Diagnostické portfolio jakou součást formativního přístupu v MŠ

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Formativní přístup není možné zúžit pouze na oblast hodnocení. Jedná se o komplexní proces a hodnocení je jednou z jeho nedílných částí. Přemýšlet pouze o proměně způsobů hodnocení ve škole tedy nestačí. Proto namísto dříve používaného názvu formativní hodnocení používáme spojení formativní přístup. 

Cílem formativního přístupu je podpořit rozvoj dětí tím, že na základě dobré znalosti jednotlivých dětí připravujeme vzdělávací nabídku, která odpovídá jejich potřebám a zájmům. V procesu vzdělávání zastává učitel roli průvodce, který děti aktivizuje a ustupuje do pozadí. Sleduje činnosti dětí, poskytuje jim popisnou zpětnou vazbu a promýšlí, jaké důkazy o rozvoji dětí bude sbírat a zakládat.

Identifikovali jsme tři zásadní oblasti formativního přístupu: aktivizace dítěte neboli využité vzdělávací strategie učitele, hodnocení a práce s portfoliem. Ty se vzájemně doplňují, zapadají do sebe jako dílky skládačky a společně vytvářejí jeden kompaktní celek. Všem těmto oblastem se věnujeme ve třech samostatných vzdělávacích programech: Vzdělávací strategie jako součást formativního přístupu, Hodnocení jako součást formativního přístupu a Diagnostické portfolio jako součást formativního přístupu v MŠ.

Ve vzdělávacím programu Diagnostické portfolio jako součást formativního přístupu v MŠ se seznámíme s principy formativního přístupu, jeho výhodami pro vzdělávání v MŠ a se základními pilíři aktivizace (konstruktivistické přístupy, vhodné vzdělávací strategie, podnětné prostředí). Společně si vyjasníme, co si pod pojmem portfolio představujeme, jaké funkce portfolio plní a jaký může mít přínos pro dítě i pedagoga. Diskuzí a praktickými příklady si ujasníme, co diagnostické portfolio není. Na praktických ukázkách si vyzkoušíme, co všechno o dítěti vypovídá jeho diagnostické portfolio, vyzkoušíme si propojení portfolia s očekávanými výsledky učení z RVP PV (2025) a zkusíme navrhnout konkrétní příklady dokladů, které je možné v portfoliu využít. Budeme se věnovat praktické tvorbě diagnostického portfolia – projdeme si jeho strukturu, členění na veřejnou a neveřejnou část a pravidla pro jeho používání. Na ukázkách z praxe si ukážeme, jak se do tvorby portfolia zapojují děti i rodiče a jak efektivně zaznamenávat rozvoj dítěte, zamyslíme se nad rolí portfolia jako nástroje komunikace, sebereflexe a podpory spolupráce s rodinou.

Cílem vzdělávacího programu je představit diagnostické portfolio jako jeden z klíčových nástrojů formativního přístupu v MŠ. Účastníci porozumí jeho funkcím, osvojí si metody sběru a interpretace dokladů o rozvoji dítěte, získají praktické zkušenosti a inspiraci jak diagnostické portfolio využívat pro sledování individuálního rozvoje, podporu sebehodnocení dětí a efektivní komunikaci s rodiči.

Číslo programu

B064-02-19-261

Kód programu

B064

Garant

Ing. Veronika Bártová

774 626 312
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
Kraje
  • Pardubice
Datum konání

21. května 2026, 9:00–15:30

Cena

1520,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Iva Škaloudová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Pardubice, Za Pasáží 657

icon map pin

MAX účastníků

20

icon map pin

Cílová skupina
ředitele škol a školských zařízení MŠ, školní týmy (pedagogické sbory škol), učitelé MŠ

Přihlásit se