Metody čtenářské gramotnosti ve výuce literatury na 2. stupni ZŠ

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Téma semináře je zaměřeno na problematiku čtenářské gramotnosti, její podporu a začlenění do výuky literatury na 2. stupni základních škol. Dále na samotnou tvorbu materiálů vedoucích k procvičení čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka.

1. část

Teoretický úvod formou prezentace – čtenářská gramotnost, mezipředmětové vztahy, důležitost čtenářské gramotnosti, propojení nutných literárních znalostí s prvky čtenářské gramotnosti. Důraz bude kladen také na možné publikace a pomůcky, které by mohly být využité ve výuce. Diskuse.

2. část

Ukázka různých typů cvičení vhodných k rozvoji a procvičování čtenářské gramotnosti (hledání souvislostí, výběr podstatného, usuzování, předvídání, shrnutí a zhodnocení, struktura textu, časová posloupnost, rozhodovací schopnosti, kreativita, kontrola, zda žák čtenému porozuměl aj.). V této části semináře proběhnou ukázky různých druhů možných čtenářských strategií (práce s textem do tabulky, graf, výchozí text s úkoly, práce s literárními texty aj.), které pak účastníci kurzu mohou využít ve své pedagogické praxi. V textech se také projeví mezipředmětové vztahy (dějepis, výchova ke zdraví, zeměpis, matematika, cizí jazyky, výtvarná výchova, výchova k občanství aj.) Účastníci kurzu si osvojí možnosti tvorby výchozích úkolů, otázek a strategií k tvorbě vlastních materiálů a možností vedení hodiny s prvky čtenářské gramotnosti. Diskuse.

3. část

Společná tvorba materiálu – praktické vyzkoušení vybraných aktivit spojených s prací s literárním textem a seznámí se s čtenářskými postupy, jejichž pomocí je možno docílit rozvoje či zlepšení čtenářské gramotnosti. Ukázka tvorby materiálu sloužícího k procvičování čtenářské gramotnosti u všech žáků ročníku s přihlédnutím k žákům se speciálními potřebami. Pracovat budeme s výchozím literárním textem, budeme si klást otázky, vytvářet rébusy, křížovky, cvičení aj. Zároveň budeme vycházet ze čtenářských strategií (analýza textu, výběr důležitého, práce s detailem, usuzování a vyvozování, předvídání aj.). Důležité bude samotné zapojení účastníků kurzu a následná diskuse.

 

 

 


Číslo programu

F20-03-24-241

Kód programu

F20

Číslo akreditace

MSMT-7136/2021-6-310

Garant

Václav Čech
778757166

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Základní vzdělávání
  • 2. stupeň ZŠ
  • Jazykové vzdělávání
Kraje
  • Jihlava
Datum konání

10. května 2024, 9:00–15:30

Cena

1260,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Jitka Vyplašilová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Jihlava, Zborovská 3

icon map pin

MAX účastníků

20

icon map pin

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií

Přihlásit se