Role asistenta pedagoga při podpoře adaptace žáků 1. ročníku ZŠ
Typ vzdělávacího programu: Seminář
Anotace vzdělávacího programu:
Prezenční vzdělávací program se zaměřuje na roli asistenta pedagoga při adaptaci žáků 1. ročníku základní školy v kontextu aktuálních změn ve školské legislativě. Program přímo reaguje na novelu školského zákona, která omezuje možnost odkladu školní docházky, a na nové Rámcové vzdělávací programy, jež stanovují povinnost školy aktivně pracovat s adaptačním obdobím. Účastníci se seznámí s vývojovými specifiky dětí mladšího školního věku, naučí se rozeznat jednotlivé fáze adaptace a osvojí si praktické dovednosti potřebné pro cílenou a efektivní podporu žáků s různorodými vzdělávacími potřebami. Důraz je kladen na spolupráci s učitelem, komunikaci s rodiči a vytváření bezpečného školního prostředí.
Obsah vzdělávacího programu
- Problematika adaptace žáků v 1. ročníku a proměna pohledu na školní připravenost	- Přínosy omezení odkladů školní docházky pro heterogenitu tříd
- Význam adaptace na školu pro žáky, rodiče a pedagogické pracovníky
- Posun ve vnímání školní připravenosti vzhledem k individuálním potřebám dětí
- Rozdíly v připravenosti dětí na školu, s ohledem na velké rozdíly ve schopnosti porozumění řeči a oslabenou reciprocitu v komunikaci, na rozdíly v úrovni kognitivních schopností, na různou míru a kvalitu pozornosti a soustředění, na odlišnou motivaci, na emoční výkyvy a celkovou emoční nestabilitu, na různorodé tempo, na různou míru náročného chování, apod.
 
- Mladší školní věk z pohledu vývojové psychologie	- Vývojové milníky a potřeby žáků v mladším školním věku
- Specifika vývoje žáků, zejména v oblasti kognitivních, emocionálních a sociálních dovedností
 
- Význam adaptačního období pro učitele, žáka, rodiče/zákonné zástupce a asistenta pedagoga	- Jak adaptace na školu ovlivňuje všechny zúčastněné (žáka, učitele, asistenta pedagoga, rodiče žáků), kontext školy a kontext rodiny a jejich vzájemný vliv.
- Fáze adaptačního období (přípravná fáze, realizační fáze, reflektivní fáze).
- Role asistenta pedagoga v každé fázi adaptačního procesu.
 
- Spolupráce učitele a asistenta pedagoga ve třídě a efektivní komunikace	- Nastavení efektivní spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga v 1. ročníku
- Jak efektivně komunikovat mezi učitelem, asistentem pedagoga a žáky v 1. ročníku
- Komunikace s rodiči žáků – jak se vypořádat s různými očekáváními rodičů žáků 1. ročníku
 
- Praktické nástroje pro podporu rozmanitých potřeb žáků při výuce	- Úpravy výukového prostředí pro podporu otevřeného vyučování, přípravu a realizaci pestrých učebních situací
- Používání jednoduchého jazyka a vizuální podpory pro žáky
- Průběžné poskytování zpětné vazby
- Příprava učebních materiálů a pomůcek pro žáky s různými úrovněmi obtížnosti, respektující rozdílné tempo žáků
- Sledování pokroku žáků a jeho vyhodnocování
 
- Bezpečné a pozitivní klima ve třídě a podpora pozitivního chování žáků	- Jak vytvářet a udržovat bezpečné klima ve třídě, kde se žáci cítí přijímáni a podporováni
- Podpora sociálních dovedností a žádoucího chování
 
- Shrnutí a doporučení	- Rámec pro poskytování podpory všem žákům 1. ročníku
- Zdroje pro práci asistenta pedagoga (metodická, intervizní a supervizní podpora pro asistenta pedagoga)
- Doporučená literatura a zdroje pro další rozvoj profesních kompetencí
 
| Číslo programuB011-25-22-252 Kód programuB011 | |
| Garant
                                    PhDr. Olga Chalupová
                                    
                                    773 595 813
                                     | Druh vzdělávání
 | 
| Kraje
 | 
Datum konání
9. prosince 2025, 9:00–15:30
Cena
2000,-Kč
| 
 | 
 | ||||
| 
 | 
 | ||||
| 
 | 
 |