Dříve byl za gramotného považován ten, kdo uměl na základní úrovni číst, psát a počítat. V současnosti získal tento pojem nový význam a pod gramotností určité oblasti se skrývá nejenom znalost pojmů dané oblasti, jejich porozumění a pochopení v souvislostech, ale i dovednost využít je všestranně v praktickém životě. Přestože nejsou gramotnosti v RVP PV přímo vyjádřeny, najdeme ve vzdělávací nabídce mnoho příležitostí k jejich rozvoji. Stejně tak jednotlivé vzdělávací oblasti RVP ZV poskytují možnosti pro jejich rozvíjení.

 

SPOLEČNÉ INSPIRACE

Zápis do 1. ročníku ZŠ a jeho úskalí z pohledu matematické gramotnosti

Webinář reaguje na fakt, že obsah zápisů do 1. ročníků ZŠ silně ovlivňuje vzdělávací nabídku v mateřských školách, a zamýšlí se nad tím, co je přínosné a co nevhodné z hlediska dítěte v oblasti matematické gramotnosti.

Učitel rozvíjející gramotnosti

Metodický podpůrný materiál věnovaný podpoře profesního rozvoje učitelů popisuje obecné kompetence učitele i ty, které přímo směřují k podpoře rozvoje tří gramotností (digitální, čtenářské, matematické) u dětí/žáků.

Manipulativní činnosti rozvíjející matematickou gramotnost

Metodický průvodce je zaměřen na rozvoj operačního myšlení dětí předškolního věku a žáků 1. stupně ZŠ pomocí odkrývání vztahů mezi věcmi na základě manipulace s nimi.

Vzdělávací program Gramotnosti pro život

Krátké online lekce jsou zaměřené na vybrané oblasti čtenářské, matematické a digitální gramotnosti. Představují možnosti rozvíjení těchto gramotností napříč vzdělávacími oblastmi. Doplněné jsou knihovnou s dalšími doporučenými zdroji.

Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání

Metodický materiál vznikl jako nástroj, který může učiteli usnadnit stanovování výukových cílů a zároveň poskytuje podporu pro sledování pokroku dětí a žáků v rozvoji digitální gramotnosti. Ukazuje nejen na to, „co“ učit, ale především „jak“ učit, aby každé dítě a každý žák dosáhl v daném období svého maximálního rozvoje v dané oblasti.

Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání

Metodický materiál vznikl jako nástroj, který může učiteli usnadnit stanovování výukových cílů a zároveň poskytuje podporu pro sledování pokroku dětí a žáků v rozvoji digitální gramotnosti. Ukazuje nejen na to „co“ učit, ale především „jak“ učit, aby každé dítě a každý žák dosáhl v daném období svého maximálního rozvoje v dané oblasti.


SPECIFICKÉ PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

Minimetodiky pro předškolní vzdělávání

Minimetodiky stručně představují hlavní zásady, které se vztahují k rozvoji čtenářské, matematické, přírodovědné a digitální gramotnosti i informatického myšlení. Popisují také konkrétní činnosti, které rozvíjení těchto gramotností podporují. Učitelům mohou pomoci i v navazování spolupráce s rodiči, pro které mohou být minimetodiky osvětovým materiálem.

29 námětů pro rozvoj čtenářské, digitální a matematické gramotnosti

Publikace přináší vhled do problematiky podpory rozvoje čtenářské, matematické a digitální gramotnosti dětí v předškolním vzdělávání. Nabízené činnosti jsou zacíleny především na efektivní rozvoj gramotností, ale zaměřují se také na spolupráci, vrstevnické učení, hodnocení a sebehodnocení dětí. Publikace pro vás může být inspirací k prohlubování profesních kompetencí, či k přemýšlení o vzdělávacích potřebách dětí nebo o metodách a formách vzdělávání.

Gramotnosti v předškolním vzdělávání

Materiál nabízí vymezení čtenářské, matematické a digitální gramotnosti a seznamuje čtenáře s principy rozvoje gramotností u dětí v mateřské škole.

Rozvoj čtenářské pregramotnosti v praxi mateřské školy

Publikace učitelům nabízí návrh systémového rozvoje čtenářské gramotnosti i konkrétní náměty na podporu čtenářství, na využití různých čtenářských strategií a inspirativní příklady práce s knihou.  

Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku

Metodický průvodce nabízí teoretický vhled do tématu vývoje dítěte předškolního věku i inspirativní příklady činností vhodných pro rozvoj matematické gramotnosti.


SPECIFICKÉ PRO PRVOSTUPŇOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ I.

