Portfolio jako součást formativního přístupu na 1. stupni ZŠ
Typ vzdělávacího programu: Seminář
Anotace vzdělávacího programu:
Formativní přístup není možné zúžit pouze na oblast hodnocení. Jedná se o komplexní proces a hodnocení je jednou z jeho nedílných částí. Přemýšlet pouze o proměně způsobů hodnocení ve škole tedy nestačí. Proto namísto dříve používaného názvu formativní hodnocení používáme spojení formativní přístup.
Cílem formativního přístupu je zlepšit učení žáků tím, že mu přináší užitečnou informaci o jeho aktuálním stavu vědomostí a dovedností v procesu učení. Zároveň učí žáky přebírat zodpovědnost za své učení i za sledování a hodnocení vlastního pokroku. Oslabuje se role učitele jako autority, ale také jako toho, na koho lze svalit vinu v případě neúspěchu. Učitel si více ujasňuje, co chce žáky naučit, plánuje cíle výuky, promýšlí, jaké důkazy o učení bude sledovat, poskytuje žákům konstruktivní zpětnou vazbu. Měl by si pokládat následující otázky:
Kam se svými žáky směřuji? Kde se moji žáci právě nachází? Jak se dostaneme k cíli?
Identifikovali jsme tři zásadní oblasti formativního přístupu: aktivizace žáka neboli využité vzdělávací strategie učitele, hodnocení a práce s portfoliem. Ty se vzájemně doplňují, zapadají do sebe jako dílky skládačky a společně vytvářejí jeden kompaktní celek. Všem těmto oblastem se věnujeme ve třech samostatných vzdělávacích programech: Vzdělávací strategie jako součást formativního přístupu, Hodnocení jako součást formativního přístupu a Portfolio jako součást formativního přístupu na 1. stupni ZŠ.
Ve vzdělávacím programu Portfolio jako součást formativního přístupu na 1. stupni ZŠ se seznámíme s klíčovými pojmy, co je portfolio, druhy (sběrné, výběrové, reprezentační, hodnotící, závěrečné, specifické), seznámení s hlavními funkcemi portfolia a s jeho významem, s přínosy pro žákovo učení. Ukážeme si, jak založit portfolio, budeme hovořit o jeho obsahu, o nastavení pravidel pro používání a práci s portfoliem, o znacích kvalitního portfolia, o možnostech využití portfolia - zápis do 1. ročníku ZŠ (plynulý přechod z předškolního do základního vzdělávání), triády, využití při kariérovém poradenství, možnosti propojování formálního a neformálního vzdělávání, využití při hodnocení, sebehodnocení a vrstevnickém hodnocení, portfolio jako nástroj pro podporu učení, pro rozvoj a pro podporu dalšího rozvoje žáka. Závěr vzdělávacího programu bude věnován využití portfolia v naplňování RVP ZV. Součástí programu bude práce s videi, sdílení zkušeností účastníků a ukázky inspirativní praxe.
Cílem vzdělávacího programu je účastníkům prakticky ukázat, jak založit a vést portfolio žáka a jak s ním efektivně pracovat na 1. stupni ZŠ. Ukázat, jeho souvislost s formativním přístupem a to, jak mohou díky formativnímu přístupu přispět ke zkvalitnění vzdělávacího procesu, umožnit rozvoj potenciálu každého žáka, jeho sebepojetí, podpořit celostní rozvoj žáků a předpoklady pro jejich další celoživotní učení.
Poznámka: Seminář je vhodný pro sborovny 1. stupně ZŠ.
Číslo programuB060-03-13-252 Kód programuB060 |
|
Garant
Bc. Markéta Kuželková
778 461 066
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
14. října 2025
Cena
1400,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|