Polsko se zaměřuje na přípravu učitelů v odborném vzdělávání s pomocí nových postgraduálních programů, pedagogické praxe či revize dalšího vzdělávání.

 

Smyslem polského projektu Příprava řešení na podporu vzdělávacího procesu budoucích a současných učitelů odborného vzdělávání je získat a rozvíjet pracovníky, zejména učitele a učitelky, v oblasti odborného vzdělávání a přípravy.

Co udělat pro to, aby byli učitelé dobře připraveni na svou roli? Odpověď poskytnou ucelené koncepce postgraduálního studia a pedagogické praxe připravené na míru budoucím učitelům odborného vzdělávání (tj. studujícím a čerstvým absolventům) i profesionálům, kteří již v této oblasti pracují.

Vznikne také rámec pro podporu dalšího vzdělávání speciálně určený pro aktivní učitele odborného vzdělávání. Díky němu by se měli průběžně profesně rozvíjet, což potřebují ke zlepšení svých dovedností i k přizpůsobení se vyvíjejícím se požadavkům v odborném vzdělávání.

Řešení navržená v projektu následně Výzkumný ústav pedagogický (Instytut badań edukacyjnych) předá Ministerstvu národního vzdělávání, které nabídne postgraduální studium a pedagogickou praxi učitelům odborného vzdělávání. Doporučení týkající se dalšího vzdělávání učitelů budou podkladem pro aktualizaci nabídky programů profesního rozvoje učitelů, například v centrech pro přípravu učitelů odborného vzdělávání a na vysokých školách.

Ilustrační obrázek: Rozvoj učitelů OV v Polsku

Od profilu učitele po vzdělávací programy

Projekt se skládá ze tří vzájemně propojených aktivit:

  • hodnocení pracovníků zahrnuje sestavení komplexního profilu učitelů odborného vzdělávání a předvídání budoucí poptávky po nich;
  • během zkoumání určujících faktorů vznikne kvalitativní studie o nefinančních faktorech ovlivňujících nabídku pracovníků v odborném vzdělávání, proběhne analýza dovedností učitelů v odborném vzdělávání i zhodnocení stávající nabídky dalšího vzdělávání učitelů;
  • v rámci návrhu řešení se vytvoří postgraduální programy i prakticky zaměřené vzdělávací kurzy a vznikne doporučení ke zlepšení dalšího vzdělávání učitelů odborného vzdělávání.

Zapojení vzdělávací komunity

Projekt klade zvláštní důraz na zapojení zástupců vzdělávací komunity. V rámci kvalitativních studií byly provedeny rozhovory mimo jiné s učiteli odborného vzdělávání, řediteli škol či metodickými poradci.

To umožnilo porozumět jejich každodenním problémům, identifikovat skutečné potřeby a zajistit, aby činnosti projektu vycházely z reality a přesně odpovídaly očekáváním učitelů a zaměstnanců v oblasti odborného vzdělávání a přípravy.

Prioritou projektu je podpora učitelů odborného vzdělávání v rozvoji jejich motivace a dovedností, což může mít přímý dopad na zkvalitnění odborného vzdělávání v Polsku.

Chcete se dozvědět více?

Projekt (2023–2025) je v souladu se Strategií integrovaných dovedností 2030 a Akčním plánem odborného vzdělávání a přípravy 2022–2025 – dvěma hlavními politickými dokumenty, podle kterých se řídí odborné vzdělávání a příprava.

Na webu projektu naleznete výstupy projektu, včetně zprávy o motivaci, zdrojích, potřebách a překážkách pracovníků odborného vzdělávání spolu s analýzou možností vzdělávání pro učitele odborného vzdělávání.


Připravila Martina Kaňáková & Aneta Vencovská

ReferNet Poland, & Cedefop (2025, January 16). Poland: support for future and current vocational teachers. National news on VET.


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

06. červen 2025

Absolventi mohou v dodatku k osvědčení prokazovat svou kvalifikaci v IT oblasti

Od letošního roku mohou absolventi gymnázií prokazovat v celé Evropské unii svoje dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Číst více

05. červen 2025

Evaluační nástroj pomáhá školám hodnotit praktické vyučování

Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

Číst více

04. červen 2025

Novela školského zákona přináší změny v oblasti financování škol a prvky modernějšího vzdělávání

Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, začne od roku 2026 platit nový způsob financování škol a školských zařízení. Změny mají za cíl také zajistit spravedlivější přístup ke vzdělávání, posílit jeho kvalitu a přiblížit výuku aktuálním potřebám žáků i společnosti.

Číst více

29. květen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Tématem je tentokrát podpora rovných příležitostí

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

23. květen 2025

Financování účasti dospělých ve vzdělávání: individuální vzdělávací účty

Individuální vzdělávací účty jsou nástrojem finanční podpory pro vzdělávání dospělých. Cedefop analyzoval jejich potenciál v pěti evropských zemích a upozorňuje na podmínky úspěšného zavádění i možné překážky.

Číst více