Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

 

Schválené rámcové vzdělávací programy představují obecný rámec a společný základ, který se zaměřuje na získání klíčových znalostí, důležitých pro život v 21. století, a jejich propojení s praktickými dovednostmi. Zároveň chceme školám umožnit značnou flexibilitu a dát prostor k přizpůsobení vlastního vzdělávacího obsahu,“ říká Mikuláš Bek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy.


Harmonogram pro mateřské školy

  • Od září 2025 bude probíhat dobrovolné zapojení mateřských škol do práce s novým RVP PV.
  • Od září 2026 bude zavedení nového RVP PV ve všech mateřských školách povinné.

Harmonogram pro základní školy

  • Pro zajištění hladkého přechodu škol na nové kurikulum mohou školy dobrovolně zahájit výuku podle nově upravených ŠVP od září 2025 v 1. a 6. ročníku. Během dobrovolného období bude probíhat intenzivní spolupráce s těmito školami, aby bylo možné získat zpětnou vazbu a dokument RVP ZV i modelové ŠVP případně upravit.
  • Od školního roku 2027/28 bude výuka podle revidovaného RVP ZV bude povinná v 1. a 6. ročníku.
  • Od školního roku 2031/32 bude povinnost vzdělávání podle nového RVP ZV pro všechny ročníky.


Předškolní vzdělávání

Nový RVP pro mateřské školy má za cíl zajistit plynulý přechod dětí do základního vzdělávání a současně vytvářet podnětné a respektující prostředí, které je klíčové pro jejich přirozený rozvoj.

Základní vzdělávání

Díky revidovanému RVP ZV mohou základní školy lépe přizpůsobit vzdělávací obsah svým podmínkám, aniž by se vytratil jednotný rámec a minimální standardy vzdělávání. Pro základní vzdělávání se klade důraz na rozvoj a propojení klíčových kompetencí a základních gramotností s očekávanými výsledky učení pro jednotlivé vzdělávací oblasti. V případě klíčových kompetencí jde o rozvoj kritického myšlení, spolupráce, řešení problémů, schopnosti učit se nebo kreativity. Mezi základní gramotnosti patří čtenářská a pisatelská gramotnost a logicko-matematická gramotnost. Očekávané výsledky učení jsou v novém RVP ZV srozumitelně formulovány pro jednotlivé vzdělávací oblasti tak, aby podporovaly kompetenčně orientované vzdělávání. Obsah vzdělávání bude více propojen s reálným životem a aplikací znalostí v praxi.

Důležitým průřezovým tématem napříč všemi oblastmi vzdělávání se stávají digitální dovednosti, které zahrnují práci s informacemi, digitální gramotnost a bezpečnost v online prostředí. Velká pozornost je věnována klimatu školy, osobnostní a sociální výchově. Kromě obsahových změn se dokument soustředí na zjednodušení struktury dokumentace, což snižuje administrativní zátěž škol a umožňuje pedagogům a vedení škol věnovat více času přípravě kvalitní výuky a dalšímu rozvoji školy.


Školní vzdělávací programy a metodická podpora

Jasnější formulace očekávaných výsledků učení pomůže při zavádění školních vzdělávacích programů (ŠVP). Ty si budou školy samy vytvářet nebo upravovat tak, aby odpovídaly požadavkům revidovaného RVP ZV. K tomu poslouží tzv. „modelové ŠVP“, které nejsou závazné, ale poskytnou školám inspiraci a praktický návod. Tyto vzorové dokumenty budou zveřejněny do poloviny února 2025, přičemž každá škola si je bude moct uzpůsobit podle svých potřeb nebo navrhnout vlastní variantu.

Školám zároveň pomůže rozsáhlá metodická podpora od NPI zahrnující workshopy, školení o nových přístupech k výuce a flexibilitě kurikula, příklady dobré praxe, digitální materiály a konzultace. Regionální metodické kabinety navíc usnadní sdílení zkušeností mezi učiteli a podpoří praktickou aplikaci nového kurikula.


Portál pro tvorbu RVP

NPI připravil prezentaci nových vzdělávacích programů v podobě digitálního nástroje pro tvorbu RVP. V něm si každý zájemce najde informace k revidovaným RVP PV a RVP ZV a může si například zobrazit vazby mezi jednotlivými OVU. Portál nabízí ilustrativní příklady a postupné kroky, kde učitel pozná, zda již se žákem dosáhl očekávaného výsledku učení.

Další aktuality

06. červen 2025

Absolventi mohou v dodatku k osvědčení prokazovat svou kvalifikaci v IT oblasti

Od letošního roku mohou absolventi gymnázií prokazovat v celé Evropské unii svoje dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Číst více

05. červen 2025

Evaluační nástroj pomáhá školám hodnotit praktické vyučování

Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

Číst více

04. červen 2025

Novela školského zákona přináší změny v oblasti financování škol a prvky modernějšího vzdělávání

Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, začne od roku 2026 platit nový způsob financování škol a školských zařízení. Změny mají za cíl také zajistit spravedlivější přístup ke vzdělávání, posílit jeho kvalitu a přiblížit výuku aktuálním potřebám žáků i společnosti.

Číst více

29. květen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Tématem je tentokrát podpora rovných příležitostí

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

23. květen 2025

Financování účasti dospělých ve vzdělávání: individuální vzdělávací účty

Individuální vzdělávací účty jsou nástrojem finanční podpory pro vzdělávání dospělých. Cedefop analyzoval jejich potenciál v pěti evropských zemích a upozorňuje na podmínky úspěšného zavádění i možné překážky.

Číst více