Studium pro ředitele škol a školských zařízení

pro 3. ročník

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Obsah celostátně realizovaného Kvalifikačního studia pro ředitele středisek volného času a domů dětí a mládeže vychází z definice osobnostních a profesních kompetencí vedoucího pracovníka a zaměřuje se na získání znalostí a dovedností v oblasti řízení školství, které umožní výkon funkce ředitele středisek volného času a domů dětí a mládeže. Obsah studia odpovídá požadavkům na znalosti a profesní dovednosti ředitelů škol (středisek volného času a domů dětí a mládeže). Studium je realizováno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, vyhláškou č. 329/2013 Sb., kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb., a Standardem pro udělování akreditací DVPP, č.j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25, 10 405/2008-6/IPPP.

Vzdělávací program je tříletý, kombinovaný prezenční a e-learningový.

Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů:

Kritéria výběru účastníků se řídí platnou legislativou (zákon č. 563/2004 Sb., §5 odst. 2 a § 24, vyhláška č. 329/2013 Sb., kterou se mění vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb., Standard pro udělování akreditací DVPP č. j. MŠMT 26 451/2005 – 25, 30 908/2005 – 25, 10 405/2008-6/IPPP)

Ve druhém ročníku vedoucí pracovníci ve spolupráci se svými kolegy zavádějí změny formou postupných kroků. Cílem druhého ročníku je rozvoj tzv. měkkých dovedností vedoucích pracovníků tak, aby dokázali implementovat participační řízení do činnosti organizace. Rovněž jde o rozvoj týmové spolupráce. Podíl pracovníků na řízení se zvyšuje, využívají se k tomu dané nástroje (brainstorming, brainwriting, mřížka dopadu a uskutečnitelnosti, myšlenkové mapy…).

Ve třetím ročníku tyto změny institucionalizují. Cílem 3. ročníku je zabezpečit plánovitý a promyšlený přístup ke zlepšování efektivnosti organizace. SVČ či jiné školské zařízení pro zájmové vzdělávání standardizuje principy „Učící se organizace“ jako základní normu rozvoje.

Aby tento rozvojový program v rámci Trvalého rozvoje organizací dosáhl svých cílů, je připravena řada systematických podpor pro vedoucího pracovníka. Vedle systému zpracovávání povinných materiálů – domácích prací je zpracován systém kroků, které bude účastník během studia implementovat do své organizace. Jde o doporučené konkrétní kroky, které jsou mu nabízeny jako cesta k cílům organizace.

PREZENČNÍ ČÁST STUDIA:

Jednotlivé ročníky jsou složeny ze vzdělávacích modulů, jejichž součástí je vždy benchmarking (porovnávání vlastní činnosti s výsledky nejlepších organizací ve stejné oblasti) ve vytypovaném školském zařízení pro zájmové vzdělávání. Jeho pracovníci zde prezentují svoje zařízení, činnost, záměry, výsledky, systém řízení atd. Zároveň zde účastníci procházejí praktickými aktivitami. Na závěrečném workshopu společně evaluují činnost zařízení, pomáhají rozkrývat silné i slabé stránky navštíveného zařízení atd.

Každý ročník končí obhajobou závěrečné práce, třetí ročník pak i souhrnnou ústní zkouškou. Oboje probíhá před komisí, přičemž obhajoby závěrečné práce se navíc účastní i všichni ostatní frekventanti ročníku.

Použité metody: výklad, diskuse, cvičení, simulace, řešení problému, případové studie,  shrnutí.

3. ročník 2024:

Osobnostní sociální výchova – Michaela Štáfková

Trvalý rozvoj organizace – Milan Appel

Vedení, řízení porad, vyjednávání  – Olga Medlíková / Michaela Štáfková

Strategické hry – Milan Appel, Zuzana Klusková

Jak ustát změnu – Jana Heřmanová

 

benchmarking

konzultace

e-lerningová podpora

příklady dobré praxe, výměna zkušeností, trendové aktivity

obhajoba závěrečné práce + závěrečné zkoušky

 

Součástí Kvalifikačního studia pro ředitele středisek volného času a domů dětí a mládeže jsou odborné stáže ve vybraných střediscích volného času nebo domech dětí a mládeže, e-learning s řadou testů, samostudium.

