Vydáváme publikaci Michala Černého věnovanou kompetenčnímu rámci DigCompEdu. Naleznete zde přehledný výklad tohoto rámce a inspiraci pro rozvoj digitálních kompetencí učitelů.

Autor se zabývá kompetenčním rámcem DigCompEdu, který v evropském prostředí standardizuje digitální kompetence učitelů, a snaží se k těmto kompetencím nabídnout pomocný výklad a inspiraci.

DCE

Kapitoly postupují po jednotlivých kompetencích rámce a mají vždy stejnou strukturu. Úvodní teoretická pasáž se snaží analyzovat vybrané důležité aspekty konkrétní kompetence a propojit ji s teorií či teoretickým přístupem. Každá kompetence je dále doplněna deseti vybranými nástroji, které ji umožní prakticky rozvíjet a provozovat. Dále jsou připojeny tři anotované odborné zdroje. Čtenář tak získá vhled do témat, která se v souvislosti s kompetencemi diskutují, na metody, které se mu mohou hodit při vlastním výzkumu nebo další práci. Na tyto zdroje pak navazuje trojice konkrétních inspirací do praxe, které ukazují, jakým způsobem lze na konkrétních námětech do hodin s kompetencí pracovat.


V NPI ČR se problematikou digitálních kompetencí zabýváme soustavně. V roce 2018 jsme do českého jazyka přeložili hlavní části Evropského rámce digitálních kompetencí pedagogů DigCompEdu, na jehož originále jsme se podíleli v předchozích dvou letech pod koordinací výzkumného střediska Joint Research Centre. Následně byl tento rámec vyhlášen národním rámcem digitálních kompetencí učitelů. Koncem roku 2019 jsme pro jeho podporu a šíření zpřístupnili online aplikaci Profil Učitel 21, která pomáhá učitelům s hodnocením úrovně vlastních digitálních kompetencí a k plánování jejich dalšího rozvoje.


EU NPO MSMT

Další aktuality

12. září 2025

Časopis EduRevue zabodoval v prestižní soutěži Zlatý středník

Magazín moderního vzdělávání EduRevue získal nejvyšší ocenění v kategorii Externí tištěný časopis a noviny. V kategorii Veřejný sektor a politická komunikace skončil na třetím místě.

Číst více

09. září 2025

Pozvánka na semináře: Jak rozvíjet celoživotní učení ve škole

Zveme vás na semináře k rozvoji celoživotního učení na středních školách s pomocí akčního plánování. Semináře jsou určeny zejména středním školám nabízejícím vzdělávání dospělých.

Číst více

08. září 2025

Představujeme odborné veřejnosti nový informační systém pro tvorbu a publikaci rámcových vzdělávacích programů

Plně digitalizovaný informační systém přináší otevřená data a aplikační programové rozhraní. Nabízí tak nové možnosti pro vývojáře a dodavatele školních informačních systémů.

Číst více

02. září 2025

Příručka pro školy: Jak se stát centrem celoživotního učení

Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

Číst více

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více