Studium pro ředitele škol a školských zařízení

pro 2. ročník

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Obsah celostátně realizovaného Kvalifikačního studia pro ředitele středisek volného času a domů dětí a mládeže vychází z definice osobnostních a profesních kompetencí vedoucího pracovníka a zaměřuje se na získání znalostí a dovedností v oblasti řízení školství, které umožní výkon funkce ředitele středisek volného času a domů dětí a mládeže. Obsah studia odpovídá požadavkům na znalosti a profesní dovednosti ředitelů škol (středisek volného času a domů dětí a mládeže). Studium je realizováno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, vyhláškou č. 329/2013 Sb., kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb., a Standardem pro udělování akreditací DVPP, č.j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25, 10 405/2008-6/IPPP.

Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:

Kritéria výběru účastníků se řídí platnou legislativou (zákon č. 563/2004 Sb., §5 odst. 2 a § 24, vyhláška č. 329/2013 Sb., kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb., Standard pro udělování akreditací DVPP č. j. MŠMT 26 451/2005 – 25, 30 908/2005 – 25, 10 405/2008-6/IPPP)

Vzdělávací program je tříletý, kombinovaný prezenční a e-learningový.

2. ročník  2024:

PR, sociální sítě, marketing  – Eva Fruhwirtova

Školní vzdělávací program – Jana Heřmanová

Osobnostní sociální výchova – Michaela Štáfková

Komunikace – Michaela Štáfková

Facilitace – Aleš Bednařík

Řešitelské porady – Jana Heřmanová

Řízení a psaní projektů, fundraising – Jana Heřmanová

Hodnocení a sebeevaluace organizace  - Kateřina Jarošová, Zuzana Klusková

Role organizace, participace  – Jana Heřmanová

Strategické hry – Milan Appel, Zuzana Klusková

 

benchmarking

konzultace

e-lerning

příklady dobré praxe, výměna zkušeností, trendové aktivity

V průběhu studia má každý účastník nárok na 12 hodin konzultací ročně.

Samostatnou součástí studia je každoroční obhajoba ročníkové práce a po 3. ročníku kromě obhajoby závěrečné práce i závěrečná zkouška. Všechny obhajoby i zkouška probíhají před komisí.

 

Ve druhém ročníku vedoucí pracovníci ve spolupráci se svými kolegy zavádějí změny formou postupných kroků. Cílem druhého ročníku je rozvoj tzv. měkkých dovedností vedoucích pracovníků tak, aby dokázali implementovat participační řízení do činnosti organizace. Rovněž jde o rozvoj týmové spolupráce. Podíl pracovníků na řízení se zvyšuje, využívají se k tomu dané nástroje (brainstorming, brainwriting, mřížka dopadu a uskutečnitelnosti, myšlenkové mapy…).

Ve třetím ročníku tyto změny institucionalizují. Cílem 3. ročníku je zabezpečit plánovitý a promyšlený přístup ke zlepšování efektivnosti organizace. SVČ či jiné školské zařízení pro zájmové vzdělávání standardizuje principy „Učící se organizace“ jako základní normu rozvoje.

Aby tento rozvojový program v rámci Trvalého rozvoje organizací dosáhl svých cílů, je připravena řada systematických podpor pro vedoucího pracovníka. Vedle systému zpracovávání povinných materiálů – domácích prací je zpracován systém kroků, které bude účastník během studia implementovat do své organizace. Jde o doporučené konkrétní kroky, které jsou mu nabízeny jako cesta k cílům organizace.

PREZENČNÍ ČÁST STUDIA:

Jednotlivé ročníky jsou složeny ze vzdělávacích modulů, jejichž součástí je vždy benchmarking (porovnávání vlastní činnosti s výsledky nejlepších organizací ve stejné oblasti) ve vytypovaném školském zařízení pro zájmové vzdělávání. Jeho pracovníci zde prezentují svoje zařízení, činnost, záměry, výsledky, systém řízení atd. Zároveň zde účastníci procházejí praktickými aktivitami. Na závěrečném workshopu společně evaluují činnost zařízení, pomáhají rozkrývat silné i slabé stránky navštíveného zařízení atd.

