Formativní hodnocení a role učitele v mateřské škole

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Vzdělávací program je zaměřen na podporu zavádění formativního hodnocení v mateřské škole a je rozdělen do tří okruhů.

        První okruh se zabývá teoretickým vysvětlením podstaty hodnocení v mateřské škole a souvislostí s pedagogickou diagnostikou:


  • podstata formativního hodnocení: co je to hodnocení a proč je hodnocení dětí tak důležité

  • souvislost hodnocení a pedagogické diagnostiky

  • formy hodnocení a jejich účel (formativní hodnocení jako průběžné hodnocení, které je založené na kvalitní zpětné vazbě)

  • funkce formativního hodnocení: motivační funkce – jak motivovat děti pochvalou a povzbuzením, praktické příklady motivace: komunikace s dětmi

  • informativní funkce hodnocení jako poskytnutí informací dětem prostřednictvím popisného jazyka a zpětné vazby dětem

  • korektivní funkce hodnocení a vedení dětí k sebehodnocení: ukázky sebehodnocení dětí

  • důvody, proč používat formativní hodnocení v prostředí předškolního vzdělávání

  • práce s chybou jako přirozená cesta se učit


        2 hodiny

 

        Druhý okruh seznámí účastníky se způsobem komunikace s dětmi v předškolním vzdělávánís použitím popisného jazyka a zpětné vazby:


  • základní strategie a podmínky pro využití formativního hodnocení v MŠ

  • ukázka technik efektivní komunikace

  • principy formativního hodnocení jako důležitého nástroje informací pro učitele, rodiče a také pro děti, které spolurozhoduje o motivaci dítěte k činnosti a výrazně ovlivňuje sebepojetí dítěte

  • hodnocení dítěte učitelem a jeho vyvážení sebehodnocením dítěte

  • cíle a kritéria ve spojitosti se zpětnou vazbou na konkrétních činnostech učitele MŠ

  • strategie formativního hodnocení v MŠ:

  • objasňování, sdílení a porozumění cílům a kritériím úspěchu

  • organizování diskuze společně s dětmi

  • efektivní zpětná vazba, nácvik použití popisného jazyka.

  • učení dětí mezi sebou navzájem

  • aktivizace dětí

  • základní podmínky pro využití formativního hodnocení v MŠ:

  • navození atmosféry bezpečí a důvěry

  • stanovování vzdělávacích cílů společně s dětmi

  • užívání různých postupů a metod při hodnocení dětí

  • užívání různých vzdělávacích a organizačních metod

  • zpětná vazba

  • aktivní učení dětí ukázka aktivního učení dětí z prostředí MŠ: https://audiovideo.rvp.cz/video/4378/SLONI.html


  2 hodiny

     Třetí okruh seznámí účastníky s portfoliem dítěte jako s jednou z metod formativního hodnocení a s technikami formativního hodnocení, použitelnými v MŠ:


  • založení, uložení a vedení diagnostického portfolia v MŠ

  • zapojení rodičů na tvorbě portfolia

  • sdílení zkušeností účastníků se zaváděním portfolií nad přinesenými portfolii

  • ukázka komunikace učitelky mateřské školy s dítětem nad portfoliem

  •    https://audiovideo.rvp.cz/video/4224/VIRTUALNI-HOSPITACE-ZAMERENA-NA-ZAVADENI- 

  • FORMATIVNIHO-HODNOCENI-DETI.html



  • Představení technik formativního hodnocení, které jsou využitelné v předškolním vzdělávání:

  • náhodný výběr aneb aktivizace dětí,

  • hromadné hlasovací systémy

  • tvoření konstruktivních otázek

  • najdi co je dobře- vrstevnické učení, práce s chybou

  • na detektivy

  • kvíz


Praktické příklady použití technik z prostředí MŠ, zkušeností účastníků.


Číslo programu

J19-02-12-242

Kód programu

J19

Garant

Bc. Andrea Rotová

770 108 898
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
Kraje
  • Praha a SČ
Datum konání

7. října 2024, 9:00–16:00

Cena

1350,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Bc. Alena Kroupová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Praha a střední Čechy, Senovážné nám. 25, budova A

icon map pin

MAX účastníků

22

icon map pin

Cílová skupina
učitelé MŠ

Přihlásit se