Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.

 

Proč inovovat oborovou soustavu?

Stávající oborová soustava středoškolského vzdělávání zahrnuje 281 oborů rozdělených do 27 oborových skupin, které byly historicky vytvořeny v jiné ekonomické a společenské situaci. Také proto jsou mezi hlavními cíli chystané inovace aktualizace oborové soustavy, její větší transparentnost a flexibilita, které zaručí snadnější mezioborovou prostupnost a vyšší uplatnitelnost absolventů v praxi.

Zaměstnavatelé dlouhodobě upozorňují na potřebu přizpůsobit středoškolské vzdělávání aktuálním požadavkům trhu práce, volají po vyšší flexibilitě a prostupnosti oborové soustavy. Navíc rychlý vývoj moderních technologií, digitalizace a překotný nástup umělé inteligence jen podtrhují nezbytnost těchto změn. Trh práce prochází zásadní proměnou a systém vzdělávání musí na tyto změny reagovat,“ říká Matěj Bulant, ředitel odboru kurikula odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání na NPI. 

Jaké jsou klíčové principy inovace oborové soustavy?

Nový návrh oborové soustavy stojí na čtyřech pilířích:

  • Šířeji pojaté obory vzdělání – umožní lepší přizpůsobení měnícím se potřebám trhu práce.
  • Kompetenční přístup ke vzdělávání – přesun důrazu „od znalostí k dovednostem“ v souladu s chystanými revizemi rámcových vzdělávacích programů.
  • Jasné kvalifikační profily absolventů – každý absolvent bude mít jednoznačně definované dovednosti a kompetence odpovídající jeho oboru.
  • Propojení s praxí – odráží dlouhodobé požadavky soukromého sektoru a průmyslu.

Širší odborná diskuse

Na říjnové konferenci Curriculum 2024, pořádané v Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky, odborníci debatovali o vizi středního vzdělávání a na následných kulatých stolech NPI zahájili širokou diskusi o budoucnosti středního vzdělávání. Téma rezonuje v médiích, protože jde o perspektivy ekonomického rozvoje nebo naopak zaostávání země. Na leden 2025 plánujeme osm oborových kulatých stolů, které se zaměří na konkrétní návrhy oborové soustavy. Paralelně s tím zahájíme práce na tvorbě rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné vzdělávání a rámcového vzdělávacího programu pro všeobecné lyceum. Tento typ vzdělávání, zaměřený na všeobecné neakademické vzdělávání s odbornou orientací, bude od září 2025 testován v pokusném ověřování. 


Další aktuality

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více