V průběhu studia má každý účastník nárok na 12 hodin konzultací ročně.

Samostatnou součástí studia je každoroční obhajoba ročníkové práce a po 3. ročníku kromě obhajoby závěrečné práce i závěrečná zkouška. Všechny obhajoby i zkouška probíhají před komisí.

3. ročník  / 75H  studia

2 vzdělávací moduly

2 stáže (benchmarking ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání)

e-learningová podpora

obhajoba závěrečné práce, ústní zkouška.

 

Osobnostně – sociální výchova II

Cílem je upevnit a dále rozvíjet informace a dovednosti z oblasti sebepoznání, seberozvoje a fungování mezilidských vztahů. Účastníci se naučí pracovat se zpětnou vazbou a budou schopni vyhodnocovat a porovnávat rozvoj své vlastní osobnosti také v časových souvislostech. Cílem předmětu je také naučit účastníky o výše uvedených tématech komunikovat s ostatními podle pravidel.

Základní životní strategie jednotlivců a skupiny, principy fungování skupiny a sociálních vztahů – atmosféra vztahů, mozek - jeho struktura a hlavní principy fungování – nadstavba, základní techniky sebepoznání a seberozvoje – nadstavba.

Trvalý rozvoj organizace

Cílem je nastavení a upevnění  procesů, kroků a cílů organizace – vedoucí k trvalému a udržitelnému rozvoji organizace. Praktické metody a ukázky.   

 

Vedení diskuse a řízení porad

Cílem je zvýšení dovedností v oblasti vedení diskuse a řízení porad tak, aby účastníci pochopili základní principy efektivního řízení porad.

Všeobecný průběh jednání. Pravidla vedení diskuse.

Jak ustát změnu

Cílem předmětu je rozšířit znalosti z oblasti evaluace, hodnocení a změny. Cílem je také, aby si účastníci vyzkoušeli reálnou sebeevaluaci svojí organizace nebo alespoň některých jejích činností. Jde o uvědomění si silných a slabých stránek organizace, jejich rozvoj nebo eliminaci. Vyhodnocení změn a nastavení procesů  v dalším rozvoji. Práce s výstupy. Jednotlivé kroky a nástroje  změny.

Klíčové prvky řízení změn, fáze v procesu změny, komunikace změny, účastníci změny, typologie účastníků, implementace změny, jak ustát změnu.

 

E-LEARNINGOVÁ ČÁST:

Výuka a metodická podpora probíhá v prostředí eStudovny .


Poznámka: třetí ročník tříletého funkčního studia, určeného zejména pro ředitele DDM a SVČ

Číslo programu

M69-09-21-222

Kód programu

M69

Číslo akreditace

MSMT-11079/2020-4-336

Garant

Mgr. Tereza Halouzková, MBA
774999355
774 999 335
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • SŠ/VOŠ
  • ZUŠ/SUŠ
  • DDM/SVČ/ŠD/ŠK/DM
  • Zájmové a neformální vzdělávání
Kraje
  • Praha a SČ
Datum konání

24.- 28.3. 2024, 16.-18.9.2024, prosinec 2024 (bude upřesněno)

Cena

27000,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

623

icon map pin

Lektoři
  • Ing. Milan Appel
  • PhDr. Jaroslav Jindra
  • RNDr. Milan Macek, CSc.
  • PaedDr. Olga Medlíková
  • Mgr. Aleš Bednařík
  • Mgr. Michaela Štáfková, MBA

icon map pin

Místo konání

icon map pin

MAX účastníků

25

icon map pin

Cílová skupina
ředitelé a zástupci škol a školských zařízení

Poznámka

třetí ročník tříletého funkčního studia, určeného zejména pro ředitele DDM a SVČ Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit.