Formativní hodnocení na základní škole
I. stupeň
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Jedním ze společných znaků úspěšných škol (dle ČŠI) je kladení důrazu na systematické sledování vzdělávacích výsledků žáků, poskytování zpětné vazby (formativní hodnocení, formativní přístup) a identifikace vzdělávacích problémů v rané fázi vývoje.
Komplexní metodická podpora pedagogických pracovníků v této oblasti povede ke zlepšení jejich dovednosti provádět kvalitní formativní hodnocení, schopnosti pozorovat žáky, analyzovat výsledky jejich činnosti, a tak získávat informace o jejich znalostech, dovednostech a zejména o jejich potřebách. Pedagogičtí pracovníci se naučí hledat cesty, jak podpořit jednotlivé žáky na jejich individuální vzdělávací cestě. Nebudou se zaměřovat pouze na obsah, ale také na samotné žáky, aby ke každému přistupovali individuálně a přemýšleli, jak pro něj vhodně diferencovat výuku a učivo. Proces formativního hodnocení učí žáky přebírání odpovědnosti za vlastní učení a podporuje osobnostní rozvoj. Program je určen učitelům, kteří chtějí transformovat svůj vzdělávací proces a aktivně vést každého žáka k úspěchu, současně se zaměřuje na seznámení účastníků s tvorbou hodnoticích kritérií, která vedou ke správnému pochopení evaluačního procesu v současné škole.
Časová dotace vzdělávacího programu je 24 vyučovacích hodin rozložených do tří dnů.
V prvním modulu v dotaci 8 hodin se lektorka zaměří na témata: Základní otázky dobré výuky, práce s heterogenní třídou- individualizace výuky, hodnocení jako jeden z faktorů ovlivňující kvalitu vzdělávání. Praktické techniky formativního hodnocení a k tomu strategie a nástroje.
Ve druhém modulu v délce 8 hodin bude navazovat tématy: Efektivní zpětná vazba, normativní vs. kriteriální hodnocení, důkazy o pokroku žáka a budování jeho autonomie.
V obou modulech průběžně lektorka učitelům ukáže, jak respektovat individuální odlišnosti žáků, jejich přirozené zrání a jak podporovat snahu překonat sám sebe. Představí metody, jak aktivně zapojit žáky do jejich vlastního učení a praktické techniky formativního hodnocení vyzkoušené v praxi lektorky. Společně se zamyslíte nad tvorbou objektivních školních pravidel a kritérii hodnocení žáka a individuálním přístupem k žákům dle jejich předpokladů a schopností.
Účastníkům budou představeny konkrétní techniky formativního hodnocení jako např. Semafor, Uznání a otázka, Vzájemné hodnocení prací, Hodnotící komunitní kruh, metoda V – Ch – D, 4 rohy, hodnocení práce v hodině, myšlenková mapa, kombinace sebehodnocení, vrstevnické hodnocení a hodnocení učitele apod.
Zároveň se budete věnovat cestě vedoucí od hodnocení k sebehodnocení žáků a představíte si pracovní listy, portfolia a další nástroje.
Vyzkoušíte si koučovací rozhovor vedoucí žáka k naplánování dalšího postupu jeho školní práce a přípravy k dosažení stanoveného cíle. Proběhne také nácvik poskytování popisné zpětné vazby
Třetí den vzdělávacího programu se uskuteční s časovým odstupem od prvních dvou dnů, aby účastníci mohli začít aplikovat nově získané informace ve své práci a mohli si připravit reflexi, dotazy a v případě zájmu zaslat lektorce kazuistiku k řešení.
Obsah vzdělávacího programu v bodech:
- Hodnocení, význam a jeho specifika
- Pět klíčových strategií formativního hodnocení, pravidla a podmínky poskytování formativního hodnocení
- Metody formativního hodnocení (respektující komunikace, zpětná vazba, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení, cíle, kritéria) – obecné vysvětlení pojmů
- Pravidla a podmínky poskytování zpětné vazby – pozitivní a negativní zpětná vazba, chyby v podávání zpětné vazby
- Slovní hodnocení, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení
- Praktický nácvik tvorby kritérií k formativnímu hodnocení
Cíl programu:
Účastníci programu se seznámí se způsoby, jak aktivně zapojit žáky do jejich vlastního učení, naučí se řadu praktických technik formativního hodnocení a dozví se, jak poskytovat zpětnou vazbu, která žáky motivuje a posouvá dopředu. Učitelé budou reflektovat vlastní formy a typy vyhodnocování výsledků učení žáků a ujasní si nastavování cílů.
Účastník vzdělávacího programu sdílí s ostatními své zkušenosti s individualizovaným hodnocením žáků. Naučí se konkrétní příklady typů hodnocení. Vyzkouší si poskytování zpětné vazby, rozliší mezi chválou a oceněním. Zformuluje příklad na hodnocení s pomocí hodnotících kritérií a indikátorů.
Číslo programuQ87-03-12-242 Kód programuQ87 |
|
Garant
Bc. Andrea Rotová
770 108 898
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
6. - 7. listopadu 2024 a 29. ledna 2025 od 9.00 - 16.00 hod.
Cena
3400,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|