Individualizace vzdělávání v mateřské škole

Strava a ubytování v ceně VP

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Vzdělávací cyklus je určen pedagogům MŠ. Je rozdělen do 5 Modulů (každý z nich v časové dotaci 8 hodin, celkem 40 hodin), které budou věnovány problematice individualizace a jejímu ukotvení do praxe předškolního vzdělávání.

Individualizace představuje komplexní přístup ve vzdělávání vycházející z osobnostně orientovaného modelu vzdělávání, humanistické psychologie a konstruktivismu. V praxi se jedná o kurikulární, organizační, metodické, diagnostické a sociálně vztahové strategie, které přinášejí svůj efekt zejména tehdy, jsou-li využívány komplexně jako systém.

Vzdělávací program „Individualizace práce v mateřské škole“ je na komplex těchto strategií zaměřen. Cílí zejména na dovednosti a kompetence pedagogů, využitelné při přípravě podmínek, plánování, samotné realizaci a evaluaci výsledků předškolního vzdělávání, tak aby odpovídalo nejen vývojovým, ale i individuálním charakteristikám, potřebám, zájmům, stylům učení, a schopnostem dětí včetně dětí se specifickými vzdělávacími potřebami.

 

 

VZDĚLÁVACÍ MODULY:

1/ Individualizace v předškolním vzdělávání - východiska

Obsah programu:

Modul je zaměřen na objasnění myšlenkových východisek individualizace v kontextu celospolečenského vývoje a z něj vyplývajících trendů ve vzdělávání. Důraz bude kladen na porozumění požadavkům revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2025), v němž požadavek na individualizaci vzdělávání patří mezi klíčové. Pozornost bude věnována vývojovým zvláštnostem a individuálním charakteristikám dětí předškolního věku. 

 

Hodinová dotace:
8 hodin(y)

Na kurz si s sebou účastníci přinesou:

  •  Rámcový program pro předškolní vzdělávání (vytištěný nebo v el. verzi dostupný na svém notebooku)

 

2/Podmínky vzdělávání a vzdělávací strategie podporující individualizaci

Obsah programu:

Modul je zaměřen na podmínky pro individualizované vzdělávání – psychosociální, organizační, a materiální se zvláštním zřetelem na problematiku podnětného učebního prostředí. Účastníkům budou představeny vzdělávací strategie uplatňované v individualizovaném vzdělávání. Velký důraz bude kladen na samostatné aktivity, ať už se jedná o volnou spontánní hru nebo nepřímo řízené činnosti, které pedagog pro děti připravuje v podobě vzdělávací nabídky tak, aby je děti mohly provádět samostatně, na základě skutečné volby a individuálních potřeb. Speciální pozornost bude věnována kooperativním činnostem a podmínkám nezbytným k podpoře jejich aplikace v praxi MŠ.

Základní tematické okruhy:

  • Podnětné učební prostředí - jak uspořádat prostředí třídy, aby podporovalo rozmanitost, bylo vhodné pro individualizovanou práci i kooperaci dětí, 
  • Pomůcky a materiály, které podporují naplňování cílů vzdělávání
  • Organizace dne přispívající k individualizaci (jak vytvořit podmínky pro spontánní činnosti a volnou hru, průběžné sebe obslužné svačiny, odpočinek a klidové činnosti…)
  • Diferencovaná vzdělávací nabídka- jaké vzdělávací činnosti dětem nabízet, aby odpovídaly jejich rozmanitým potřebám a schopnostem a vedly je ke kooperaci?