Každý ročník končí obhajobou závěrečné práce, třetí ročník pak i souhrnnou ústní zkouškou. Oboje probíhá před komisí, přičemž obhajoby závěrečné práce se navíc účastní i všichni ostatní frekventanti ročníku.

Použité metody: výklad, diskuse, cvičení, simulace, řešení problému, případové studie,  shrnutí.

2.ročník / 150 H studia /

4 vzdělávací moduly

4 stáže (benchmarking ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání

e-learningová podpora, obhajoba závěrečné práce, zkouška.

Public Relations  a marketing

Cílem je rozšířit znalosti studentů o základním fungování marketingu v organizaci. Účastníci se seznámí se základními analytickými nástroji v marketingu, produkty organizace a jejich umístěním v Bostonské matici, jejich umístěním, cenou a publicitou. Účastníci dokážou sestavit marketingový plán organizace, definovat jednotlivé skupiny zákazníků/cílových skupin a vytvořit pro ně marketingovou koncepci.

Role PR v organizaci, image organizace, firemní kultura, komunikační strategie, nástroje PR, média a práce s médii, krizová komunikace, sociální sítě  

Cílem tohoto předmětu je pochopení souvislostí public relations a pochopení, jak vytvářet a ovlivňovat veřejné mínění. Cílem je rovněž seznámení se s hlavním nástrojem PR –hromadnými sdělovacími prostředky, s tzv. firemní kulturou organizace, klimatem a image organizace.

Školní vzdělávací program

Cílem je rozšířit znalosti účastníků a jejich dovednosti z oblasti ŠVP a uvedení do obecných rámců, dokumentace ŠVP

Konkrétní cíle ŠVP, délka a časový plán vzdělání, formy vzdělávání, podmínky přijímání uchazečů a podmínky průběhu a ukončování vzdělávání, obsah vzdělávání, Podmínky pro vzdělání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, popis materiálních podmínek, popis personálních podmínek, popis ekonomických podmínek, popis podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví.

Osobnostní a sociální výchova

Cílem je předat informace a rozvíjet základní dovednosti z oblasti sebepoznání, seberozvoje jedince a fungování mezilidských vztahů. Účastníci získají přehled o tom, jak funguje lidský mozek, jaké jsou hlavní principy a zákonitosti osobnostního rozvoje a sociálních vztahů v různých sociálních skupinách. Naučí se lépe rozumět sami sobě a lidem okolo sebe. Cílem předmětu je účastníky naučit základním technikám sebepoznání a seberozvoje, stejně jako dovednosti, jak vycházet s druhými lidmi.

Vývojová psychologie a její vliv na psychiku člověka, individuální a skupinový vývoj, klíčová období pro vývoj člověka, mozek – jeho struktura a hlavní principy fungování, neohrožující prostředí – jeho charakteristika a architektura utváření, základní techniky sebepoznání a seberozvoje.

Management změny

Cílem je seznámit účastníky s principy managementu změny, s vnějšími a vnitřní faktory vyvolávajícími potřebu změn v organizacích, s jednotlivými typy změn, kdo je za změnu v organizaci zodpovědný a jaká je jeho úloha v procesu změny, a také s významem kultury organizace při realizaci změny.

Klíčové prvky řízení změn, fáze v procesu změny, komunikace změny, účastníci změny, typologie účastníků, implementace změny, jak ustát změnu.

Facilitace

Obsahem tohoto předmětu je rozvoj tzv. facilitátorských dovedností účastníků tak, aby dokázali facilitaci využívat ve své praxi. Cílem je seznámení se s typy setkání podle obsahu a cíle. Naučit se řídit průběh setkání od přípravy na setkání až po zpracování výsledků. Používání facilitačních nástrojů, řešitelské porady

Úvod do facilitace, druhy facilitačních setkání, základní kroky facilitačního setkání, role při facilitovaném setkání, cíle a typy facilitovaných setkání, nástroje facilitátora..

