Hodnocení jako součást formativního přístupu na 1. stupni ZŠ
Typ vzdělávacího programu: Seminář
Anotace vzdělávacího programu:
Formativní přístup není možné zúžit pouze na oblast hodnocení. Jedná se o komplexní proces a hodnocení je jednou z jeho nedílných částí. Přemýšlet pouze o proměně způsobů hodnocení ve škole tedy nestačí. Proto namísto dříve používaného názvu formativní hodnocení používáme spojení formativní přístup.
Cílem formativního přístupu je zlepšit učení žáků tím, že mu přináší užitečnou informaci o jeho aktuálním stavu vědomostí a dovedností v procesu učení. Zároveň učí žáky přebírat zodpovědnost za své učení i za sledování a hodnocení vlastního pokroku. Oslabuje se role učitele jako autority, ale také jako toho, na koho lze svalit vinu v případě neúspěchu. Učitel si více ujasňuje, co chce žáky naučit, plánuje cíle výuky, promýšlí, jaké důkazy o učení bude sledovat, poskytuje žákům konstruktivní zpětnou vazbu. Měl by si pokládat následující otázky:
Kam se svými žáky směřuji? Kde se moji žáci právě nachází? Jak se dostaneme k cíli?
Identifikovali jsme tři zásadní oblasti formativního přístupu: aktivizace žáka neboli využité vzdělávací strategie učitele, hodnocení a práce s portfoliem. Ty se vzájemně doplňují, zapadají do sebe jako dílky skládačky a společně vytvářejí jeden kompaktní celek. Všem těmto oblastem se věnujeme ve třech samostatných vzdělávacích programech: Vzdělávací strategie jako součást formativního přístupu, Hodnocení jako součást formativního přístupu a Portfolio jako součást formativního přístupu na 1. stupni ZŠ.
Ve vzdělávacím programu Hodnocení jako součást formativního přístupu na 1. stupni ZŠ se seznámíme s významem hodnocení, s typy a formami hodnocení. Budeme hovořit o práci s cíli učení, o důkazech o učení, o pedagogickém diagnostikování a o využití kritérií pro reflexi naplnění vzdělávacích cílů. Vyzkoušíme si poskytování zpětné vazby, některé techniky formativního hodnocení a tvorbu kritérií. Budeme pracovat s konkrétními očekávanými výsledky učení z RVP ZV 2025 (https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani). Budeme se věnovat také nastavení hodnocení v rámci školy, sebehodnocení, vrstevnickému hodnocení a komunikaci se zákonnými zástupci o výsledcích vzdělávání.
Cílem vzdělávacího programu je prakticky ukázat učitelům, jak mohou změnit přístup k hodnocení s cílem podpořit žáky v jejich dalším učení. Ukázat, jak mohou díky formativnímu přístupu přispět ke zkvalitnění vzdělávacího procesu, umožnit rozvoj potenciálu každého žáka, jeho sebepojetí, podpořit celostní rozvoj žáků a předpoklady pro jejich další celoživotní učení.
Poznámka: Seminář je vhodný pro sborovny 1. stupně ZŠ.
Číslo programuB056-03-13-252 Kód programuB056 |
|
Garant
Bc. Markéta Kuželková
778 461 066
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
26. září 2025
Cena
1400,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|