Znovu vám nabízíme možnost vyjádřit se k připravované reformě ve vzdělávání. V informačním systému se můžete seznámit s obsahem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální a do 31. března k němu prostřednictvím online dotazníku můžete zaslat své komentáře.

 

Revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální reaguje na proměňující se svět 21. století a zároveň koresponduje se změnami kurikula pro základní školy (RVP ZV). Důraz klademe na snižování nadbytečného a příliš teoretického obsahu a na využitelnost v praktickém životě žáků. Mezi hlavní změny návrhu revize RVP ZŠS patří posílení kompetenční výuky, úprava počtu průřezových témat a vzdělávacích oblastí a redefinice očekávaných výsledků učení.



Harmonogram zavádění revize RVP ZŠS

  • 1Q/2025 – veřejná konzultace návrhu revidovaného dokumentu
  • 2Q–3Q/2025 – zapracování připomínek a schválení finální verze
  • 4Q/2025 – zahájení podpory škol při implementaci RVP ZŠS
  • 1. září 2026 – možnost dobrovolného zavedení výuky podle nového ŠVP
  • 1. září 2027 – povinné zavedení výuky podle revidovaného RVP ZŠS

Hlavní inovace v návrhu revize RVP ZŠS

  • V návrhu jsou zařazené dvě základní gramotnosti (čtenářská a pisatelská a logicko-matematická).
  • Nově jsou přidané digitální a kulturní kompetence.
  • Návrh snižuje počet průřezových témat, nově zavádí témata udržitelnosti a wellbeingu.
  • Očekávané výsledky učení u vzdělávacích oborů jsou formulované tak, aby byly dosažitelné pro většinu žáků.
  • V oblasti komunikační výchovy zohledňujeme potřeby žáků, jež využívají neverbální způsoby dorozumívání.
  • Nově byl koncipován obor Osobnostní a sociální rozvoj.
  • V návrhu dokumentu je kladen důraz na formativní hodnocení žáků.

Veřejné připomínkování začíná 19. února a končí 31. března 2025. Kulatý stůl za účasti odborníků na problematiku vzdělávání v ZŠS by měl proběhnout 13. března.

Chceme do modernizace našeho vzdělávání vtáhnout i nejširší veřejnost a podněty získané zapojením veřejnosti během veřejné konzultace je model, který se nám osvědčil i v loňském roce v rámci připomínkování tzv. velké revize RVP pro předškolní a základní vzdělávání,“ říká Ivo Jupa, ředitel NPI.

Další aktuality

06. červen 2025

Absolventi mohou v dodatku k osvědčení prokazovat svou kvalifikaci v IT oblasti

Od letošního roku mohou absolventi gymnázií prokazovat v celé Evropské unii svoje dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Číst více

05. červen 2025

Evaluační nástroj pomáhá školám hodnotit praktické vyučování

Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

Číst více

04. červen 2025

Novela školského zákona přináší změny v oblasti financování škol a prvky modernějšího vzdělávání

Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, začne od roku 2026 platit nový způsob financování škol a školských zařízení. Změny mají za cíl také zajistit spravedlivější přístup ke vzdělávání, posílit jeho kvalitu a přiblížit výuku aktuálním potřebám žáků i společnosti.

Číst více

29. květen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Tématem je tentokrát podpora rovných příležitostí

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

23. květen 2025

Financování účasti dospělých ve vzdělávání: individuální vzdělávací účty

Individuální vzdělávací účty jsou nástrojem finanční podpory pro vzdělávání dospělých. Cedefop analyzoval jejich potenciál v pěti evropských zemích a upozorňuje na podmínky úspěšného zavádění i možné překážky.

Číst více