Účastníci řeší řadu konkrétních situací, s nimiž se v rámci facilitace mohou setkat.

Participativní vedení týmu

Cílem je rozšířit znalosti studentů z participačního řízení organizace se zaměřením na situační vedení.

Participace, participačního řízení organizace, situační vedení, spolupráce s pracovníky organizace, rozvoj pracovníků, zapojení pracovníků do řízení organizace.

 

Komunikace

Cílem je posílit komunikačních dovedností, rozšířit možnosti prevence a řešení konfliktů. Uvědomit si komunikační zákonitosti a jejich využití pro prevenci konfliktu. Popsat cesty, jak efektivně využít nástroje neverbální komunikace. Natrénovat vhodné cesty řešení konfliktů.

Základní komunikační dovednosti, desatero efektivní komunikace, efektivní sdělování a práce s informacemi, chování v komunikaci, prevence konfliktu, vliv vyjadřování na konflikt.

Role školských zařízení v obci

Cílem je rozvíjet a posilovat roli školských zařízení pro zájmové vzdělávání v obci směrem k aktivnímu zapojování do rozvoje místního společenství. Vést ke spolupráci a dobrému partnerství a rozvoji participativních procesů. Naučit se komunikovat s radnicí a ostatními subjekty ve městě. Seznámení se s legislativními normami a pravidly ve městě. Naučit se používat praktické metody spolupráce. Dokázat využít finančních prostředků z města.

Fundraising

Cílem je rozšířit znalosti studentů z fundraisingu, jeho členěním, s fundraisingovými akcemi. Pozornost je zde věnována pravidlům psaní projektů. Účastníci se seznámí s projektem, jeho náležitostmi, s podobu grantové žádosti.

Možnosti fundraisingu, zdroje finančních prostředků, sponzoring, úvod do fundraisingu, nástroje fundraisngu, dárcovství, fundraiser, projekty a granty, logický rámec projektu.

Řízení projektu

Cílem je rozšíření znalostí účastníků v projektovém řízení, uvedení do obecných pojmů řízení projektů a představení všech hlavních fází projektového managementu.

Správní řízení. Příprava projektu – fáze. Zásady tvorby obsahu projektu. Struktura a projektový management. Projektové plánování, cíle projektu. Proces řízení realizace. Kontrola realizace projektu.

Evaluace a hodnocení organizace 

Cílem je rozšíření znalostí evaluačního procesu, metody, formy, názorné ukázky využití v praxi. Analýza organizace, vnitřní i vnější faktory, plán rozvoje

Součástí tématu je řešení řady modelových situací týkajících se organizací v oblasti zájmového vzdělávání.

E-LEARNINGOVÁ ČÁST:

Výuka a metodická podpora probíhá v prostředí eStudovny .

 

 


Poznámka: druhý ročník funkčního studia, určeného zejména pro ředitele DDM a SVČ

Číslo programu

M69-09-21-231

Kód programu

M69

Číslo akreditace

MSMT-11079/2020-4-336

Garant

Mgr. Tereza Halouzková, MBA
774999355
774 999 335
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • SŠ/VOŠ
  • ZUŠ/SUŠ
  • DDM/SVČ/ŠD/ŠK/DM
  • Zájmové a neformální vzdělávání
Kraje
  • Praha a SČ
Datum konání

24.- 28.3. 2024, 6.-8.5.2024, 16.-18.9.2024,18.-20.11.2024, prosinec 2024 (bude upřesněno)

Cena

43000,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

623

icon map pin

Lektoři
  • Ing. Milan Appel
  • PhDr. Jaroslav Jindra
  • RNDr. Milan Macek, CSc.
  • Mgr. Kateřina Jarošová
  • Mgr. Aleš Bednařík
  • Mgr. Michaela Štáfková, MBA

icon map pin

Místo konání

icon map pin

MAX účastníků

20

icon map pin

Cílová skupina
pedagogové volného času, ředitelé škol a školských zařízení

Poznámka

druhý ročník funkčního studia, určeného zejména pro ředitele DDM a SVČ Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit.