Podpora dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) je nedílnou součástí práce učitelů. Právní předpisy používají termín cizinci, ale v nejširším slova smyslu jde o všechny děti a žáky, kteří ve svém domácím prostředí nemluví česky.

SPOLEČNÉ INSPIRACE

NPI ČR připravil webové stránky https://cizinci.npi.cz. Web je průběžně aktualizován a doplňován. Najdete zde mimo jiné i podporu, kterou nabízejí krajská pracoviště přímo školám.

Další inspirace pro práci s dětmi s OMJ naleznete na ukrajina.npi.cz


Komunikační kartičky

Komunikační kartičky mohou sloužit jako podpora a pomoc pedagogickým pracovníkům a dětem s OMJ. Jsou zaměřené na komunikaci mezi dítětem a pedagogickým pracovníkem i mezi dětmi navzájem a také na vyjádření základních potřeb a pocitů dítěte. Materiál vznikl ve spolupráci Národního pedagogického institutu ČR a Unicef. Autorský tým: Hana Splavcová, Hana Havlínová, Jana Chmátalová, Nikola Krejčová. Grafická úprava: Anna Bezoušková


Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách

Publikace je určena pedagogickým pracovníkům mateřských škol (MŠ), kteří se v praxi setkávají s dětmi s odlišným mateřským jazykem (OMJ) a mají před sebou nelehký úkol – pomoci jim začlenit se mezi vrstevníky.


Mnoho užitečných informací, nápadů a tipů pro práci s dětmi a žáky s OMJ/cizinci poskytuje dlouhodobě také nezisková organizace META. Aktuálně zde najdete užitečné informace věnované zapojování dětí a žáků z Ukrajiny do českých škol a českého prostředí.


SPECIFICKÉ PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

Využití pedagogické diagnostiky pro podporu dětí s OMJ a dětí cizinců

Příspěvek v sobě propojuje dvě významná témata předškolního vzdělávání. S využitím praktické ukázky je přiblížena činnost, která cílí na rozvoj slovní zásoby a komunikačních dovedností dětí. Zároveň je dobrou příležitostí pro učitele k pedagogickému diagnostikování. Na základě pozorování učitel vyhodnotí aktuální možnosti každého dítěte a nastaví potřebnou intervenci, kterou je přiměřená rozvíjející vzdělávací nabídka.

Desatero zprostředkování češtiny dětem (nejen) z Ukrajiny

NPI ČR ve spolupráci s paní ředitelkou Mateřské školy, Liberec, Klášterní 466/4, PaedDr. Kamilou Podrápskou, Ph.D., pro Vás připravil jednoduchou pomůcku, deset zásad, jak podporovat děti s odlišným mateřským jazykem při osvojování češtiny.

Nápadníček aktivit pro MŠ

Společnost META o.p.s nabízí inspiraci pro práci s celou třídou mateřské školy s ohledem na zapojení dětí s odlišným mateřským jazykem. V úvodu publikace najdete Desatero pro zapojení dětí s OMJ při řízených činnostech a na týdenním projektu Lidské tělo jsou ilustrovány vhodné postupy a pomůcky, které může učitel využít i pro realizaci jiných témat.

Metodika integrace dětí s OMJ v mateřské škole

V metodice jsou popsány jednotlivé kroky, jak postupovat při integraci dítěte s OMJ do MŠ. Ukotvuje problematiku do legislativního rámce, předkládá zkušenosti s integrací těchto dětí do MŠ Sluníčko v Praze jak z pohledu ředitelky, tak z pohledu zapojení všech zaměstnanců MŠ. Důležitou kapitolou je také nastavení komunikace s rodiči. V příloze nabízí sadu komunikačních obrázků.


SPECIFICKÉ PRO PRVOSTUPŇOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Inspirace pro začlenění ukrajinských žáků

Článek nabízí pomoc učitelům 1. stupně základní školy při hledání inspirace pro začlenění žáků z Ukrajiny do jejich tříd. Z velkého množství materiálů, které na podporu těchto žáků vznikají, upozorňuje na některé ověřené zdroje.

Máme nové kamarády

Publikace obsahuje 12 námětů na konkrétní aktivity s doporučením na jejich možné rozšíření. Aktivity směřují nejen k začlenění nového žáka do třídy, ale zároveň podporují osvojování českého jazyka, rozvoj některých klíčových kompetencí, směřují k osvojování konkrétního vzdělávacího obsahu a konkrétních výstupů RVP ZV.

Využití pedagogického diagnostikování při začleňování ukrajinských žáků na 1. stupni ZŠ

Pedagogické diagnostikování je prostředkem, který může učitel využít pro poznání všech žáků, jejich silných stránek, zálib, zájmů i vzdělávacích potřeb. Proto je vhodné ho využít i při začleňování žáků s nedostatečnou znalostí českého jazyka. Z celého spektra metod se zaměřuje na dvě – na pozorování a vedení portfolia. V závěru text popisuje zkušenosti učitelky s příchodem ukrajinského žáka do třídy, s jeho zapojováním do kolektivu třídy a do výuky.

Další aktuality

23. duben 2024

Společný evropský referenční rámec pro jazyky – praktické rady pro efektivní využití

Zveřejnili jsme český překlad aktualizované kapitoly publikace CEFR zaměřené na tvorbu deskriptorů s důrazem na plurilingvní a plurikulturní kompetence.

Číst více

22. duben 2024

Ocenění za úřednický čin roku 2023 míří také k nám

Z prvního ročníku projektu Úřednický čin roku vzešlo jedenáct oceněných. U odborné poroty zabodoval v kategorii Týmová podpora také tým designu služeb NPI ČR, vedený Matějem Bacovským.

Číst více

02. duben 2024

Zahájili jsme veřejnou konzultaci rámcových vzdělávacích programů

NPI ČR předkládá k veřejné konzultaci výsledky práce odborných pracovních skupin, které se zabývaly revizí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Číst více

21. březen 2024

Probíhají první setkání Národního metodického kabinetu

V březnu probíhají první setkání všech sekcí Národního metodického kabinetu, mezi jejichž hlavní úkoly patří spoluvytváření kurikula, poskytování zpětné vazby z terénu, formulace metodických doporučení pro územní kabinety a poskytování konkrétní metodické podpory.

Číst více

13. březen 2024

DIGI roadshow – inspirativní setkání pro učitele

Do škol se dostává mnoho různých robotických hraček, programovatelných stavebnic a mikropočítačů. Na dubnové DIGI roadshow se tentokrát zaměříme na smysluplné využití informatických pomůcek zábavnou formou.

Číst více