Seriál sedmi článků přináší ukázky výukových aktivit, pomocí kterých lze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost napříč předměty. Náměty byly vytvořeny v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Každá aktivita byla vytvořena ve spolupráci s učiteli z praxe a následně ověřena ve výuce. Pro snadnější orientaci je materiál doplněn specifikací věkové skupiny, pro kterou je aktivita určena, a je vázán na konkrétní vzdělávací obsah. Součástí některých úloh jsou ukázky pracovních listů, se kterými žáci pracovali.

Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ II.

Seriál patnácti článků přináší další ukázky výukových aktivit, pomocí kterých lze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost na 1. stupni základní školy. Tentokrát na společné téma Znám místo, kde žiji? Své zastoupení mají všechny vzdělávací oblasti. Náměty byly vytvořeny v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ).

49 námětů pro rozvoj čtenářské, digitální a matematické gramotnosti na 1. stupni základní školy

Publikace zaměřená na rozvoj matematické, čtenářské a digitální gramotnosti nabízí příležitosti k jejich rozvíjení v rámci různých vzdělávacích oblastí. Jednotlivé lekce jsou zpracovány tak, aby je učitel mohl ve své výuce rovnou  použít, nebo je upravit podle potřeb svých žáků. Navíc obsahují formulace důkazů o učení, které orientují žáka i učitele v tom, co je cílem dané lekce a jak je možné zjistit, zda a do jaké míry tohoto cíle bylo dosaženo.

27 námětů pro rozvoj čtenářské, digitální a matematické gramotnosti na 1. stupni ZŠ

Sborník obsahuje 27 karet, které mohou být inspirací při rozvíjení matematické, čtenářské nebo digitální gramotnosti žáků. Jedná se o rozpracované učební aktivity a komplexní úlohy pro jednotlivé vzdělávací oblasti.

Manipulativní činnosti a modelování rozvíjející matematickou gramotnost

Příručka obsahuje přes 30 námětů na využití nejrůznějších pomůcek pro podporu rozvoje matematické gramotnosti.

Manipulativní činnosti pro základní vzdělávání

Deset video nahrávek ukazuje využití pomůcek pro rozvíjení představ žáků v oblastech kvantita, prostor a tvar a pro rozvoj některých složek matematické gramotnosti, jako jsou matematické uvažování, modelování, používání pomůcek a nástrojů.

Čteme nejen v hodinách českého jazyka – Úlohy PIRLS 2011

Cílem publikace ČŠI je seznámit čtenáře s tím, jak je v rámci šetření PIRLS chápána čtenářská gramotnost, se sledovanými typy dovedností v rámci daného šetření, s uvolněnými testovými úlohami PIRLS 2011 a s možnostmi jejich využití při výuce.

Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání

Publikace obsahuje náměty na úlohy využitelné při výuce ve 4.-5. ročnících. Tyto náměty vyplynuly z analýz nedostatků, které se projevily v řešeních českých žáků v šetřeních PIRLS 2011 a TIMSS 2011.

Úlohy pro rozvoj dovedností

Metodická publikace ČŠI vznikla na základě výkonů českých žáků ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Jedná se o výběr úloh, které se zaměřují zejména na ty dovednosti, které českým žákům dělaly a dělají problémy.

Minimetodika k finanční gramotnosti

Zvyšování finanční gramotnosti žáků má výrazný preventivní potenciál. Minimetodika upozorňuje na některé vybrané aspekty a odkazuje na další informační zdroje.

PIRLS 2016 – publikace s uvolněnými úlohami ze čtenářské gramotnosti

Testové úlohy uvolněné ze šetření PIRLS jsou v publikaci ČŠI představeny v širším kontextu podmínek výuky a možností rozvoje čtenářské gramotnosti žáků v ČR. Publikace je určena učitelům, kteří rozvíjejí čtenářské dovednosti žáků jak v hodinách českého jazyka, tak při výuce dalších vzdělávacích oborů.

Další aktuality

02. duben 2024

Zahájili jsme veřejnou konzultaci rámcových vzdělávacích programů

NPI ČR předkládá k veřejné konzultaci výsledky práce odborných pracovních skupin, které se zabývaly revizí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Číst více

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více

13. březen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Do škol se dostává mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Na dubnové DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na smysluplné využití informatických pomůcek zábavnou formou.

Číst více

28. únor 2024

Zahajujeme veřejnou diskuzi ke Koncepci revize RVP ZŠS

Rádi bychom vás pozvali na zahájení veřejné diskuze ke Koncepci revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Debata se bude konat online 4. března.

Číst více

31. leden 2024

Vyjádření k informacím zveřejněným dne 29. ledna 2024 v článku na Seznamzpravy.cz

NPI ČR se důsledně ohrazuje proti nepravdivým informacím, které byly zveřejněny na Seznamzpravy.cz v článku Další fáze výuky začala. Místo Přemyslovců bude důležitější výklad.

Číst více