma uvádějícího učitele s nabídkou řady doporučení vycházejících z praxe. Vzdělávání probíhá na krajských pracovištích NPI ČR ve všech krajích.

Číst více

Trh práce podle Cedefopu: Stárnoucí, digitální i zelený

Jaké změny pozorujeme na evropském trhu práce? Zaměstnanost ve veřejných službách a znalostní ekonomice roste, zatímco průmysl a další tradiční odvětví čelí propadu. Stárnutí populace a digitální dovednosti se stávají klíčovými tématy. Pracovní pozice také čím dál více reflektují zelenou transformaci.

Číst více