Metody čtenářské gramotnosti ve výuce literatury na 2. stupni ZŠ
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Téma semináře je zaměřeno na problematiku čtenářské gramotnosti, její podporu a začlenění do výuky literatury na 2. stupni základních škol. Dále na samotnou tvorbu materiálů vedoucích k procvičení čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka.
1. část
Teoretický úvod formou prezentace – čtenářská gramotnost, mezipředmětové vztahy, důležitost čtenářské gramotnosti, propojení nutných literárních znalostí s prvky čtenářské gramotnosti. Důraz bude kladen také na možné publikace a pomůcky, které by mohly být využité ve výuce. Diskuse.
2. část
Ukázka různých typů cvičení vhodných k rozvoji a procvičování čtenářské gramotnosti (hledání souvislostí, výběr podstatného, usuzování, předvídání, shrnutí a zhodnocení, struktura textu, časová posloupnost, rozhodovací schopnosti, kreativita, kontrola, zda žák čtenému porozuměl aj.). V této části semináře proběhnou ukázky různých druhů možných čtenářských strategií (práce s textem do tabulky, graf, výchozí text s úkoly, práce s literárními texty aj.), které pak účastníci kurzu mohou využít ve své pedagogické praxi. V textech se také projeví mezipředmětové vztahy (dějepis, výchova ke zdraví, zeměpis, matematika, cizí jazyky, výtvarná výchova, výchova k občanství aj.) Účastníci kurzu si osvojí možnosti tvorby výchozích úkolů, otázek a strategií k tvorbě vlastních materiálů a možností vedení hodiny s prvky čtenářské gramotnosti. Diskuse.
3. část
Společná tvorba materiálu – praktické vyzkoušení vybraných aktivit spojených s prací s literárním textem a seznámí se s čtenářskými postupy, jejichž pomocí je možno docílit rozvoje či zlepšení čtenářské gramotnosti. Ukázka tvorby materiálu sloužícího k procvičování čtenářské gramotnosti u všech žáků ročníku s přihlédnutím k žákům se speciálními potřebami. Pracovat budeme s výchozím literárním textem, budeme si klást otázky, vytvářet rébusy, křížovky, cvičení aj. Zároveň budeme vycházet ze čtenářských strategií (analýza textu, výběr důležitého, práce s detailem, usuzování a vyvozování, předvídání aj.). Důležité bude samotné zapojení účastníků kurzu a následná diskuse.
Číslo programuF20-03-24-241 Kód programuF20 |
Číslo akreditaceMSMT-7136/2021-6-310 |
Garant
Václav Čech
778757166
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
10. května 2024, 9:00–15:30
Cena
1260,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|