Charakteristiky odborného vzdělávání v EU a jejích státech rozpracovává interaktivní nástroj Cedefopu. Uživatelé mají na výběr ze čtyřicítky ukazatelů a možnost srovnávat mezi zeměmi. V čem vyniká, a v čem naopak zaostává Česká republika?

Jaký podíl žáků navštěvuje odborné vzdělávání? A jakou proporci v tom představují dívky? Jaké veřejné výdaje vynakládají státy na počáteční odborné vzdělávání? Ze čtyřicítky ukazatelů týkajících se odborného vzdělávání v Evropě je možné vybírat v online nástroji Klíčové ukazatele odborného vzdělávání a přípravy (Key indicators on VET).

Nástroj, který provozuje Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop), poskytuje mezinárodně srovnatelný statistický obraz odborného vzdělávání a přípravy v jednotlivých členských zemích i v EU jako celku. Vysoce kvalitní datový rámec pokrývá strategické aspekty počátečního a dalšího odborného vzdělávání a přípravy, vzdělávání dospělých, rozvoje dovedností a jejich kontextu.

Uživatelé mohou přistupovat k datům, stahovat je a používat vizualizace dat k porovnávání zemí a trendů v čase a ke sledování vývoje. Vizualizace dat představuje klíčové ukazatele odborného vzdělávání a přípravy prostřednictvím tabulek a grafů. Data lze vybírat buď podle ukazatele, nebo podle země a lze je exportovat v různých formátech.

Jak si stojí ČR oproti zbytku Evropy?

Z dat je možné si udělat poměrně komplexní představu o postavení a roli odborného vzdělávání v jednotlivých zemích. Česká republika se například vyznačuje mimořádně vysokým podílem žáků odborného vzdělávání, který v roce 2020 dosahoval 70 %, zatímco např. v Německu činil tento podíl 49 % a v Dánsku dokonce jen 38 %. Vyšší podíl žáků středních škol, kteří se vzdělávají ve středním odborném vzdělávání, mělo jen Srbsko (73 %) a Slovinsko (71 %). Zároveň u nás prochází odborným vzděláváním i výrazně nadprůměrný podíl dívek vzhledem k celkovému počtu dívek ve středním vzdělávání. V roce 2021 dosahoval 65 % oproti 42 % za EU. Nadprůměrné je i procento absolventů středního odborného vzdělávání v oborech věda, technologie, inženýrství a matematika; v roce 2019 dosáhlo 44 % oproti 36 % za EU.

Key indicators

Procento žáků vyššího sekundárního odborného vzdělávání (ISCED 3) ze všech žáků vyššího sekundárního vzdělávání (Cedefop)

Na druhé straně ČR patří k zemím s jen průměrným podílem žáků odborného vzdělávání s přímým přístupem do terciárního vzdělávání. Ten dosáhl v roce 2020 jen 68 %, zatímco v případě okolních zemí je podstatně vyšší; v Rakousku dosahuje 94 % a v Německu 91 %.

Zajímá Vás odborné vzdělávání v Evropě a rozdíly mezi jednotlivými zeměmi? Prozkoumejte možnosti online nástroje Key indicators on VET.


Připravily Jana Trhlíková a Aneta Vencovská

Key indicators on VET [online]. Cedefop, 2023 [cit. 2023-03-28]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/key-indicators-on-vet


Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?

Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

07. říjen 2024

Skills Intelligence: nástroj pro odhalování budoucích kvalifikačních potřeb

Jaké kvalifikace budou v budoucnosti na trhu práce nejžádanější? A které dovednosti budou pracovníci potřebovat? Odpovědi přináší projekce budoucích kvalifikačních potřeb, které na celoevropské úrovni vytváří Cedefop.

Číst více

27. září 2024

Zahájili jsme druhý ročník kvalifikačního studia Lídr školy

Dvouletou cestu ke splnění kvalifikačních předpokladů a osvojení pedagogického leadershipu má nyní před sebou 72 nových studentů a studentek.

Číst více

26. září 2024

Jak lépe připravovat děti na život v digitální éře?

Cílem spolupráce Partnerství pro vzdělávání 2030+ a NPI je propojit klíčové experty a expertky při hledání cest, jak zlepšit digitální wellbeing dětí ve školním prostředí.

Číst více

25. září 2024

Švédské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Švédsku.

Číst více

12. září 2024

Podepsali jsme memorandum o spolupráci s organizací Elixír do škol

Ředitelé Ivo Jupa a Petra Prošková podepsali memorandum, aby mohly obě organizace lépe koordinovat aktivity zaměřené na profesní vzdělávání učitelů a na podporu motivace pedagogů k dalšímu vzdělávání.

Číst více