Uvedené inspirace jsou určené pro učitele MŠ i 1. stupně ZŠ a poskytují příležitost k získání vhledu do procesu plynulého přechodu mezi danými stupni.

 

Plynulým přechodem z předškolního do základního vzdělávání rozumíme přijetí myšlenky: „Učitel je připraven vzdělávat každé dítě, které do první třídy přichází:“ Ačkoliv mateřská škola směřuje k vyrovnávání vzdělávacích šancí všech dětí, není možné předpokládat, že na počátku školní docházky budou všechny děti na „stejné startovní čáře“.

Inspiromat k plynulému přechodu z MŠ do ZŠ – OrgPad

Inspiromat zpracovaný ve formě myšlenkové mapy nabízí ukázky, jak realizovat jednotlivé fáze přechodu z MŠ do ZŠ v časové posloupnosti. Náměty konkrétních aktivit, které otevřete rozkliknutím jednotlivých buněk, jsou určené jak pro učitele, tak pro zapojení rodičů. Na tvorbě tohoto materiálu se podíleli členové Národního metodického kabinetu a územních metodických kabinetů pro předškolní a prvostupňové vzdělávání IPs Kurikulum (NPI, 2025).

Metodický materiál MŠMT k odkladům povinné školní docházky a zajištění plynulého přechodu dítěte mezi mateřskou a základní školou pro mateřské a základní školy

Metodický materiál přináší učitelům informace o změně v přístupu k odkladům povinné školní docházky. Obsahuje také odkazy na další dostupnou metodickou podporu v oblasti plynulého přechodu dítěte z mateřské do základní školy.

Metodický materiál MŠMT k odkladům povinné školní docházky a zajištění plynulého přechodu dítěte mezi mateřskou a základní školou pro školská poradenská zařízení

Metodický materiál přináší školským poradenským zařízením informace o změně v přístupu k odkladům povinné školní docházky, která spočívá v důrazu na individuální posouzení, včasnou podporu a spolupráci s pedagogy i zákonnými zástupci.

Metodické doporučení k průběhu individuálního vzdělávání dětí v mateřských školách a ověření dosahování očekávaných výstupů

Materiál přináší metodické doporučení k nastavení, průběhu a ověření individuálního vzdělávání dětí v mateřských školách. Je aktualizován v souladu s revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (2025). Obsahuje také odkazy na další dostupnou metodickou podporu v oblasti plynulého přechodu dítěte z mateřské do základní školy.

Kognitivní rozvoj s využitím skupinových činností v předškolním vzdělávání (metodika pro pedagogy)

Metodika je určená především učitelům v mateřských školách a klade si za cíl podpořit učitele v oblasti využívání optimálních vzdělávacích strategií pro vyvážený socioemoční a kognitivní rozvoj dětí (nejen) ze sociálně znevýhodněného prostředí. Kromě odborného teoretického textu nabízí i 96 vzdělávacích aktivit.

Podpora dítěte v domácím prostředí (příručka pro rodiče)

Příručku mohou učitelé z mateřských škol nabídnout rodičům. Ti zde naleznou inspiraci pro přípravu podporujícího prostředí, ke stimulaci myšlení, k podpoře zdraví a výživy, utváření pozitivního vztahu k učení a lásky k poznávání. Příručka obsahuje soubor námětů na činnosti, které mohou rodiče s dítětem realizovat doma nebo venku a podpořit tak úspěšný přechod dítěte z mateřské do základní školy.

Adaptační období v 1. ročníku základní školy jako příležitost k usnadnění plynulého přechodu z předškolního do základního vzdělávání

Každý začátek je důležitý. Nástup do základní školy může pro dítě znamenat velkou výzvu plnou očekávání, ale i nervozity a obav z neznámého. Ze strany školy ovlivňuje adaptaci množství nároků, míra odlišnosti od předškolního vzdělávání, školní prostředí a jeho klima, a především lidé ve školním prostředí, tedy učitelé se svou osobností a edukačním stylem a kolektiv spolužáků nejen ve třídě, ale v celé škole. Text je určen nejen učitelům 1. ročníků, kteří mají zásadní vliv na adaptaci dítěte na školní prostředí, ale i pro vedení základních škol, protože průběh adaptačního období ve školách organizačně nastavují.

Jak můžete podpořit své dítě v prvních týdnech školní docházky

Přehledný leták s doporučeními pro rodiče prvňáků můžou využít učitelé 1. ročníku ZŠ a předat ho rodičům při prvním společném setkání.

Zápis do 1. ročníku základní školy jako společenská událost

Zápis dítěte do 1. ročníku základní školy je významným mezníkem v jeho životě. Pocity, které v tomto okamžiku dítě prožívá, ovlivňují jeho očekávání týkající se školní docházky. Proto by měl být zápis událostí, na kterou se bude dítě společně se svými blízkými těšit a později rádo vzpomínat. Materiál přináší doporučení, jak lze připravit motivační část zápisu, a ukázky zápisů ze šesti základních škol.

Jak můžete pomoci svému dítěti před nástupem do školy

Materiál je věnován především rodičům dětí před nástupem do základní školy. Je přílohou dokumentu Informace k organizaci zápisů k povinné školní docházce (MŠMT) a nahrazuje dříve používané Desatero pro rodiče vydané v roce 2016.

Aby byl přechod z mateřské do základní školy plynulý

Online setkání nabízí užitečné informace pro učitele v mateřských školách i 1. ročnících základních škol, a přispívá tak ke sblížení jejich názorů na vzdělávání dětí, na přípravu dětí do školy a plynulý přechod z mateřské školy do základní.

SPOLU na grafomotoriku

Grafomotorika je opakovaně předmětem zájmu, zvláště pokud přemýšlíme o přechodu dítěte z mateřské do základní školy. Abychom si pohled na grafomotoriku nezužovali na představu papíru a tužky, připravili jsme pro vás sérii krátkých videí, ve kterých se dozvíte, co vše se skrývá pod tímto pojmem a jak prakticky grafomotoriku u dětí rozvíjet. Videa jsou připravená jako nabídka pro rodiče, ale najdou zde inspiraci i učitelé.

Soubor videí SPOLU

Soubor krátkých videí, ve kterých přibližujeme možnosti, jak můžeme podpořit rozvoj svého dítěte v domácím prostředí. Pozornost je věnována jednoduchým každodenním činnostem, při kterých můžeme společně trávit čas a zároveň vytvářet svému dítěti nové příležitosti k rozvoji, podporovat dětskou zvídavost, manuální zručnost, obratnost i další kompetence, důležité například pro přechod z mateřské do základní školy.

Minimetodiky pro předškolní vzdělávání

Minimetodiky stručně představují hlavní zásady, které se vztahují k rozvoji čtenářské, matematické, přírodovědné a digitální gramotnosti. Popisují konkrétní činnosti, které rozvíjení těchto gramotností podporují. Učitelům mohou pomoci v navazování spolupráce s rodiči, pro které mohou být minimetodiky osvětovým materiálem.

Jak zvládnout nástup do 1. třídy

Jak se připravit na jedno z nejdůležitějších období života dítěte? Co všechno dítě čeká a jak to nejlépe společně zvládnout?

Jak správně držet tužku

Grafomotorika, to není jen příprava na psaní a držení psacího náčiní.

Další aktuality

10. prosinec 2025

Finanční vzdělávání v Rakousku

Rakouský projekt se zaměřuje na finanční vzdělávání učňů, kteří byli dosud v této oblasti opomíjeni. E-learningové moduly inspirované praktickým životem posilují jejich finanční gramotnost a připravují je na samostatný život.

Číst více

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více