Výcvikový program v mentorských dovednostech

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Vstupní úroveň účastníků: začátečníci, Motivace účastníka k využívání mentoringu v praxi, plánování profesního rozvoje.

Anotace vzdělávacího programu:

Vzdělávací program „Výcvikový program v mentorských dovednostech“ je určen pro ředitele škol a školských zařízení. Účastníci programu získají, procvičí si a zdokonalí své mentorské dovednosti, prozkoumají širší souvislosti, které ovlivňují mentorský proces, prakticky si vyzkouší techniky a metody mentorské podpory, povedou mentorský proces s konkrétním klientem, sdílí své mentorské zkušenosti, prostřednictvím supervize reflektují praktickou zkušenost, posílí svou dovednost sebereflexe ve vztahu ke zkvalitnění výkonu role mentora, vedou si své profesní portfolio.

Název modulu: Rozvoj mentorských dovedností – Úvod do mentoringu, kód A4 hodiny

Přivítání účastníků, představení lektorů, účastníků, představení vzdělávacího programu (cíle, forma, podmínky pro úspěšné ukončení), nastavení kontraktu s účastníky – pravidla, vedení osobního portfolia. Mapování dosavadních zkušeností s danou tématikou. Kvalita vzdělávání. Mentoring jako forma kolegiální podpory. Východiska pro zavádění mentoringu v ČR. Úloha a odpovědnost mentora, kompetence mentora. Vyhodnocení předpokladů účastníků pro budování role mentora. Úloha a odpovědnost mentee – vztah mentora a mentee. Tvorba osobních profesních cílů účastníků, souvislosti s cíli vzdělávacího programu a s cíli vzdělávání.

Název modulu:  Rozvoj mentorských dovedností – Nastavení mentorského procesu, kód B, 4 hodiny

Propojení mentoringu a koučování. Specifikace profesních cílů účastníků podle SMART. Nastavení kontraktu s mentee, 1. fáze mentoringu. Model GROW, aktivní naslouchání. Úvodní mentorská schůzka. Tvorba záznamového archu pro úvodní mentorskou schůzku. Prezentace úkolů a činností na mezidobí. Průběžné vyhodnocení průběhu VP.

Název modulu: Vlastní mentorská praxe a skupinová supervize s lektorem - praktický výcvik 1

Délka modulu:  8 hodin (7 hodin vlastní mentorská praxe, 1 hodina on-line skupinová supervize s lektorem)

Účastník má svého klienta/klienty – může to být kolega z práce či kolega z kurzu, uskuteční úvodní mentorský rozhovor, nastaví si s klientem cíle, praktikuje model GROW, vytvoří zápis nebo nahrávku mentorského rozhovoru, provede sebereflexi – ocení klady a vytvoří si doporučení na zlepšení, zkonzultuje své zkušenosti, popř. nejasnosti při skupinové supervizi, využije doporučení ze supervize, prostuduje doporučenou literaturu a zdroje. Oslovení mentee, domluvení pravidel spolupráce v průběhu mentoringu, tvorba plánu mentorské podpory, časové ukotvení činností a schůzek, způsoby podpory a možnosti komunikace, analýza silných stránek mentee a vymezení kompetencí pro rozvoj mentee – 3 hodiny. Návštěva v hodině mentee – pozorování – 2 hodiny, zpětná vazba a rozbor hodin – 2 hodiny nebosSchůzka nad tématem a cílem, který si mentee stanovil, efektivní komunikace – naslouchání teď a tady, otevřené silné otázky, povzbuzení…, sebereflexe, zpětná vazba – 4 hodiny.Dále skupinová supervize – on-line setkání s lektorem, úskalí a jejich řešení v nastavování mentorské podpory, sdílení zkušeností – 1 hodina.

Název modulu: Rozvoj mentorských dovedností – Struktura mentoringu, kód C, 8 hodin

Reflexe zkušeností s nastavením kontraktu s mentee. Tvorba doporučení na zlepšení. Fáze mentoringu. Techniky pozorování, jejich zásady. Tvorba záznamových listů pro pozorování. Nácvik pozorování. Analýza záznamů z pozorování. Zpětná vazba.

