V Praze proběhla dvoudenní konference s mezinárodní účastí k tvorbě a změnám vzdělávacích obsahů.

Konference Kurikulum 2023 seznámila účastníky se zahraničními trendy a nabídla prostor pro výměnu dosavadních zkušeností s velkou revizí rámcových vzdělávacích programů v základním vzdělávání.

Přejít na stránky Velké revize

K tématu se za Českou republiku vyjádřil státní tajemník MŠMT Ondřej Andrys, zástupce ředitele odboru základního, předškolního a speciálního vzdělávání MŠMT Jan Jiterský a ředitel Národního pedagogického institutu ČR Ivo Jupa.

kurikulum 2023

K účastníkům konference promluvil také ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek. 

Na konferenci se o své zahraniční zkušenosti podělili hosté z Nizozemska, Velké Británie a Severního Irska, Kypru, Finska, Irska nebo Slovenska.


Samotnou konferenci Kurikulum 2023 zahájil státní tajemník v Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Andrys: „Nastavení vzdělávacího obsahu je velmi důležitou složkou v mozaice kvalitního a efektivního vzdělávacího procesu, přičemž představy o tom, jaký by ten obsah měl být, se napříč společností různí. I proto je dobře, že máme příležitost diskutovat o pojetí kurikula v mezinárodní perspektivě a usilovat o to, aby se naše pohledy co nejvíce sbližovaly. Je velmi důležité, aby úpravy vzdělávacích programů reflektovaly vývoj společnosti a její proměnu a umožňovaly rozvoj relevantních znalostí, dovedností a kompetencí dětí a žáků směrem k maximální využitelnosti v nejistém a proměňujícím se světě,“ uvedl nejen ke konferenci, ale také k aktuálně probíhajícím revizím rámcových vzdělávacích programů.

Podle zástupce ředitele odboru základního, předškolního a speciálního vzdělávání MŠMT Jana Jiterského je konference příležitostí navázat dlouhodobější spolupráci odborníků na kurikulum. 

„NPI ČR, jako partner konference, na základě zadání MŠMT organizuje širokou platformu odborníků a expertů, kteří popisují základní stavební kameny budoucího kurikula. Očekáváme, že tato konference nám pomůže inspirovat se v tom, jak tyto základní stavební kameny a hodnoty vzájemně propojovat, a zároveň přemýšlet o jejich následné implementaci do škol,“ přiblížil dosavadní vývoj revizí rámcových vzdělávacích programů ředitel Národního pedagogického institutu ČR Ivo Jupa.


Konferenci pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem České republiky a Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy. Organizátorem konference je Dům zahraniční spolupráce.


Další aktuality

06. červen 2025

Absolventi mohou v dodatku k osvědčení prokazovat svou kvalifikaci v IT oblasti

Od letošního roku mohou absolventi gymnázií prokazovat v celé Evropské unii svoje dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Číst více

05. červen 2025

Evaluační nástroj pomáhá školám hodnotit praktické vyučování

Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

Číst více

04. červen 2025

Novela školského zákona přináší změny v oblasti financování škol a prvky modernějšího vzdělávání

Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, začne od roku 2026 platit nový způsob financování škol a školských zařízení. Změny mají za cíl také zajistit spravedlivější přístup ke vzdělávání, posílit jeho kvalitu a přiblížit výuku aktuálním potřebám žáků i společnosti.

Číst více

29. květen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Tématem je tentokrát podpora rovných příležitostí

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

23. květen 2025

Financování účasti dospělých ve vzdělávání: individuální vzdělávací účty

Individuální vzdělávací účty jsou nástrojem finanční podpory pro vzdělávání dospělých. Cedefop analyzoval jejich potenciál v pěti evropských zemích a upozorňuje na podmínky úspěšného zavádění i možné překážky.

Číst více