Hlavní cíle a poslání NPI ČR:
Zajistit systematický přenos vzdělávacích inovací z centrální koncepční úrovně do školské praxe v regionech: podstatným prvkem nové organizace jsou regionální centra podpory pedagogů (krajská pracoviště NPI ČR), která poskytují:
- metodickou podporu školám a pedagogům
- cílené další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) hlavně ve státních prioritách
- podporu strategického řízení ve školách a územích
- podporu vedoucích pracovníků ve školství a dalších skupin pedagogických pracovníků (např. začínajících a uvádějících učitelů atd.)
Předmět hlavní činnosti NPI ČR (výňatek ze zřizovací listiny)
- Tvorba kurikula a kurikulárních dokumentů ve vymezených oblastech vzdělávání (vč. činností směřujících k přípravě či posouzení učebních dokumentů, učebnic atd.), monitoring a evaluace plánovaného realizovaného a výsledkového kurikula a kurikulárních dokumentů v síti určených škol;
- Příprava a realizace vzdělávacích programů DVPP především v oblasti státních priorit ve vzdělávání vč. tvorby vlastních programů, metodických materiálů a učebních textů;
- Systematická metodická a vzdělávací podpora řídících pracovníků škol a ŠZ v oblasti strategického plánování a rozvoje na místní, regionální a krajské úrovni;
- Podpora síťování škol a spolupráce s ostatními aktéry v oblasti DVPP, dalšími OPŘO, vytváření nástrojů pro zvýšení kvality výuky;
- Koordinace a metodická a informační podpora zřizovatelů škol a školských zařízení, jejich řídících pracovníků a pedagogických pracovníků na místní a regionální úrovni prostřednictvím krajských pracovišť (center podpory) NPI;
- Metodická podpora v oblasti preventivní, pedagogicko-psychologické, speciálně pedagogické péče a v oblasti ústavní a ochranné výchovy (vč. tvorby metodik, standardů a nástrojů, např. programů primární prevence rizikového chování atd.);
- Podpora a rozvoj kariérového poradenství v celoživotním a dalším vzdělávání, síťování institucí v těchto oblastech i na trhu práce;
- Podpora nadání a pedagogických pracovníků v oblasti práce s talentovanými žáky, organizace soutěží a přehlídek;
- Podpora vybraných činností v oblasti mládeže a pedagogických pracovníků pracujících s mládeží v zájmovém a neformálním vzdělávání;
- Analytické, výzkumné a evaluační činnosti;
- Zajišťování metodické a odborné spolupráce v oblasti jednotných závěrečných zkoušek, přijímacích zkoušek a maturitních zkoušek;
- Realizace projektů ESIF;
- Správa Národní soustavy kvalifikací atd.