Koučování v učitelské praxi: Základy koučování a aplikace koučovacích principů pro pedagogické pracovníky

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Tento kurz je určen pro pedagogické pracovníky, kteří chtějí rozšířit své dovednosti o základy koučování a efektivně je využít ve své učitelské praxi. Během intenzivního programu se účastníci seznámí s tím, co koučování znamená, jak se liší od mentorství a poradenství a jakou roli může hrát při rozvoji žáků. Osvojí si klíčové koučovací dovednosti, jako je aktivní naslouchání, kladení otevřených otázek a poskytování efektivní zpětné vazby.

Zvláštní pozornost je věnována modelu GROW, který učitele naučí, jak efektivně vést žáky k dosažení jejich cílů a hledání řešení. Důraz je kladen na praktické techniky, které podporují sebereflexi a motivaci žáků, a na to, jak koučovací přístup začlenit do každodenní výuky i řešení problémů. Kurz zakončí závěrečná diskuse a reflexe, které pedagogům pomohou ujasnit si, jak využít nové dovednosti ve svém školním prostředí.

1. Úvod do koučování pro pedagogy

  • Co je koučování a jak se liší od jiných přístupů (poradenství, mentorství).
  • Význam koučování ve školním prostředí.
  • Přínosy pro pedagogy a žáky.

Cíl: Získat základní povědomí o koučování a jeho roli v pedagogické praxi.

2. Základní koučovací dovednosti

  • Aktivní naslouchání.
  • Kladení efektivních, otevřených otázek.
  • Poskytování zpětné vazby.
  • Empatie a podpora sebereflexe u žáků.

Cíl: Rozvoj základních komunikačních dovedností pro využití v koučovacím rozhovoru.

3. Model GROW a jeho aplikace v praxi

  • Co je model GROW (Goal, Reality, Options, Will).
  • Jak model použít při koučování žáků pro stanovení cílů a hledání řešení.
  • Příklady z praxe a simulované rozhovory s využitím modelu.

Cíl: Naučit se prakticky využívat koučovací model pro efektivní vedení žáků.

4. Praktický nácvik koučování a další koučovací nástroje

  • Koučovací techniky pro podporu sebereflexe a motivace žáků.
  • Jak koučovací přístup zakomponovat do každodenní výuky.
  • Práce s individuálními potřebami žáků (motivace, rozvoj, řešení problémů).
  • Jak hodnotit a sledovat efektivitu koučování.

Cíl: Učitelé se naučí, jak efektivně začlenit koučování do výuky a vztahů se žáky.

5. Závěrečná diskuse a sebereflexe

  • Reflexe získaných dovedností.
  • Diskuse o tom, jak budou účastníci koučování implementovat ve své praxi.
  • Závěrečné otázky a sdílení nápadů.

Cíl: Posílit schopnost účastníků používat koučovací techniky v učitelské praxi a podpořit jejich sebereflexi.

Číslo programu

B055-04-14-252

Kód programu

B055

Garant

Mgr. Sylvie Vágnerová

608 083 411
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • SŠ/VOŠ
  • ZUŠ/SUŠ
  • DDM/SVČ/ŠD/ŠK/DM
Kraje
  • Plzeň
Datum konání

23. října 2025, 8:00–14:00

Cena

0,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Bc. Štěpán Pastula

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Plzeň, Čermákova 18

icon map pin

MAX účastníků

16

icon map pin

Cílová skupina
asistenti pedagoga, pedagogičtí pracovníci PPP, pedagogičtí pracovníci školních poradenských pracovišť, pedagogové volného času, psychologové, ředitelé škol a školských zařízení, školní týmy (pedagogické sbory škol), učitelé všech druhů

Přihlásit se