Název modulu: Rozvoj mentorských dovedností – Efektivita mentoringu, kód D, 8 hodin

Vyhodnocení nastavených osobních cílů. Vytýčení dalších kroků a možností ke splnění cílů. Pojmenování výhod a úskalí mentoringu. Metody hodnocení efektivity mentoringu, vymezení významu principů sladění, vyváženosti a spolupráce. Tvorba doporučení pro zavedení/průběh mentoringu ve škole. Vyhodnocení práce s portfoliem. Zadání úkolů na mezidobí.

Název modulu: Vlastní mentorská praxe a skupinová supervize s lektorem - Praktický výcvik 2

Délka modulu: 8 hodin (7 hodin vlastní mentorská praxe, 1 hodina on-line skupinová supervize s lektorem)

Účastník uskuteční min. 2 pozorování se svým klientem, zaznamená průběh pozorování, provede mentorský pohovor a rozbor, vyhodnotí svou zkušenost do svého portfolia, sdílí své zkušenosti prostřednictvím skupinové supervize, využije doporučení ze supervize, samostatně studuje doporučenou literaturu a zdroje. Návštěva v hodině mentee – pozorování – 2 hodiny, zpětná vazba a rozbor hodin – 2 hodiny nebo schůzka nad tématem a cílem, který si mentee stanovil, pozorování, mentorský pohovor a rozbor - 4 hodiny. Reflexe dosahování nastavených cílů, sebereflexe mentee, práce s portfoliem, výběr materiálů dokládajících posun mentee, poskytování zpětné vazby mentee – 3 hodiny. Skupinová supervize – on-line setkání s lektorem, sdílení zkušeností pod odborným vedením lektora – 1 hodina.

Název modulu: Rozvoj mentorských dovedností – Prezentace výstupů a reflexe praxe, kód E, 8 hodin

Prezentace a sdílení zpracovaných reflexí z mentorské praxe prostřednictvím osobních portfolií. Formulace zpětné vazby k praktickým ukázkám mentorských pohovorů účastníků. Tvorba osobních profesních cílů účastníků v souvislosti s rolí mentora ve škole. Reflexe vzdělávacího programu, přínosy a doporučení na zlepšení VP. Vyplnění dotazníku pro účely zpětné vazby pro autory VP. Ukončení výcviku. Evaluace.

Název modulu: Skupinová supervize zkušeností z praxe. Závěrečná zkouška formou individuální supervize, 8 hodin

Skupinová supervize zkušeností z praxe (náhled na témata mentoringu z různých úhlů pohledu účastníků, sdílení zkušeností, příkladů dobré i špatné praxe). Závěrečná zkouška formou individuální supervize (bude zahrnovat otázky týkající se obsahu kurzu, praktické dovednosti v mentorování, analýzu konkrétních situací z praxe, reflexi vlastního mentoringového stylu, sebepoznání a sebereflektivní dovednosti, prezentace portfolia účastníka…).

Podmínkou získání certifikátu o absolvování vzdělávacího programu ukončeného závěrečnou zkouškou je: zrealizovat mentorský výcvik 1 a 2, mentorskou praxi, prezentovat postup a průběžné výsledky své mentorské praxe, aktivně se zapojovat po celou dobu trvání VP, plnit zadané úkoly, účastnit se on-line setkání, absolvovat 4 z 5 dnů prezenčních setkání, absolvovat závěrečnou zkoušku (15-20 minut na účastníka).

Číslo programu

A529-01-16-261

Kód programu

A529

Garant

Mgr. Lenka Burganová

770 171 676
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • SŠ/VOŠ
  • ZUŠ/SUŠ
  • DDM/SVČ/ŠD/ŠK/DM
Kraje
  • Ústí nad Labem
Datum konání

9. února; 23. a 30. března, 4. května a 8. června 2026, vždy 9:00-15:30

Cena

7030,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

56

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Bc. Martina Vlachová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Ústí nad Labem, Winstona Churchilla 1348/6

icon map pin

MAX účastníků

16

icon map pin

Cílová skupina
ředitelé škol a školských zařízení

Přihlásit se