Hodinová dotace:
8 hodin(y) 


Na kurz si s sebou účastníci přinesou:

  • 7-10 fotografií, které zachycují prostředí třídy, ve které s dětmi pracují (z fotek by mělo být patrné: celkové uspořádání třídy, způsob uložení pomůcek a materiálů či nějaké jiné podněty, které jsou pro prostředí třídy typické). 
  • 1 - 3 fotografie pravidel třídy, která platí u nich ve třídě (vizualizovaná pravidla tvořená společně s dětmi). Fotky mohou být vytištěné nebo v el. podobě (ideálně ve svém notebooku, tabletu, popř. v telefonu)
  • 1-2 didaktické pomůcky, se kterými s dětmi rádi pracují. (Vítané jsou nejen pomůcky zakoupené, ale i pomůcky vytvořené vlastními silami)

 

3/ Projektování individualizovaného vzdělávání

Obsah programu:

Modul je zaměřen na projektování individualizovaného vzdělávání. Vychází z požadavků RVP PV na plánování obsahu předškolního vzdělávání, jeho integrované pojetí a ukazuje na možnosti plánování integrovaných bloků ve flexibilním uspořádání i plánování dílčích témat na úrovni třídy. Zvláštní pozornost bude věnována problematice zapojení dětí do plánování obsahu předškolního vzdělávání, jakožto jedné z cest přizpůsobení obsahu vzdělávání individuálním a skupinovým potřebám dětí.

Hodinová dotace:
8 hodin(y) 

Na kurz si s sebou účastníci přinesou:

  • Integrované bloky ze školního vzdělávacího programu jejich školy
  • ukázku svého běžného plánování na třídě

 

4/Vyhodnocování individuálních pokroků v učení dětí

 Obsah programu:

Modul je zaměřen na účinné využívání pedagogického diagnostikování ve vzdělávacím procesu. Nabízí představení základních nástrojů a technik užívaných při vyhodnocování pokroků v učení dětí. Přináší především praktické náměty a inspirace jak postupovat, čeho si všímat a jak efektivně zachycovat poznatky o pokrocích v učení dětí. Důraz bude kladen na techniku pozorování jako základní nástroj sběru dat o dětech a užívání popisného jazyka při podávání zpětné vazby. Součástí budou i osvědčené postupy podporující sebehodnocení dětí.

Hodinová dotace:
8 hodin(y) 
 

Na kurz si s sebou účastníci přinesou:

  • záznamový arch/archy, které využívají v rámci pedagogického diagnostikování k zaznamenávání informací o dětech, případně jinou ukázku svých záznamů o dětech
  • vstupní dotazník o dítěti, který dávají rodičům s cílem usnadnit adaptaci dítěte (pokud takový dotazník v MŠ mají)

Se všemi materiály bude během kurzu nakládáno s respektem k zachování osobních údajů. Je možné vzít s sebou také jen čisté nevyplněné formuláře.

 

5/Diagnostické portfolio jako součást individualizace vzdělávání

Obsah programu:

Modul vychází z požadavků RVP PV, je věnován diagnostickému portfoliu dítěte jako jednomu z nástrojů systematické evaluace výsledků vzdělávání a sledování individuálních pokroků v jeho učení. Obsahově bude modul zaměřen na objasnění významu portfolia, představení druhů portfolií, variant jejich vedení, obsah portfolia, role dítěte, rodičů a učitele při založení portfolia i práce s ním. Představeny budou postupy zaměřené na využití portfolia při komunikaci s rodiči o pokrocích v učení dítěte (osobní konzultace s rodiči nad portfoliem) i postupy vedoucí k využití portfolia k sebehodnocení dítěte.

Hodinová dotace:
8 hodin(y)

Na kurz si s sebou účastníci přinesou:

  • Ukázku jednoho portfolia dítěte ze své třídy (s portfoliem budeme pracovat s respektem k zachování osobních údajů dítěte)

 

Poznámka: Původní číslo VP: Z14-02-22-251

Číslo programu

A269-02-22-251

Kód programu

A269

Garant

Mgr. Lada Drimlová

773 593 861
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
Kraje
  • Brno
Datum konání

26. - 29.května 2025 9.00 - 18.00

Cena

11630,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

0

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Věra Váňová Krejčová, Ph.D.

icon map pin

Místo konání

Apartmány Ladná, Ovčačky, Ladná

icon map pin

MAX účastníků

15

icon map pin

Cílová skupina
asistenti pedagoga, učitelé MŠ, vedoucí pracovníci škol a školských zařízení

Poznámka

Původní číslo VP: Z14-02-22-251

Přihlásit se