Individualizace vzdělávání v mateřské škole
Strava a ubytování v ceně VP
Typ vzdělávacího programu: Seminář
Anotace vzdělávacího programu:
Vzdělávací cyklus je určen pedagogům MŠ. Je rozdělen do 5 Modulů (každý z nich v časové dotaci 8 hodin, celkem 40 hodin), které budou věnovány problematice individualizace a jejímu ukotvení do praxe předškolního vzdělávání.
Individualizace představuje komplexní přístup ve vzdělávání vycházející z osobnostně orientovaného modelu vzdělávání, humanistické psychologie a konstruktivismu. V praxi se jedná o kurikulární, organizační, metodické, diagnostické a sociálně vztahové strategie, které přinášejí svůj efekt zejména tehdy, jsou-li využívány komplexně jako systém.
Vzdělávací program „Individualizace práce v mateřské škole“ je na komplex těchto strategií zaměřen. Cílí zejména na dovednosti a kompetence pedagogů, využitelné při přípravě podmínek, plánování, samotné realizaci a evaluaci výsledků předškolního vzdělávání, tak aby odpovídalo nejen vývojovým, ale i individuálním charakteristikám, potřebám, zájmům, stylům učení, a schopnostem dětí včetně dětí se specifickými vzdělávacími potřebami.
VZDĚLÁVACÍ MODULY:
1/ Individualizace v předškolním vzdělávání - východiska
Obsah programu:
Modul je zaměřen na objasnění myšlenkových východisek individualizace v kontextu celospolečenského vývoje a z něj vyplývajících trendů ve vzdělávání. Důraz bude kladen na porozumění požadavkům revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2025), v němž požadavek na individualizaci vzdělávání patří mezi klíčové. Pozornost bude věnována vývojovým zvláštnostem a individuálním charakteristikám dětí předškolního věku.
Hodinová dotace:
8 hodin(y)
Na kurz si s sebou účastníci přinesou:
- Rámcový program pro předškolní vzdělávání (vytištěný nebo v el. verzi dostupný na svém notebooku)
2/Podmínky vzdělávání a vzdělávací strategie podporující individualizaci
Obsah programu:
Modul je zaměřen na podmínky pro individualizované vzdělávání – psychosociální, organizační, a materiální se zvláštním zřetelem na problematiku podnětného učebního prostředí. Účastníkům budou představeny vzdělávací strategie uplatňované v individualizovaném vzdělávání. Velký důraz bude kladen na samostatné aktivity, ať už se jedná o volnou spontánní hru nebo nepřímo řízené činnosti, které pedagog pro děti připravuje v podobě vzdělávací nabídky tak, aby je děti mohly provádět samostatně, na základě skutečné volby a individuálních potřeb. Speciální pozornost bude věnována kooperativním činnostem a podmínkám nezbytným k podpoře jejich aplikace v praxi MŠ.
Základní tematické okruhy:
- Podnětné učební prostředí - jak uspořádat prostředí třídy, aby podporovalo rozmanitost, bylo vhodné pro individualizovanou práci i kooperaci dětí,
- Pomůcky a materiály, které podporují naplňování cílů vzdělávání
- Organizace dne přispívající k individualizaci (jak vytvořit podmínky pro spontánní činnosti a volnou hru, průběžné sebe obslužné svačiny, odpočinek a klidové činnosti…)
- Diferencovaná vzdělávací nabídka- jaké vzdělávací činnosti dětem nabízet, aby odpovídaly jejich rozmanitým potřebám a schopnostem a vedly je ke kooperaci?
Hodinová dotace:
8 hodin(y)
Na kurz si s sebou účastníci přinesou:
- 7-10 fotografií, které zachycují prostředí třídy, ve které s dětmi pracují (z fotek by mělo být patrné: celkové uspořádání třídy, způsob uložení pomůcek a materiálů či nějaké jiné podněty, které jsou pro prostředí třídy typické).
- 1 - 3 fotografie pravidel třídy, která platí u nich ve třídě (vizualizovaná pravidla tvořená společně s dětmi). Fotky mohou být vytištěné nebo v el. podobě (ideálně ve svém notebooku, tabletu, popř. v telefonu)
- 1-2 didaktické pomůcky, se kterými s dětmi rádi pracují. (Vítané jsou nejen pomůcky zakoupené, ale i pomůcky vytvořené vlastními silami)
3/ Projektování individualizovaného vzdělávání
Obsah programu:
Modul je zaměřen na projektování individualizovaného vzdělávání. Vychází z požadavků RVP PV na plánování obsahu předškolního vzdělávání, jeho integrované pojetí a ukazuje na možnosti plánování integrovaných bloků ve flexibilním uspořádání i plánování dílčích témat na úrovni třídy. Zvláštní pozornost bude věnována problematice zapojení dětí do plánování obsahu předškolního vzdělávání, jakožto jedné z cest přizpůsobení obsahu vzdělávání individuálním a skupinovým potřebám dětí.
Hodinová dotace:
8 hodin(y)
Na kurz si s sebou účastníci přinesou:
- Integrované bloky ze školního vzdělávacího programu jejich školy
- ukázku svého běžného plánování na třídě
4/Vyhodnocování individuálních pokroků v učení dětí
Obsah programu:
Modul je zaměřen na účinné využívání pedagogického diagnostikování ve vzdělávacím procesu. Nabízí představení základních nástrojů a technik užívaných při vyhodnocování pokroků v učení dětí. Přináší především praktické náměty a inspirace jak postupovat, čeho si všímat a jak efektivně zachycovat poznatky o pokrocích v učení dětí. Důraz bude kladen na techniku pozorování jako základní nástroj sběru dat o dětech a užívání popisného jazyka při podávání zpětné vazby. Součástí budou i osvědčené postupy podporující sebehodnocení dětí.
Hodinová dotace:
8 hodin(y)
Na kurz si s sebou účastníci přinesou:
- záznamový arch/archy, které využívají v rámci pedagogického diagnostikování k zaznamenávání informací o dětech, případně jinou ukázku svých záznamů o dětech
- vstupní dotazník o dítěti, který dávají rodičům s cílem usnadnit adaptaci dítěte (pokud takový dotazník v MŠ mají)
Se všemi materiály bude během kurzu nakládáno s respektem k zachování osobních údajů. Je možné vzít s sebou také jen čisté nevyplněné formuláře.
5/Diagnostické portfolio jako součást individualizace vzdělávání
Obsah programu:
Modul vychází z požadavků RVP PV, je věnován diagnostickému portfoliu dítěte jako jednomu z nástrojů systematické evaluace výsledků vzdělávání a sledování individuálních pokroků v jeho učení. Obsahově bude modul zaměřen na objasnění významu portfolia, představení druhů portfolií, variant jejich vedení, obsah portfolia, role dítěte, rodičů a učitele při založení portfolia i práce s ním. Představeny budou postupy zaměřené na využití portfolia při komunikaci s rodiči o pokrocích v učení dítěte (osobní konzultace s rodiči nad portfoliem) i postupy vedoucí k využití portfolia k sebehodnocení dítěte.
Hodinová dotace:
8 hodin(y)
Na kurz si s sebou účastníci přinesou:
- Ukázku jednoho portfolia dítěte ze své třídy (s portfoliem budeme pracovat s respektem k zachování osobních údajů dítěte)
Poznámka: Původní číslo VP: Z14-02-22-251
Číslo programuA269-02-22-251 Kód programuA269 |
|
Garant
Mgr. Lada Drimlová
773 593 861
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
26. - 29.května 2025 9.00 - 18.00
Cena
11630,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|